واشنگتن می خواهد بین شرکای منطقه ای فاصله بیندازد

پنتاگون نگران همکاری های روسیه و ایران

۱۳ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۳۸۴۶ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
مقامات ارشد وزارت دفاع ایالات متحده به متحدان خود در خاورمیانه هشدار داده اند که روسیه شریک قابل اعتمادی نیست.
پنتاگون نگران همکاری های روسیه و ایران

نویسنده: لارا سلیگمان

دیپلماسی ایرانی: در حالی که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعمال فشار بر ایران را تشدید کرده، پنتاگون درباره همکاری های مسکو و تهران در خاورمیانه هشدار می دهد و حتی یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفته که روابط ایران و روسیه می تواند منطقه را بیش از پیش بی ثبات سازد.

کاترین ویلبارگر، مشاور موقت وزیر دفاع در امور امنیت بین الملل در رویدادی در تاریخ 30 ماه مه درباره تاثیر وحشتناک روسیه و ایران در خاورمیانه هشدار داد و گفت که هر دوی آنهای «جاه طلبی های تغییرطلب» دارند که بر شرکای ایالات متحده در منطقه تاثیر منفی می گذارد. او افزود: «حتی با درک سابقه عدم اعتماد بین مسکو و تهران، باز هم واشنگتن و شرکای آن در منطقه باید مراقب همکاری قدرت های تغییر طلب باشند. ما این روابط را از نزدیک زیر نظر گرفته ایم.» او همچنین به شدت از روسیه انتقاد کرد و سیاست پیشین دولت را برای تحمیل حملات لفظی به مسکو در پیش گرفت و این در حالی است که ترامپ خود اغلب از انتقاد از شخص ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خودداری می کند. ویلبارگر در ادامه اظهارات خود روسیه را به عنوان یک شریک غیرقابل اعتماد و ناسازگار به تصویر کشید و گفت که رابطه روسیه با ایران نمونه ای از این دوگانگی است.

مشاور وزیر دفاع آمریکا گقت: «تلاش های روسیه برای قابل پذیرش بودن از سوی همه بازیکنان منطقه ای، صرف نظر از خصومت های منطقه ای و منافع ملی متضاد، استراتژی ای است که احتمالا باعث ایجاد بی اعتمادی و فاصله می شود. روسیه با تلاش برای کنار آمدن با همه طرفین درگیر در اختلافات منطقه ای، نشان می دهد که به ویژه در زمانی که لازم است انتخابی صورت گیرد یا دوست از دشمن جدا شود، مورد اعتماد نیست.»

اظهارات ویلبرگر ظاهرا با هدف ایجاد اختلاف بین ایران و روسیه، یک بازیگر با نفوذ در خاورمیانه، و در حالی بیان شدند که دولت ترامپ قصد دارد ایران را از لحاظ اقتصادی و نظامی تحت فشار شدید قرار دهد. ایالات متحده یک سال پس از خروج از توافق هسته ای سال 2015 ایران، در هفته های اخیر مجددا تحریم هایی را علیه ایران اعمال کرده، به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برچسب سازمان تروریسی خارجی زده و آن را به فهرست سیاه اضافه کرد و در پاسخ به تهدیدهای نامشخص ایران به خلیج فارس نیرو و تجهیزات نظامی اعزام کرده است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده که پیشتر براندازی نظام ایران را خواستار شده، این هفته بدون هیچ مدرکی مدعی شده که ایران در حمله دوازدهم ماه مه به چهار کشتی تجاری دست داشته است. تهران مرتبا هرگونه دخالت در این حادثه را رد کرده است.

به نظر می رسد که روسیه به نگرانی ایالات متحده درباره ارتباطش با ایران اهمیت می دهد. طبق گزارش های منتشر شده، مسکو درخواست تهران برای خرید سیستم دفاع موشکی اس 400 را در پی نگرانی از ایجاد تنش های بیشتر در خاورمیانه رد کرد.

مارک کاتز، استاد دانشگاه جورج میسون هشدار داد که شرکای منطقه ای ایالات متحده که امیدوارند روسیه اقدامات ایران را در خاورمیانه محدود کند، احتمالا از چنین اتفاقی ناامید خواهند شد. او تاکید کرد که دو کشور در حال حاضر همکاری ها را در منطقه آغاز کرده اند. او گفت: «ما باید هم متحدانمان در خاورمیانه و هم در دیگر نقاط جهان را متقاعد کنیم که همکاری روسیه و ایران برای ما یک مشکل است. آنهایی که در خاورمیانه در مورد ایران نگرانی دارند باید بدانند که همکاری با روسیه لزوما به آنها در مقابله با ایران کمکی نمی کند.»

ویلبرگر همچنین به این مساله اشاره کرد که ارتش روسیه محدودیت های قابل توجهی دارد و حتی در رابطه با کشورهایی که به آنها وعده همکاری داده است، از «مواجهه حقیقی نظامی» خودداری خواهد کرد. برای نمونه، حملات نظامی اسرائیل در سوریه همچنان باعث تضعیف مواضع ایران می شود؛ در عین حال، روسیه هنوز نتوانسته به حملات هوایی ایالات متحده به سوریه که با ادعای واکنش به استفاده از سلاح شیمیایی در این کشور صورت گرفته است، پاسخ دهد.

ویلبرگر تاکید کرد که در مقابل، ایالات متحده ده ها هزار نیرو در منطقه در چندین پایگاه مختلف دارد. ویلبرگر همچنین به متحدان خود درباره خرید سلاح از روسیه اخطار داد و گفت که بر خلاف فروش تسلیحات نظامی ایالات متحده، معاملات با روسیه با تعهدات درازمدت این کشور از جمله تعمیر و نگهداری، آموزش و قابلیت همکاری همراه نیستند.

او همچنین به قانون آمریکا در ارتباط با اعمال تحریم علیه کشورهایی که با روسیه بر سر خرید تسلیحات معامله می کنند هشدار داد و گفت: «این قانون دلایل مهمی دارد؛ روسیه به دنبال بهره برداری از آسیب پذیری های شرکا و چالش های منطقه ای است.» ویلبرگر به ویژه به ترکیه هشدار داد که اگر به برنامه خرید سامانه دفاع موشکی اس 400 از روسیه ادامه دهد، می تواند هدف تحریم ها قرار بگیرد.

منبع: فارن پالسی / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: همکاری های ایران و روسیه نگرانی پنتاگون از روابط ایران و روسیه تلاش های آمریکا برای ایجاد مناقشه بین ایران و روسیه


( ۳ )

نظر شما :

حسین کاظمی ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۹:۲۰
القای اینکه روسیه حامی ایران بوده و حتی بخاطر ایران حاضر به درگیر شدن با آمریکا است بیشتر شبیه شوخی است تا واقعیت اگر این به اصطلاح شریک سیاسی , تجاری , ژئوپلوتیکی نصف آنی که آمریکا برای شرکای خود سینه چاک میکند می بود هرگز وضعیت ایران اینچونین نمی بود ! هرگز پرونده ی هسته ای بدین شکل در شورای حکام شکل نمی گرفت تا ایران را در سراشیبی تحریمها قرار دهد . اینکه روسیه میخواهد به ظاهر خود را متحد ایران نشان دهد بیشتر بازی کردن با کارت ایران در بده بستانها سیاسی اقتصادی است اما در عمل نه روسیه حاضر به یک روبل هزینه کردن برای ایران است و نه چین حاضر به هزینه کردن یک یو آن برای ایران