کاخ سفید: ترامپ وضعیت اضطراری اعلام خواهد کرد

۲۶ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۵ کد : ۱۹۸۱۷۴۲ سرخط اخبار

کاخ سفید اعلام کرد، به دنبال تصویب طرح بودجه‌ای در کنگره آمریکا به منظور جلوگیری از تعطیل شدن دوباره دولت با وجود آنکه ترامپ این لایحه را امضا می‌کند اما وضعیت اضطراری اعلام خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از راشاتودی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بنا به اعلام کاخ سفید اقدام به امضای لایحه بودجه‌ای خواهد کرد که با وجود جلوگیری از تعطیلی دوباره دولت، بودجه مد نظر او برای ساخت دیوار را تأمین نمی‌کند اما ترامپ قصد دارد با اعلام وضعیت اضطراری ملی کنگره را دور بزند و بودجه را برای ساخت دیوار به دست بیاورد.

سارا سندرز، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید روز پنجشنبه گفت: ترامپ این لایحه را امضا خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اما ترامپ اقدام اجرایی دیگری نیز شامل اعلام وضعیت اضطراری اتخاذ خواهد کرد تا بحران انسانی و امنیت ملی در مرز را متوقف کند.

لایحه مذکور تنها ۱.۳ میلیارد دلار برای ایجاد مانع در مرز با مکزیک اختصاص داده که خیلی کمتر از بودجه درخواستی مد نظر رئیس جمهور است. همچنین این لایحه صراحتاً ساخت دیوار بتنی در مرز را ممنوع اعلام کرده و شامل امتیازهایی به دموکرات‌ها از جمله اعلام عفو برای مهاجران غیرقانونی همراه با خردسالان بدون همراه در آمریکا، ممنوعیت ساخت دیوار در مکان‌های مشمول پارک‌های ملی و عدم اختصاص اعتبار برای استخدام تعدادی بیشتر مأموران اعمال قانون گمرکی و مهاجرتی (ICE) است. در آستانه امضای این لایحه بسیاری از حامیان ترامپ آن را مردود دانسته و از او خواستند آن را امضا نکند.

اعلام وضعیت اضطراری به ترامپ اجازه می‌دهد بودجه‌های دیگر بخش‌های دولت را گرفته و به تأمین بودجه ساخت دیوار بدون تأیید کنگره بپردازد.

روز سه شنبه گذشته ترامپ به این مسئله اشاره کرده بود که از منابع دیگر تاکنون ۲۳ میلیارد دلار بودجه در اختیار او قرار گرفته است.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: اعلام وضعیت اضطراری ملی از سوی ترامپ یک سابقه خطرناک ایجاد خواهد کرد.

وی تاکید کرد: جمهوری خواهان باید از این دری که باز می‌کنند و این آستانه‌ای که از آن گذر می‌کنند ناخرسند باشند.

او همچنین هشدار داد: دموکرات‌ها برای اعلام وضعیت اضطراری چالش‌های قانونی به وجود خواهند آورد. این در حالیست که امکان رد یک دستور اجرایی در کنگره آمریکا وجود دارد اما باید اکثریتی دو سومی در مجلس نمایندگان و سنا برای این منظور وجود داشته باشد و دموکرات‌ها فاقد آن هستند. تا زمانی که پلوسی به همراه چاک شومر نتوانند جمهوری‌خواهان کافی برای عملی کردن این موضوع را قانع سازند دادگاه‌ها تنها ابزار ممکن برای آنها برای مقابله با این تصمیم خواهند بود.

سارا سندرز به خبرنگاران گفت: ما بسیار برای مقابله با این چالش‌های قانونی آماده هستیم. هر چند که نباید چنین چالش‌هایی وجود داشته باشند؛ چون رئیس جمهور دارد کارش را انجام می‌دهد و کنگره هم باید کار خودش را انجام دهد.

کلید واژه ها: دونالد ترامپ


نظر شما :