ظریف درگفتگو با بی‌بی‌سی: دستور حمله لغو شد چون به ترامپ گفته شد ایران دفاع خواهد کرد

۲۶ تیر ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۱ کد : ۱۹۸۴۹۲۲ سرخط اخبار

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در سفر اخیر خود به نیویورک با برنامه هاردتاک شبکه جهانی بی بی سی گفتگویی انجام داد . مجری این برنامه که در اقامتگاه سفیر ایران ضبط شد زینب بداوی بود. 

به گزارش عصر ایران، چکیده‌ای از مهمترین پاسخ های ظریف به خبرنگار بی بی سی را در ادامه می خوانید:
 
 *زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، دستور حمله به چند هدف را در پاسخ به سرنگونی پهپاد آمریکایی داد، به او گفته شد ایران هم در دفاع از خود اقدام خواهد کرد.

* ما اقدامات کور انجام نمی‌دهیم. آمریکا جنگ اقتصادی علیه ما راه انداخته و برخی کشورها به آمریکا کمک شناسایی و تدارکاتی می‌کنند و این یعنی در جنگ مشارکت دارند. اگر جنگی در منطقه در بگیرد من فکر نمی‌کنم هیچ‌کس در امان باشد. اما بیایید از جنگ پرهیز کنیم.
 
گفتگوی محمد جواد ظریف با برنامه هاردتاک بی‌بی‌سی ورلد
ظریف درگفتگو با بی‌بی‌سی: دستور حمله لغو شد چون به ترامپ گفته شد ایران دفاع خواهد کرد
 
* ترامپ جنگ نمی‌خواهد اما در دولت او کسانی هستند که "دیوانه" و "تشنه" جنگ هستند.

* ایران می‌خواهد از جنگ پرهیز کند اما حضور نیروهای کشورهای دیگر در خلیج‌فارس "به امنیت و ثبات آن کمکی نخواهد کرد.

* احتمال جنگ تصادفی  منتفی نیست. 
 
* ایران هزاره‌ها است امنیت خلیج فارس و آزادی کشتیرانی در آن و تنگه هرمز را تامین کرده و به این کار ادامه خواهد داد چون ایران "قدرت اصلی" خلیج فارس است: ما فروش نفت را ادامه می‌دهیم اما عزتمان را نمی‌فروشیم.
 
* اروپایی‌ها حاضرند به سلطه آمریکا بر اقتصاد دنیا تن بدهند.
 
* اروپا برجام را یک "سند امنیتی" برای خود می‌داند اما حاضر نیست کاری انجام دهد و تسلیم تحریم‌های "غیرقانونی" آمریکا شده است.
 
* متاسفانه اروپایی‌ها حاضرند به سلطه آمریکا بر اقتصاد دنیا تن بدهند حتی اگر به ضررشان باشد در حالی که به اندازه کافی قدرت دارند جلوی آن بایستند.

* توقیف نفتکش گریس ۱ در آب‌های جبل‌الطارق "دزدی دریایی" است.
 
* بریتانیا با توقیف نفتکش گریس ۱ به آمریکا کمک می‌کند تحریم‌های نفتی غیرقانونی‌اش را علیه ایران اعمال کند، این ربطی به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه ندارد، این اقدامی علیه ایران است و به همین دلیل هم جان بولتون از بریتانیا تشکر کرد که بهترین هدیه ممکن را در روز استقلال آمریکا به آنها داده است. اگر بریتانیا می‌خواهد در خدمت منافع آمریکا باشد نباید دیگر درباره حفظ برجام حرف بزند."

* من امیدوارم بی‌بی‌سی فارسی از استاندارد خبررسانی بی‌بی‌سی پیروی کند، این تمام چیزی است که من می‌خواهم.

* ایران حاضر به مذاکره مجدد برای برجام نیست و هر کس که در مذاکرات برجام حضور داشته می‌داند کهتوافقی بهتر از برجام غیرممکن است.

* جنگ اقتصادی آمریکا مردم غیرنظامی را هدف می‌گیرد و ایجاد وحشت در مردم برای رسیدن به هدف سیاسی تعریف کلاسیک تروریسم است.

* به دلیل تحریم آمریکا "بیماران سرطانی" و کودکان در ایران جان خود را از دست می‌دهند.
 
* ما بخش کوچکی از داروها را نمی‌توانیم در ایران تولید کنیم. آمریکا می‌گوید دارو از تحریم معاف است اما مبادلات مالی برای خرید دارو از تحریم معاف نیست.

* بر خلاف گفته مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، این آمریکا است که کشور نرمالی نیست چون توافق‌های بین‌المللی را (از جمله به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، نفتا، پیمان اقلیمی پاریس، یونسکو و شورای حقوق بشر سازمان ملل) زیر پا می‌گذارد.
 
* ایران اگر می‌خواست بمب اتمی بسازد خیلی وقت پیش این کار را کرده بود.

* ما بمب اتمی نمی‌خواهیم چون فکر نمی‌کنیم که امنیت ما را تقویت می‌کند. اگر اروپایی‌ها نگران سلاح اتمی در خاورمیانه هستند باید به جای دیگری نگاه کنند یعنی اسرائیل که حداقل دویست کلاهک هسته‌ای دارد.

* اگر جنگی در منطقه در بگیرد من فکر نمی‌کنم هیچکس در امان باشد. اما بیایید از جنگ پرهیز کنیم.

* ایران تنها کشور منطقه است که انتخابات دارد و مردم، سیاستمداران و رهبرانشان را انتخاب می‌کنند از صدر تا ذیل، در حد شوراهای شهر و روستا، کدامیک از متحدان شما [در منطقه] چنین می‌کنند؟

* در ایران صدها روزنامه وجود دارد و صدها یا هزارها وبسایت و انواع راه‌های دیگر مثل تلگرام و واتس‌اپ هست و مردم به آخرین اطلاعات دسترسی دارند اما آیا در عربستان ممکن است کسی را انتخاب کرد؟ شما الان جشن گرفته‌اید که زنان در عربستان می‌توانند رانندگی کنند.

* ما هم کمبودها و زیاده‌روی‌هایی داریم اما خودمان به آنها رسیدگی می‌کنیم. رئیس جمهور ما متعهد به حقوق بشر است و رئیس جدید قوه قضائیه هم گفته که متعهد به حقوق بشر است. برای ما حقوق بشر موضوعی اخلاقی نیست بلکه ضرورت استراتژیک است.

کلید واژه ها: محمد جواد ظریف


( ۶ )

نظر شما :