اغلب مردم اروپا از تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند+جدول

۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۶:۱۷ کد : ۱۹۸۶۲۰۵ سرخط اخبار

نتایج یک نظرسنجی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نشان می‌دهد اکثر ساکنان این کشورها از تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نتایج یک همه‌پرسی میان ساکنان ۱۴ کشور عضو اتحادیه اروپا از حمایت اکثر مردم این کشورها از تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران حکایت دارد.

این نظرسنجی را اندیشکده «شورای اروپایی روابط خارجی» انجام داده و در آن سؤالاتی در مورد موضوعات مختلف در زمینه سیاست خارجی اتحادیه اروپا مطرح شده است. یکی از این سؤالات در ارتباط با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

در بخشی از گزارش این اندیشکده آمده است: «مطالعه شورای اروپایی روابط خارجی نشان می‌دهد که با وجود اختلاف نظر جدی میان دولت‌های اروپایی در موضوعات مختلف منطقه، اما از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران، حمایت عمومی قدرتمندی وجود دارد.»

بر اساس این نظرسنجی، در تمام ۱۴ کشور، اکثریت شرکت‌کنندگان از تلاش برای برجام حمایت کرده‌اند. جالب آنکه میزان حمایت از برجام در کشورهایی بیش از همه است که دولت‌هایی راستگرا دارند که کمتر از دیگر اعضای اتحادیه اروپا با برجام ابراز همراهی کرده‌اند. اتریش با ۶۷%، اسپانیا با ۶۲%، لهستان با ۶۰%، مجارستان با ۶۰%، جمهوری چک با ۵۸%، ایتالیا با ۵۷% و رومانی با ۵۶% در رده‌های نخست این نظرسنجی از منظر حمایت از توافق هسته‌ای قرار دارند. 

فرانسه تنها کشوری است که میزان حمایت از برجام در آن کمتر از ۵۰ درصد است. در نظرسنجی صورت‌گرفته در این کشور، ۴۷% از تلاش برای حفظ برجام حمایت کرده‌اند، با این حال در این کشور هم فقط ۱۷% از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند با تلاش برای زنده نگه داشتن این توافق مخالفند.

13980624000691_Test_NewPhotoFree.JPG

این حمایت گسترده از توافق هسته‌ای با ایران در حالی است که در بیش از یک سالی که از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران می‌گذرد، وعده کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای جبران آثار منفی ناشی از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه مردم محقق نشده است.

چند اقدام نمادین بروکسل از جمله قوانین مسدودساز، تأسیس شرکت مبادله‌ای «اینستکس» و پیشنهاد اعطای خط اعتباری با تضمین نفت هم در عمل به دلیل عدم حمایت آمریکا، ناکام مانده است. در این مدت بسیاری از شرکت‌های اروپایی بازار ایران را ترک کرده‌اند و حتی کشورهای اروپایی خرید نفت از ایران را نیز متوقف کرده‌اند.

با این وجود، دولت‌های اروپایی همچنان تأکید دارند که ایران باید به صورت یکجانبه از توافقی که تمام طرف‌های دیگر آن اجرای تعهدات خود را متوقف کرده‌اند، پایبند بماند. جمهوری اسلامی ایران با رد این درخواست و با استناد به بندهایی داخل متن توافق، از اردیبهشت ماه امسال در سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد که به مرور و تا زمانی که کشورهای اروپایی تعهدات خود را اجرایی کنند، پایبندی خود به برجام را کاهش می‌دهد. ایران تاکنون سه گام در این جهت برداشته و پایبندی خود به سقف ذخایر اورانیوم غنی‌شده، آب سنگین و همچنین میزان خلوص اورانیوم غنی‌شده را تعلیق کرده است. در تازه‌ترین گام، ایران پایبندی به محدودیت مربوط به تحقیق و توسعه را نیز متوقف کرده است.

کلید واژه ها: برجام


نظر شما :