ادعای واهی بولتون علیه ایران

۰۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۵۶ کد : ۱۹۸۳۷۶۱ سرخط اخبار

در حالی که رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان تاکید کرده ایران هیچ دخالتی در ماجرای بندر اماراتی نداشته، مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه اتهام‌پراکنی‌های خود مدعی شد که ایران پشت این اتفاق قرار داشته است.

به گزارش ایسنا به نوشته نشریه نشنال، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا که به ابوظبی سفر کرده است در جمع خبرنگاران در سفارت واشنگتن در ادعایی بی‌اساس گفت که تردید ندارد ایران پشت ماجرای حمله به چند نفتکش در بندر فجیره در امارات قرار دارد.

چهار نفتکش که دو تای آن متعلق به عربستان، یکی از آنها اماراتی و دیگری متعلق به نروژ است به تازگی در بندر فجیره امارات در یک عملیات خرابکارانه دچار سانحه شدند.

به گزارش ایسنا، این ادعای بی‌اساس و واهی در حالی مطرح می‌شود که کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان پیش از این در گفت‌وگو با شبکه خبری فرانس ۲۴ رویداد اخیر در آب‌های عمان برای تعدادی نفت‌کش را مشکوک توصیف کرد و گفت که باید برای روشن شدن واقعیات تحقیق شود.

خرازی تصریح کرد: این یک رویداد مشکوک است و باید برای روشن شدن واقعیات تحقیق شود. در شرایط خطرناک کنونی این قبیل حوادث ممکن است از سوی طرف سومی برای ایجاد تنش و بی‌ثباتی انجام گیرد. به همین علت انتظار از همه این است که دقت کنند و تحقیق نمایند تا حقیقت روشن شود و در دام نیفتند.

وی درباره ادعاهای خصمانه مبنی بر دست داشتن ایران در این حوادث، این ادعا را رد و تاکید کرد: مشخص است که ایران هرگز دخالتی در این ماجرا نداشته است و ارتباطی با آنچه اتفاق افتاد ندارد و لذا باید تحقیق شود تا عناصر دخیل در این حادثه معلوم شوند.

همچنین سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حوادث روز یکشنبه، ۲۲ اردیبهشت برای چند کشتی در دریای عمان را نگران کننده و تأسف بار دانست و خواهان روشن شدن ابعاد دقیق این حادثه شد.

موسوی با اشاره به تأثیر منفی این حوادث بر سلامت کشتیرانی و امنیت عبور و مرور دریایی نسبت به هرگونه دسیسه از سوی بدخواهان جهت برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه هشدار داد و خواهان هوشیاری کشورهای منطقه نسبت به هرگونه ماجراجویی از سوی عوامل خارجی شد.

همچنین بنابر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان بولتون در ادامه ادعاهای خود گفت که هیچ دلیلی وجود ندارد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند نباشد، مگر اینکه بخواهد زمان گریز هسته‌ای برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را کاهش دهد.

وی درباره گزارشات مبنی بر وجود اختلاف میان او و رئیس جمهور ترامپ، این مسئله را رد کرد و گفت: من مشاور امنیت ملی هستم، نه تصمیم‌گیرنده درباره امنیت ملی.

دولت آمریکا پس از بارها انتقاد از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که در ۲۰۱۵ حاصل شد، سرانجام در مه ۲۰۱۸ به‌طور یک‌جانبه از این توافق خارج شد و سپس تحریم‌ها علیه تهران را بازگرداند. این اقدام در حالی انجام شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تمامی گزارش‌های خود از روند اجرای توافق تائید کرده است که ایران به‌طور کامل به تعهداتش در این توافق عمل می‌کند.

ایران یک سال پس از گذشت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اعلام کرد که قصد دارد اجرای دو مورد از تعهداتش را کاهش دهد و اروپا نیز ۶۰ روز فرصت دارد تا برای حفظ توافق یک اقدام عملی انجام دهد.

به گزارش ایسنا، مشاور امنیت ملی آمریکا در حالی باوجود گذشت بیش از سه سال از زمان اجرای برجام دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را مطرح می‌کند و از زمان گریز هسته‌ای حرف می‌زند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها در گزارش‌های خود تائید کرده ایران به این توافق پایبند است.

آژانس همچنین در گزارشات خود همواره تاکید کرده که هیچ شواهدی دال بر وجود انحراف در مواد و تأسیسات هسته‌ای ایران وجود ندارد.

ایران نیز پیش از این و بارها به‌طور قوی تاکید کرده است که سلاح هسته‌ای هیچ جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد و طبق فتوای رهبر جمهوری اسلامی این تسلیحات حرام است.

کلید واژه ها: جان بولتون


نظر شما :