تولید محصولات ایرانی همزمان با خروج شرکت‌های کره‌ای‌/ تلویزیون ایرانی ۳۰ درصد ارازن‌تر از کره‌ای

۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۱۰ کد : ۱۹۸۵۴۰۶ سرخط اخبار

عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه کمبود کالا در بازار باعث شده تا قیمت لوازم خانگی به شدت افزایش یابد، از تولید لوازم خانگی جدید ایرانی همزمان با توقف تولید لوازم خانگی کره‌ای در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امیرعباس کائینی در یک نشست خبری با بیان اینکه در تولید لوازم خانگی قطعات به دو دسته عمومی و های‌تکنولوژی تقسیم می‌شوند، اظهار داشت: قطعات های‌تک دارای تکنولوژی خاصی هستند و سرمایه‌گذاری برای تولید آنها باید مقرون به صرفه باشد به همین دلیل برای تمام برندها یکسری قطعات را که در داخل تولید مقرون به صرفه‌ای ندارند، وارد می‌کنند.

وی با بیان اینکه بازار لوازم خانگی کشور به شدت با کمبود روبه‌رو است، گفت: جلسه‌ای در وزارت صنعت داشتیم و در آنجا این موضوع مطرح شد که با وجود ممنوعیت واردات لوازم خانگی ساخته شده، برای پاسخگویی به نیاز داخل و به منظور فعال نگه داشتن خط تولید شرکت‌های لوازم خانگی نسبت به واردات قطعات لوازم خانگی به صورت SKD اقدام شود تا در آینده به تولید به قطعات CKD برسیم. 

کائینی تصریح کرد: کمبود کالا در بازار باعث شده تا قیمت لوازم خانگی به شدت افزایش یابد و مردم نتوانند این لوازم را مطابق با لیست قیمتی شرکت‌ها تهیه کنند. 

به گفته وی، برای رسیدن به تولید سی کی‌دی محصولی مانند یخچال فریزر حدود 9 ماه زمان لازم است.

* داخلی‌سازی قطعات در پی قطع تولید کره‌ای‌ها

عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ادامه داد:‌ به دنبال شدت گرفتن تحریم‌ها برنامه‌ریزی دقیقی برای افزایش عمق داخلی‌سازی محصولات ایرانی انجام دادیم و در این راستا تولید تلویزیون‌های جدید ایرانی در کشور آغاز شده است.

وی با بیان اینکه برخی شرکت‌ها مانند شرکت ال‌جی کره اجازه داخلی‌سازی برخی قطعات را به ما نمی‌دادند، گفت: برای داخلی‌سازی این قطعات در حال برنامه‌ریزی هستیم. 

کائینی با بیان اینکه برای تولید لوازم صوتی تصویری مذاکره با کشورهای دیگر غیرقابل انکار است،‌ افزود: در حال حاضر چین به عنوان مرکز اصلی تولید تکنولوژی در این زمینه مطرح است و حتی برخی قطعات شرکت‌های کره‌ای نیز از چین تأمین می‌شود، ما نیز برای تولید تلویزیون‌های جدید، برخی قطعات را از چین تأمین می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در برخورد با تحریم‌ها شرکت‌های کره‌ای محتاطانه‌تر نسبت به چینی‌ها عمل کرده‌اند، افزود: در حال حاضر ارتباط ما با شرکت ال‌جی کره قطع نشده و جلساتی را نیز با آنها برگزار می‌کنیم.

* تلویزیون‌های ایرانی 30 درصد ارزانتر از کره‌ای‌ها

وی ادامه داد: شرکت ال‌جی تمایلی به ترک بازار ایران نداشت ولی زمانی که مبادلات مالی ما به مشکل برخورد و امکان تبادلات مالی بین ایران و کره وجود نداشت، شرکت ال‌جی از ادامه تولید در ایران صرف نظر کرد. 

