پمپئو: بیشتر مشکلات منطقه از ایران نشئت می‌گیرد/ ایران رکن اصلی برنامه‌هایمان در خاورمیانه است

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۸ کد : ۱۹۸۳۱۸۶ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس مدعی شد که ایران سرچشمه اغلب مشکلات خاورمیانه است.

به گزارش ایسنا، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار سی‌بی‌اس از دلایل اهمیت جمهوری اسلامی در نگاه ایالات متحده سخن گفت. وی در این باره اظهار کرد: همانطور که از سیاست‌هایمان در خاورمیانه مشهود است، ایران برایمان اهمیت دارد چراکه ما خواهان کاهش خشونت و ایجاد ثبات در خاورمیانه هستیم.

وی در ادعاهای خصمانه‌اش علیه کشورمان گفت: هنگامی که به استراتژی دونالد ترامپ در خاورمیانه می‌نگرید از خود می‌پرسید که چگونه می‌توان از خطرات تروریسم در منطقه کاست؟ به این فکر می‌کنید که چه کسانی پول و منابع زیادی در اختیار دارند. اگر به چالش امروز لبنان با حزب‌الله، چالش یمن با انصارالله و به تهدید مستقل نشدن عراق بنگرید، متوجه می‌شوید که اکثر این مسائل از ایران نشئت می‌گیرد. اینگونه ایران به رکن اصلی برنامه‌هایمان در خاورمیانه بدل گشته است. در منطقه تلاش‌های متعددی کردیم؛ برخی از این تلاش‌ها مخصوص ایران و برخی دیگر از این تلاش‌ها جامع‌تر بوده‌. ما ایران را مرکز بی‌ثباتی در خاورمیانه می‌دانیم.

این اتهام زنی پمپئو در حالی است که بنا بر اذعان خود آمریکایی‌ها از جمله مسئولان دولت‌های سابق این کشور، سیاست‌های ایالات متحده از دهه‌های گذشته تاکنون از عوامل اصلی ناامنی و جنگ در خاورمیانه و بسیاری نقاط دیگر جهان بوده است.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگار که درباره مذاکره ایران با آمریکا بر سر برنامه‌های هسته‌ای می‌پرسید گفت: تنها نمی‌خواهیم بر سر برنامه‌های هسته‌ای ایران مذاکره کنیم. ما همچنین از آن‌ها می‌خواهیم همانند کشوری عادی رفتار کنند.

پمپئو در پاسخ به سوال مجری درباره تروریستی خواندن سپاه پاسداران گفت: نیروی قدس عناصر ترور کمپین جمهوری اسلامی ایران را در سراسر جهان می‌پراکند، از حزب‌الله حمایت می‌کند و با انصارالله یمن همکاری دارد. آن‌ها زیر نظر سپاه پاسداران هستند.

وزیر امور خارجه آمریکا با طرح این ادعا که سپاه پاسداران ۲۰ درصد اقتصاد ایران را دست دارد، بیان کرد: سپاه پاسداران در صنعت و قسمت‌های بزرگ اقتصاد دست دارد، پس تروریستی خواندن سپاه پاسداران باعث می‌شود که جاهایی را که امکان درآمدزایی‌های عظیم وجود دارد را هدف قرار دهیم.

وی درباره استراتژی ایران مبنی بر منتظر ماندن تا زمان پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ اظهار کرد: فکر می‌کنم که ایران به دنبال ایجاد اقتصاد مقاومتی است. فکر می‌کنم که آن‌ها انتظار سیاست‌های متفاوت‌تری از ایالات متحده داشته‌اند. آن‌ها منتظرند که شخص جدیدی در آمریکا به رأس کار بیاید و سیاست‌های کشورمان را تغییر دهد. از نظر من این کار بیهوده است. طیف سیاسی جامعی در ایالات متحده باور دارند که همواره آمریکا در خطر تهدیدات جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. جدل‌های بسیاری نیز بر سر برجام رخ داده است.

پمپئو ادامه داد: به گمانم همه از خطر تروریسم آگاهند. پس این استراتژی خوبی برای ایران نیست، اما کسانی هستند که مدام در گوش آن‌ها زمزمه می‌کنند که تا انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ ایالات متحده صبر کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: پس تلاش داریم تا زمانی که در رأس کار هستیم، سیاست درست را پیش ببریم. به نتایجی نیز رسیده‌ایم.

پمپئو در پاسخ به سوال خبرنگار که از تغییر رفتار نظام ایران می‌پرسید، اظهار کرد: مقامات ایران نمی‌توانند تغییر کنند. خیلی‌ها از میانه‌روهای ایرانی سخن می‌گویند اما در ایران میانه‌رو وجود ندارد.

کلید واژه ها: مایک پمپئو ایران و امریکا


( ۱ )

نظر شما :