بحران دیپلماتیک عراق و بحرین؛ احضار دیپلما‌ت‌ها

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۸:۲۹ کد : ۱۹۸۳۱۰۸ سرخط اخبار

ساعاتی بعد از بیانیه رهبر جریان صدر درباره چند کشور منطقه از جمله بحرین، تنش دیپلماتیک میان بغداد و منامه بالا گرفت تا جایی که هر دو پایتخت سفیر و دیپلمات‌های یکدیگر را احضار کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روز شنبه (دیروز27 آوریل) بغداد و منامه شاهد تنشی دیپلماتیک بودند که هنوز به پایان نرسیده و قرار است امروز نیز ادامه داشته باشد. 

وزارت خارجه بحرین شنبه‌شب، ساعاتی پس از بیانیه رهبر جریان صدر، «نهاد العانی» معاون کاردار عراق را در اعتراض به بیانیه مقتدی الصدر که خواهان کناره‌گیری حکام بحرین شد، فرا خواند.

شبکه خبری الجزیره گزارش کرد، مقتدی در بخشی از بیانیه، توقف فوری جنگ در یمن، بحرین و سوریه و کناره‌گیری فوری حکام آنها را خواستار شد و گفت، سازمان ملل به منظور تسریع در ایجاد امنیت در این کشورها و ایجاد مقدمات برگزاری انتخاباتی شفاف بدون دخالت هیچ کشوری و حفاظت از آن در برابر تروریسم وارد عمل شود.

بعد از بیانیه الصدر، «خالد بن احمد» وزیر خارجه بحرین در توییتر واکنش نشان داد و مقتدی را «احمق سلطه‌جو» توصیف کرد و از او خواست به جای اشاره به بحرین، انگشت اشاره را به سوی ایران بگیرد. 

ساعاتی بعد، خبرگزاری رسمی بحرین نیز اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور، العانی را احضار کرده است و ضمن محکومیت اظهارات رهبر جریان صدر عراق، مراتب اعتراض شدید را به او ابلاغ کرده است.

وزارت خارجه بحرین، بیانیه الصدر را توهینی غیر قابل قبول به بحرین و رهبرانش و دخالتی آشکار در امور داخلی آن و ضربه به روابط میان بغداد-منامه اعلام کرد و دولت عراق را مسئول هر گونه نابودی یا ضعف روابط میان دو کشور دانست.

وحید مبارک سیار، معاون امور منطقه‌ای و شورای همکاری خلیج فارس در وزارت خارجه بحرین نیز گفت: بحرین از دولت عراق خواسته است تا بر اساس کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک، مسئولیت حفاظت از امنیت سفارت بحرین در بغداد و کنسولگری آن در نجف را بر عهده بگیرد.

واکنش بغداد؛ منامه عذرخواهی کند

در مقابل، وزارت خارجه عراق نیز ضمن محکوم کردن بیانیه وزارت خارجه بحرین، سفیر بحرین را فرا خواند. «محمد علی الحکیم» وزیر خارجه عراق دستور داد تا با احضار سفیر بحرین، یادداشت اعتراضی بغداد را تسلیم منامه کنند. 

وزارت خارجه عراق اعلام کرد، بغداد هیچ گونه دخالتی در امور خود را نمی‌پذیرد و اجازه نمی‌دهد به عراق یا شخصیت‌های ملی و مذهبی این کشور توهینی صورت گیرد.

این وزارتخانه ضمن درخواست از بحرین برای عذرخواهی رسمی به دلیل توهین وزیر خارجه آن به عراق تاکید کرد، عراق کشوری با دیدگاه‌های چندگانه است و دامنه آزادی بیان در آن برای نمادها، شخصیت‌ها، احزاب سیاسی و همه شهروندان گسترش یافته است.

مقتدی الصدر روز شنبه در بیانیه خود پیشنهادیی را ارائه کرد که از جمله آنها بسته شدن سفارت آمریکا در بغداد در صورت کشاندن پای عراق به این درگیری‌ها و توقف جنگ در بحرین و چند کشور و کناره‌گیری حکام آنها از قدرت بود.  

تجمع مقابل سفارت بحرین در بغداد

به دنبال توهین وزیر خارجه بحرین به مقتدی الصدر، طرفداران جریان صدر قرار است عصر امروز مقابل سفارت بحرین و همچنین مقابل کنسولگری این کشور در نجف تجمع کنند.

دفتر الصدر نیز با انتشار بیانیه‌ای از این تجمع حمایت کرد اما از معترضان خواست تا با در دست داشتن شاخه گل، ضمن همبستگی با ملت بحرین، به توهین منامه به مقتدی الصدر اعتراض کنند.

کلید واژه ها: عراق بحرین مقتدی صدر


( ۱ )

نظر شما :