پایان رفاقت نفتی روسیه و عربستان؟

۱۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۲ کد : ۱۹۸۲۴۹۱ سرخط اخبار

رسانه قطری العربی الجدید نوشت: پس از آنکه روسها به عربستان برای به تاخیر انداختن اتخاذ تصمیم در مورد آینده کاهش تولید نفت، فشار وارد کردند، شراکت عربستان و روسیه با تنش مواجه شد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: در جریان مذاکراتی که اخیرا در باکو آذربایجان برگزار شد، الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه، کمیته ناظر بر کاهش تولیدات نفت اوپک را قانع کرد که به زودی جلسه ای برای موافقت با تمدید کاهش تولید برگزار شود. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان نیز با این مساله موافق بود.

با این حال، به نظر می رسد لغو نشست مذکور، جدیدترین اختلاف بین بزرگترین و قدرتمندین عضو در این ائتلاف، یعنی روسیه و عربستان باشد. علیرغم وجود حمایت فراگیر در داخل اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید، منابع آگاه می گویند وزیر انرژی روسیه، با این موضوع مخالف است.

در صورتی که این اختلاف در ماه های آینده حل نشود، در روزهای 25 و 26 ژوئن نشستی برگزار می شود که به فروشندگان نفت زمان مناسبی برای سازگاری با تحول بزرگ در بازار عرضه نفت می دهد.

در همین رابطه، تحلیلگران می گویند:« نیاز به روابط مستحکم بین عربستان و روسیه کاهش یافته است. به نظر می رسد به تاخیر افتادن نشست اوپک نشان دهنده محافظه کاری و تردید روسیه در مورد التزام به کاهش بیشتر تولیدات نفت است.»

از زمانی که اوپک با تشکیل ائتلافی با روسیه در اواخر سال 2016 به دهه رقابت پایان داد، رابطه دوستانه نوواک و الفالح، سمبل های آن ائتلاف توصیف می شد. این دو همکاری بی سابقه ای با یکدیگر داشتند، همکاری که توانست بازار جهانی نفت را سامان داده و آغازی باشد برای مشارکتهای استراتژیک تازه ای که تا سوریه و سرمایه گذاری های متبادل امتداد دارد.

با این وجود، باید گفت در قلب این ائتلاف، تنش وارد شده است. عربستان نیاز دارد تا برای پوشش دادن کسری بودجه اش در سال جاری، نفت خود را به مبلغ 95 دلار معادل هر بشکه، به فروش برساند. روسیه اما به دلیل داشتن پایگاه صنعتی متنوع تر و دولتی قدرتمندتر، نرمش بیشتری در این باره نشان می دهد و بودجه آن در سال 2019، بر میزان40 دلار از نفت خام متکی است.

تا 12 مارس روسها نیمی از تعهدات خود در مورد کاهش تولید نفت را اجرا کرده بودند و مهلت دو هفته ای به آنها داده شد تا این روند را تکمیل کنند. در این رابطه، نوواک در یک مصاحبه تلویزیونی با بلومبرگ تصریح کرد که  بازار به توازن شکننده ای دست یافته است.

وی افزود:«در زمان حاضر قیمت برای همه طرفها، تولید کنندگان و مصرف کننده ها، مورد قبول است، اما نبود اطمینان و ثبات به خاطر نوسان هایی در تولید نفت ونزوئلا در میانه بحران سیاسی و اقتصادی این کشور، تعیین اقدامات لازم از سوی مجموعه دولتهای عضو اوپک را دشوار می کند.»

وزیر روس همچنین تاکید کرد که بررسی روند اقدامات در مورد کاهش تولیدات نفت، هنوز زود است. اما این مساله با پیام الفالح که در جریان نشست مطبوعاتی باکو مطرح شد تناقض دارد. براساس پیام وزیر انرژی سعودی، مأموریت بازگرداندن توازن به بازار نفت به هیچ وجه انجام نشده است؛ چرا که ذخایر نفت آمریکا بسیار فراتر از سطح عادی است. وی تاکید کرد که عربستان سعودی به کاهش بیشتر تولیدات نفت خود، بیش از میزان خواسته شده از آن طبق معامله، ادامه می دهد.

کلید واژه ها: روسیه عربستان سعودی


نظر شما :