به گفته عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، آخرین محموله قطعات ال‌جی فروردین امسال به ایران وارد شده و در حال حاضر از خطوط تولید این محصولات برای تولید تلویزیون‌های ایرانی استفاده می‌شود. 

وی پیش‌بینی کرد تلویزیون‌های جدید ایرانی در مرحله اول 10 درصد نیاز بازار و در آینده نیز 30 درصد از نیاز بازار را تأمین کند. 

کائینی تأکید کرد: تلویزیون‌های ایرانی با کیفیتی برابر با تلویزیون‌های ال‌جی تولید می‌شود و قیمت آن حداقل 30 درصد پایین‌تر از محصولات ال‌جی خواهد بود. 

وی افزود: بعد از تولید تلویزیون، تولید لباسشویی، ماشین ظرفشویی، موبایل، یخچال فریزر، محصولات آی تی و مانیتور نیز در برنامه‌های بعدی ما قرار دارد. 

کلید واژه ها: تحریم تولید


( ۱۱ )

نظر شما :

صباح ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۴
امیدواریم نظام با تمام قوا از این حرکتها پشتیبانى کرده نگذارد به زور بازاریها این حرکتهاى سرنوشت ساز و آینده نگر متوقف و ناکام بماند. آمین!
ناشناس ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۲
و البته ۱۰۰ درصد بی کیفیت تر از محصولات کره ای
علی ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۸:۵۴
چه منطقی وجود داره که تلویزیون ایرانی که تولیدش نهایتا 30 درصد بازار داخلی رو پوشش میده با کیفیتی برابر با تلویزیون LG کره جنوبی که حدود 17 درصد نیاز کل دنیا (آمار سال 2018) رو تامین می کنه تولید بشه و اونم تازه تولیدش 30 درصد ارزونتر دربیاد؟ کره جنوبی که در اون رقابت بین المللی شدید برای صادرات قرار داره 30 درصد گرانفروشی می کنه؟ یا ما در ایران تحت تحریم اقتصادی و شرایط اقتصادی نامناسب به راهی برای تامین قطعات اولیه ارزان دست پیدا کردیم که کره جنوبی در بدست آوردنش ناتوانه؟ در کشور ایران که سطح تکنولوژی در تولید تجهیزات الکترونیکی و نیمه هادی پایین تر از کره جنوبی است. بخش عمده ای از قطعات مورد نیاز تولیدات داخلی مون هم که وارداتی است. مقایسه بازدهی تولید کارخانه های داخلی با کره جنوبی هم که نیاز به بیان نداره. تلویزیون کره جنوبی به سراسر دنیا صادر میشه، چون از نظر کیفیت و قیمت تمام شده قابل رقابت بوده. کره جنوبی تحت تحریم قرار نداره، شرایط اقتصادی مناسبی داره و به دلیل تکنولوژی بالا، تولید انبوه و صادرات گسترده و حمایت های موثری که از کارخانه هایش شده در بازار جهانی موفق شده. اگر تلویزیون ایرانی در این وضعیت نامساعد اقتصادی با تامین صرفا 30 درصد نیاز بازار داخلی و کیفیت محصولات LG بتونه 30 درصد ارزونتر در بیاد، لابد وقتی به تیراژ تولید LG برسه هزینه تولیدش اونقدر پایین میاد که خارجی ها برای استفاده از قطعات داخلش از ایران تلویزیون میخرن. با این شرایط که به عنوان تولید کننده بی رقیب در دنیا موجب ورشکستی کارخانه های تولید کننده بین المللی تلویزیون در سراسر دنیا میشه. آینده زیبایی است اما چقدر باور پذیره؟ ابهام در تولید ارزانتر نیست، همین الان هم محصولات بی کیفیت برند های گمنام چینی در بازار ایران به وفور یافت می شوند که خیلی ارزانتر از محصولات برند های مطرح کره جنوبی هستند. ابهام در ادعای برابری کیفیت و هزینه تمام شده 30 درصد کمتر است، آنهم در محصولی که هیچگاه دست بالا را در تکنولوژی تولیدش نداشتیم.