ریچارد گرینل مامور توقف مراودات تجاری اروپا با تهران شده است

سفیر ترامپ در برلین، معمار تخریب روابط ایران و آلمان

۱۵ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۲۵۳۹ اخبار اصلی اروپا
تیلمن برونر، کارشناس امور بازرگانی خارجی در اتاق بازرگانی در هانوفر در این باره می گوید: «در مرکز سکسونیا شرکت های بسیاری هستند که به کار تجاری بیشتر با ایران تمایل دارند و قراردادهایی نیز با طرف های ایرانی دارند اما نمی توانند به منافع مالی خود به دلیل سقوط شدید دادوستدهای تجاری با ایران دست یابند.»
سفیر ترامپ در برلین، معمار تخریب روابط ایران و آلمان

دیپلماسی ایرانی: ریچارد گرینل، سفیر ایالات متحده در آلمان، کسی است که از نخستین روزی که به عنوان سفیر کشورش در آلمان منصوب شد، خشک کردن روابط تجاری تهران و برلین را با استناد به تحریم هایی که ایالات متحده امریکا بعد از خروج از برجام علیه ایران وضع کرد هدف خود قرار داده است. 

سیاست های خصمانه و سرسختانه گرینل علیه ایران باعث شد تا صادرات آلمان به ایران در طول سال 2018 دست کم 9 درصد کاهش یابد. این آماری است که اولریش نوسباوم، وزیر اقتصاد و انرژی آلمان اعلام کرده است. به گفته او صادرات آلمان به ایران از 3.15 میلیارد یورو در سال 2017 به 2.7 میلیارد یورو در سال 2018 کاهش یافته است. 

بنجامین وینثال، خبرنگار امور اروپا در روزنامه اسرائیلی جراژلم پست در این باره می گوید: «نهادهای مالی بزرگ آلمانی از جمله کومرتس بنک و دویچه بنک از کار تجاری با ایران به دلیل ترس از تحریم های امریکا خودداری می کنند.» وی در مقاله ای که در روزنامه آلمانی هامبورگر ابندبلات که در هامبورگ منتشر می شود، می نویسد: «این مساله مشکل بزرگی برای شرکت ها در ایالات سکسونیای سفلی ایجاد کرده است، آنها نمی توانند پول های خود را از ایران به بانک های محلی منتقل کنند.»

شرکت های متوسط آلمانی در سال های گذشته صادرات تجهیزات مهندسی به ایران داشتند. تیلمن برونر، کارشناس امور بازرگانی خارجی در اتاق بازرگانی در هانوفر در این باره می گوید: «در مرکز سکسونیا شرکت های بسیاری هستند که به کار تجاری بیشتر با ایران تمایل دارند و قراردادهایی نیز با طرف های ایرانی دارند اما نمی توانند به منافع مالی خود به دلیل سقوط شدید دادوستدهای تجاری با ایران دست یابند.»

وینثال می گوید: «کاهش سطح بازرگانی آلمان و ایران با رسیدن ریچارد گرینل به عنوان سفیر امریکا در آلمان در مه 2018 همراه شده است. او به صراحت می گوید که سیاست کشورش بر این مبتنی است که شرکت های آلمانی و اروپایی باید تعامل با ایران را متوقف کنند.»

اظهارات گرینل سبب شده است که بسیاری از شرکت های آلمانی سطح بالا مثل کتیلیکوم، فولکس واگن، بی ام دبلیو، کارچر Karcher، بسف BASF، اس ام اس گروپ SMS Group، مونیخ ری Munich Re، آی ام اس داچلند IMS Deutschland، زیمنس Siemens و دایملر Daimler از بازار ایران خارج شوند. 

سفیر ترامپ در برلین موفق شد تا دولت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را وادار کند تا از پرداخت بیش از 400 میلیون دلار پول نقد به دولت ایران به دلیل تحریم های امریکا خودداری کند، همچنین او نقش به سزایی در فشار به مقام های آلمانی برای منع پرواز شرکت هواپیمایی ماهان به فروگاه های آلمان داشته با این ادعا که این شرکت در کمک رسانی به حکومت بشار اسد نقش داشته است. 

گرینل در واکنش به سازوکار کشورهای اروپایی برای تعامل با ایران موسوم به اینستکس نیز گفت که آنها باید با تحریم های امریکا علیه ایران همراه شوند. وی ضمن هشدار به طرف های اروپایی برای راه اندازی این سازوکار گفت: «راه اندازی این ابزار بی احترامی به سیاست های واشنگتن است و مسیر غیرسازنده ای را ایجاد می کند.»

وی همچنین گفت: «دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده از تحریم ها استفاده می کند تا ایران را پشت میز مذاکره برگرداند تا جلوی گسترش تسلیحات هسته ای ایران و گسترش برنامه موشکی اش را بگیرد.»

منبع: ایلاف / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بازگشت تحریم های امریکا ایران و آلمان ریچارد گرینل


( ۳ )

نظر شما :

خشایار ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۸
معمار نه بلکه بهتر بگویید معماران تخریب روابط ایران و دنیا سالها است که در تهران نشسته اند و با تندروی هایشان و بخاطر منافع گروهی قبیله ای برای کشور و مردم هزینه دردسر درست میکنند. ترامپ یا سفرای امریکا یا هر سیاست مدار غربی دیگر روی حماقت و سیاست نداشته ما راه میروند و بازی میکنند