پول های کلان تسلیحاتی بالاتر از حقوق بشر

حقایقی که مکرون درباره فروش سلاح به عربستان پنهان می کند

۱۰ آبان ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۷۹۸۵۰ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
ماکرون همچنین با ناراحتی از پاسخ به سوال خبرنگاران درباره درخواست آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان برای توقف فروش سلاح به عربستان طفره رفت. ماکرون در پاسخ به این سوال با ناراحتی آشکار و لحنی تند گفت: «برنامه من را رسانه‌ها تعیین نمی‌کنند، چه به مذاق شما خوش بیاید یا نه، من الآن روی موضوع دیگری متمرکزم و سوال شما هیچ ارتباطی با این سوژه (نمایشگاه تسلیحات دفاعی دریایی) ندارد. بنابراین من به این سوال پاسخ نمی‌دهم.»
حقایقی که مکرون درباره فروش سلاح به عربستان پنهان می کند

دیپلماسی ایرانی: برخلاف آنچه امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه تاکید دارد، عربستان سعودی نه تنها دومین مشتری صنایع تسلیحاتی فرانسه است، بلکه ریاض بخش مهمی از خرید هواپیماهای رافائل و ناوهای میسترال از سوی مصر را نیز تامین مالی کرده است.

در جریان ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگاره مشهور عربستانی درکنسولگری عربستان سعودی در استانبول، امانوئل ماکرون روز دوازدهم اکتبر در گفت وگو با رادیو بین المللی فرانسه و شبکه خبری فرانس 24 تاکید کرد که عربستان در هیچ زمینه ای مشتری مهمی برای فرانسه محسوب نمی شود. ماکرون همچنین با ناراحتی از پاسخ به سوال خبرنگاران درباره درخواست آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان برای توقف فروش سلاح به عربستان طفره رفت. ماکرون در پاسخ به این سوال با ناراحتی آشکار و لحنی تند گفت: «برنامه من را رسانه‌ها تعیین نمی‌کنند، چه به مذاق شما خوش بیاید یا نه، من الآن روی موضوع دیگری متمرکزم و سوال شما هیچ ارتباطی با این سوژه (نمایشگاه تسلیحات دفاعی دریایی) ندارد. بنابراین من به این سوال پاسخ نمی‌دهم.»

ماکرون در پاسخ به دومین سوال در این همین زمینه گفت: «قرار نیست هر بار مسئول سیاسی کشوری حرفی زد من در آن مورد اظهار نظر کنم. بنابراین من به شما پاسخ نمی‌دهم.»

او هنگامی که با اصرار خبرنگار برای پاسخ دادن به این پرسش مواجه شد، با حالتی برآشفته و عصبی گفت: «این یک نشست خبری نیست و من اینجا نیامده‌ام که به حرف‌های صدراعظم آلمان واکنش نشان بدهم.»

با این حال فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه در پاسخ به سوال مشابهی در همین رابطه گفت: «نخستین اولویت ما این است که تحقیقات صورت گیرد و این که تحقیقات معتبر باشد.»

مسئله فروش سلاح به عربستان سعودی برای کشورهای تولید کننده سلاح سود سرشاری دارد و کمتر کشوری در جهان می‌توان یافت که حاضر باشد برای موضوعات حقوق بشری از این سود سرشار چشم بپوشد.

واقعیت این است که عربستان نه تنها دومین مشتری تسلیحات فرانسوی است بلکه زمانی که ماکرون وزیر اقتصاد و ژان ایو لودریان وزیر دفاع فرانسه بودند، عربستان بخشی از خرید عظیم تسلیحاتی مصر از فرانسه را نیز تامین مالی کرد.

بر اساس گزارش رسمی سالانه صادرات تسلیحات فرانسه که ژوئن ۲۰۱۸ منتشر شد، عربستان سعودی در ده سال اخیر پس از هند و جلوتر از قطر، مصر، برزیل و امارات عربی متحده دومین مشتری تسلیحات فرانسه بوده است. در سال ۲۰۱۷ نیز فرانسه تسلیحاتی به ارزش یک میلیارد و سیصد و هشتاد میلیون یورو به عربستان تحویل داده است.

در سال ۲۰۱۵ نیز عربستان نقش مهمی در گره گشایی از دو پرونده فروش پیچیده سلاح ایفا کرد.

ژنرال عبدالفتاح السیسی پس از سرنگون کردن محمد مرسی، رئیس جمهوری منتخب مصر و کسب حمایت سلطنت های خلیج فارس خواستار مجهز شدن ارتش مصر به تسلیحاتی شد که بتواند با آنها به طور همزمان در لیبی و صحرای سینا عملیات نظامی انجام دهد.
درآن زمان، فرانسه به علت شدت لحنش در قبال ایران در توافق هسته ای به شدت نزد عربستان و امارات محبوبیت یافته بود به نحوی که پادشاه عربستان و ولیعهد امارات عربی متحده پذیرفتند نیمی از خرید تسلیحاتی مصر شامل ۲۴ فروند جنگنده رافائل به ارزش پنج میلیارد یورو را تامین مالی کنند. همچنین زمانی که به دنبال جنگ در اوکراین، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری سابق فرانسه تصمیم گرفت از تحویل دو ناو بالگردبر بسیار پیشرفته میسترال به روسیه خودداری کند، این مصر بود که برای گشت زنی در مدیترانه خواستار خرید آنها شد. این بار نیز، ریاض برای پرداخت فاکتور ۹۵۰ میلیون یورویی این خرید وارد عمل شد. به عبارت دیگر اگر سهم عربستان در خریدهای تسلیحاتی مصر از عربستان را نیز در نظر بگیریم، این کشور در واقع اولین مشتری فرانسه محسوب می شود.

با این حال آلمان آماده تعلیق فروش سلاح به عربستان سعودی است و کانادا هم گفته است که این گزینه برای این کشور مطرح است. دولت فرانسه که همچنان تحت فشار افکار عمومی و رسانه‌های این کشور برای تعلیق فروش سلاح به عربستان قرار دارد، هنوز چنین تصمیمی نگرفته است./مطالعات فرانسه و اروپا
 

کلید واژه ها: امانوئل مکرون جمال خاشقجی فرانسه عربستان سعودی


( ۴ )

نظر شما :