جو بایدن عذرخواهی کرد

۱۶ تیر ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۳ کد : ۱۹۸۴۶۸۱ سرخط اخبار

 «جو بایدن» نامزد دموکرات پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا، بمنظور آرام کردن جنجال های چند هفته گذشته که کمپین انتخاباتی وی را تحت الشعاع قرار داده، از ادعای سابقه همکاری با برخی سناتورهای طرفدار جدایی نژاد سفید و سیاه در دهه 70 میلادی عذرخواهی کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، بایدن که در دولت «باراک اوباما» نخستین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا در پست معاون رئیس جمهور خدمت می کرد، به دلیل اظهاراتش در ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) که انتقادهایی را از سوی رقبای دموکراتش برانگیخت، مجبور به عذرخواهی شد.

این اظهارات بایدن و متعاقب آن انتقادهای نامزدهای دموکرات تنش بر سر مسائل نژادی و تفاوت نسل ها را برملا کرد.

نامزد ۷۶ ساله انتخابات آینده آمریکا روز گذشته (شنبه) طی سخنانی در جنوب کارولینا گفت: اشتباه کردم که چند هفته پیش با طرح مسائلی این برداشت را ایجاد کردم که از افرادی که بارها با آنها مخالفت کرده ام، قدردانی می کنم.

بایدن با ابراز تاسف از این اظهارات گفت از اینکه باعث سوءتفاهم شده ام عذرخواهی می کنم.

این نامزد دموکرات پیشتر در جمع رهبران سیاسی آمریکا گفته بود نمی تواند در کشوری که به شکل فزاینده ای دو قطبی شده، کار کند.

بایدن اشاره کرد که با وجود مخالفت با طرفداران جدایی نژاد سفید و سیاه، در اولین دوره ورودش به سنا با دو نفر از سناتورهای سفیدپوست جدایی طلب همکاری کرده بود.

«جیمز ایستلند» از ایالت می سی سی پی و «هرمان تلماج» از ایالت جورجیا دو سناتوری بودند که بایدن از آنها نام برد.

«کوری بروکر» سناتور نامزد رقیب بایدن که خود نیز سیاه پوست است یک روز پس از این اظهارات، از اینکه بایدن عذرخواهی نکرده ابراز تعجب کرد.

بایدن که خود سفیدپوست است، سپس گفت که او «نژادپرست نیست» و از خبرنگاران پرسید برای چه چیزی باید عذرخواهی کند.

رویترز نوشت: رای دهندگان سیاه پوست نقش اساسی را در انتخابات اولیه دموکرات ها دارند و نامزدهای دموکرات بدون حمایت آنها نمی توانند در این انتخابات توفیقی کسب کنند. حمایت قوی از «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات ها در میان رای دهندگان سیاه پوست نقش کلیدی را در کمک به نامزدی او از حزب دموکرات در سال ۲۰۱۶ داشت.

در جریان مناظره انتخاباتی ۲۷ ژوئن (۴ تیر) نامزدهای دموکرات که برای شکست دادن «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات سال ۲۰۲۰ تلاش می کنند، «کامالا هریس» سناتور آمریکایی اظهارات بایدن درباره سابقه همکاری وی با سناتورهای طرفدار جدایی نژادی را «آزاردهنده» توصیف کرد هر چند که گفت شخصاً باور ندارد بایدن نژادپرست است.

بایدن در سخنرانی اخیر خود در ایالت کارولینای جنوبی به انتقادهای هریس درباره مواضعش در گذشته پاسخ داد.

ایالت کارولینای جنوبی اولین ایالت در انتخابات اولیه است که بخش اعظم آن یعنی ۶۰ درصد رای دهندگانش را سیاه پوستان تشکیل می دهند.

بایدن گفت: آمریکایِ سال ۲۰۱۹ مکان بسیار متفاوتی نسبت به آمریکایِ دهه ۷۰ است و این چیز بدی نیست. شاهد تغییرات قابل توجهی در این کشور بوده ام و تلاش کرده ام که چنین تغییراتی رخ دهد. بله من هم تغییر کرده ام.

با وجود حمایت اولیه رای دهندگان سیاه پوست از بایدن، حمایت از او ظاهراً به دلیل انتقادها درباره مواضع وی در دهه ۷۰ در خصوص جدا کردن دانش آموزان اقلیت در استفاده از اتوبوس و تفکیک نژادی در مدارس بسیار رنگ باخت.

بایدن در اظهارات خود در ایالت کارولینای جنوبی تاکید کرد که بین سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۷ (۸ سال) به عنوان معاون اوباما خدمت کرده و از منتقدانش به دلیل تلاش برای نادیده گرفتن این دوران انتقاد کرد.

برخی نامزدهای دموکرات، برنامه های خود را برای کمک به سیاه پوستان در صورت پیروزی در انتخابات اعلام کرده اند.

کامالا هریس یک برنامه تامین مسکن به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار را برای کمک به اقشار فقیر در خانه های استیجاری یا دریافت کمک عمومی برای کمک به خرید خانه را پیشنهاد داده است.

«الیزابت وارن» سناتور آمریکایی به ارائه پیشنهادهایی پرداخته که کاستن از اختلاف پرداختی به زنان سیاه پوست به آمریکا را هدف قرار می دهد و حتی وعده داده که دستور اجرایی را امضا خواهد کرد که شرکت های دارای قرارداد با دولت را موظف به پرداخت برابر می کند.

شرکت رسانه ای «مورنینگ کانسالت» در نظرسنجی خود که بدنبال انتقاد کامالا هریس از مواضع بایدن منتشر کرد از کاهش حمایت از بایدن و در مقابل افزایش حمایت از هریس خبر داد.

افزایش حمایت از هریس بدنبال عمکرد او در دومین شب مناظره نامزدهای دموکرات انتخابات رخ داد و این سناتور اهل کالیفرنیای در بخشی از این مناظره، از موضع بایدن در مقطعی در گذشته به دلیل حمایت از سیاست جداسازی نژادی انتقاد کرد.

وی خطاب به بایدن (با بیان خاطره ای از دوران کودکی اش) از اینکه مجبور بود هر روز به دلیل چنین سیاست هایی مسافتی را با اتوبوس طی کند انتقاد کرد.

کلید واژه ها: جو بایدن


نظر شما :