یک کمیته کنگره به لغو اختیارات جنگی رئیس جمهوری آمریکا رای داد

۰۲ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۳ کد : ۱۹۸۳۶۱۷ سرخط اخبار

یک کمیته مجلس نمایندگان آمریکا با طرحی که خواستار لغو اختیارات جنگی رئیس‌جمهوری این کشور است موافقت کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، کمیته اعتبارات مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه سه‌شنبه با اضافه شدن متممی به لایحه بودجه دفاعی این کشور که خواستار لغو اختیارات جنگی رئیس‌جمهوری این کشور است موافقت کرد. 

این متمم که به پیشنهاد «بارابارا لی» عضو دموکرات مجلس نمایندگان ارائه شد و با 30 رای موافق در مقابل 22 رای مخالفت به تصویب رسید، خواستار لغو قانونی است که به ترامپ اجازه می‌دهد در برخی شرایط خاص بدون مشورت کنگره از نیروهای نظامی این کشور استفاده کند. 

این قانون موسوم به «اختیار استفاده از نیروی نظامی پس از حملات سپتامبر 2001 به تصویب رسید و تاکنون بهانه 41 اقدام نظامی آمریکا در 18 کشور مختلف را در اختیار دولت‌های مختلف این کشور قرار داده است.

«باربارا لی» که هنگام تصویب این قانون در سال 2001 هم تنها قانونگذاری بود که به آن رأی مخالف داد طی سال‌های گذشته بارها خواستار لغو این قانون شده، اما تلاش‌های او همواره ناکام مانده است. آخرین تلاش او سال گذشته بود که متمم مشابهی برای الحاق به لایحه بودجه دفاعی آمریکا پیشنهاد داد اما با آن مخالفت شد. 

«لی» امیدوار است در سایه اتفاقات اخیر بتواند این متمم را در قالب لایحه بودجه دفاعی به تصویب رسانده و به قانون تبدیل کند. 


( ۲ )

نظر شما :