وزارت امور خارجه فرانسه: مسئولان قتل خاشقجی باید مجازات شوند

۱۸ تیر ۱۳۹۸ | ۱۷:۳۳ کد : ۱۹۸۴۷۳۸ سرخط اخبار

وزارت خارجه فرانسه بار دیگر افشای تمامی ابعاد پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی و محاکمه مسئولان این قتل را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، سخنگوی این وزارتخانه در پاسخ به سوالی درباره درخواست اگنس کالامار، مخبر سازمان ملل از کشورهای بزرگ برای تجدیدنظر در برگزاری نشست آتی گروه ۲۰ در عربستان، اظهار کرد: موضعگیری فرانسه نسبت به مساله خاشقجی بسیار روشن است.

این مسئول وزارت خارجه فرانسه گفت: ما خواستار روشن شدن ابعاد این پرونده بسیار حساس بوده و انجام تحقیقات لازم در این زمینه با توجه به احتمال وجود بعدی بین‌المللی در آن و نیز محاکمه مسئولان این جنایت را خواستار هستیم.

کالامار هفته گذشته گفته بود، عربستان مسئول قتل خاشقجی بوده و این ماجرا جنایتی فرامرزی است.

کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل چند هفته قبل گزارشی از اعدام‌های فراقانونی را در ۱۰۱ صفحه منتشر کرد و در آن گزارش که توسط کالامار تهیه شده بود، عربستان مسئول قتل عمد خاشقجی اعلام و تاکید شد، مدارک موثقی وجود دارد که نشان می‌دهد باید از مسئولان عالی رتبه عربستان از جمله محمد بن سلمان، ولی‌عهد این کشور تحقیق و بازجویی شود.

در گزارش کالامار آمده است، قتل خاشقجی اعدامی فراقانونی است که مسئولیت آن بر عهده عربستان است. تحریم‌ها برای قتل خاشقجی باید شامل ولی‌عهد عربستان و دارایی‌های شخصی او در خارج از این کشور باشد. در ادامه این گزارش نیز از ریاض خواسته شده در افکار عمومی از خانواده خاشقجی عذرخواهی کرده و به خانواده او غرامت پرداخت کند.

خاشقجی در دوم اکتبر گذشته در داخل ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول کشته شد که این مساله‌ افکار عمومی جهان را جریحه‌دار کرد و موجب محکومیت جهانی گسترده‌ای شد که تا امروز هم ادامه دارد.

کلید واژه ها: فرانسه جمال خاشقجی


نظر شما :