نماینده ویژه پوتین گزارش نشست امنیتی روسیه، آمریکا و رژیم صهیونیستی را به شمخانی ارائه کرد

۱۸ تیر ۱۳۹۸ | ۱۷:۴۸ کد : ۱۹۸۴۷۴۳ سرخط اخبار

نماینده ویژه پوتین امروز در دیدار با شمخانی ضمن ارائه گزارش نشست مقامات عالی امنیتی روسیه، آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت: مواضع صریح مسکو درباره حضور قانونی ایران در سوریه در این اجلاس اعلام شد.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «الکساندرلاورنتیف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه که به تهران سفر کرده بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و در خصوص موضوعات دو‌جانبه و منطقه‌ای با وی گفت‌وگو کرد.

سفر لاورنتیف به ایران با دستور مستقیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و برای ارائه گزارش از اجلاس سه جانبه مقامات عالی امنیتی روسیه، آمریکا و رژیم صهیونیستی که در سرزمین‌های اشغالی برگزار شد، انجام شده است.
دریابان شمخانی در این دیدار با اشاره به روند مثبت و رو به گسترش همکاری‌ها بین ایران و روسیه به عنوان 2 کشور دوست و متحد راهبردی اظهار داشت: مواضع قاطع و منصفانه روسیه در موضوعاتی چون برجام، تجاوز پهپاد آمریکایی به آسمان ایران، حضور قانونی ایران در سوریه و راهزنی دریایی انگلیس با توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق قابل تقدیر است.

وی با تبیین تلاش آمریکا برای افزایش تنش و ناامنی در منطقه با هدف فروش بیشتر سلاح خاطرنشان کرد:جمهوری اسلامی ایران ضمن تداوم اقدامات سیاسی و دفاعی برای جلوگیری از شکل گیری بی ثباتی در منطقه از منافع و امنیت خود با قاطعیت دفاع خواهدکرد 
الکساندر لاورنتیف در این دیدار با اشاره به اقدامات رسانه‌ای گسترده ای که برای تبدیل کردن اجلاس سه جانبه روسیه، آمریکا و اسرائیل به روندی بر علیه ایران انجام شد، تاکید کرد: مواضع روشن و صریح روسیه در خصوص حضور قانونی ایران در سوریه و مخالفت با سیاست ناکارآمد فشار حداکثری به جمهوری اسلامی به طرف‌های شرکت کننده در اجلاس اعلام شد.
وی افزود: در این اجلاس به صراحت اعلام شدکه ایران به عنوان کشوری قدرتمند در منطقه ،دوست و شریک راهبردی روسیه بوده و بدون در نظر گرفتن نقش و منافع این کشور نمی‌شود به مدل امنیتی موثر و پایداری رسید.
نماینده ویژه پوتین با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام تصریح کرد: نمی‌توان انتظار داشت تهران به صورت یکجانبه و بدون بهره مندی از حقوق قانونی خود در برجام بماند اما کشورهای دیگر به تعهداتشان عمل نکنند‌.

لاورنتیف پس از ملاقات با شمخانی، برای دیدار با «علی‌اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی به وزارت خارجه رفت. رایزنی‌های لاورنتیف و خاجی حول محور تحولات سوریه و منطقه صورت می‌گیرد.

شمخانی اواخر خرداد ماه سال جاری در سفری که به منظور شرکت در دهمین نشست امنیتی روسیه به شهر اوفا داشت با «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه دیدار کرد. پاتروشف در این دیدار با اشاره به نشست سه جانبه مقامات عالی امنیت ملی روسیه، آمریکا و رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی و با موضوع بررسی تحولات سوریه گفته بود که نتایج این نشست به جمهوری اسلامی ایران ارائه خواهد شد.(بیشتر بخوانید)

به گزارش فارس،‌ نشست مزبور اوایل تیر ماه با حضور «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، «نیکلای پاتروشف» دبیر امنیت ملی روسیه و «مئیر بن شبات» مشاور امنیتی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی برگزار شد. 

کلید واژه ها: ایران و روسیه


نظر شما :