یک مخفی‌کاری دیگر از ترامپ در دیدار با پوتین / منابع مطلع: گفت‌وگوی ترامپ و پوتین طولانی‌تر و مهمتر از آن چیزی است که کاخ سفید اطلاع دارد

۱۰ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۲ کد : ۱۹۸۱۴۴۷ سرخط اخبار

در حالی که کاخ‌سفید مدعی شده بود ترامپ و پوتین برخورد کوتاهی در نشست گروه 20 در آرژانتین داشتند اما منابع مطلع از دیدار 15 دقیقه‌ای این دو بدون حضور مقامی از کاخ سفید یا مترجم اعلام کرده‌اند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهورآمریکا در پایان نشست عصرگاهی سران گروه ۲۰ در بوینس آیرس در ماه نوامبر برای چندین دقیقه با «ولادمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفت‌وگو داشته است.

روزنامه فایننشال‌تایمز گزارش داد در این نشست از طرف هیئت آمریکایی هیچ شخصی برای ترجمه و یادداشت برداشتن و ضبط مکالمه وجود نداشته است.

طبق این گزارش، گفت‌وگو میان ترامپ و پوتین در سالن تئاتر تاریخی قرن نوزدهم بوینس آیرس آرژانتین انجام شده. این نشست زمانی برگزار شده که سران کشورهای گروه ۲۰ و همراهانشان در حال ترک ساختمان بودند.

در این جلسه تنها ملانیا، همسر ترامپ همراه وی بود و هیچ یک از مقامات آمریکایی در این جلسه حضور نداشتند. این در حالی است که پوتین با مترجمش در این جلسه حضور داشته است و این چهار نفر آخرین نفرهایی بودند که ساختمان تئاتر تاریخی بوینس آیرس را ترک کردند.

کاخ سفید از دیدار سران آمریکا و روسیه در بوینس آیرس اطلاع داشته این در حالی است که ترامپ نشست دوجانبه رسمی با پوتین را به دلیل حمله ماه نوامبر روسیه به سه کشتی ناوگان دریایی اوکراین در تنگه کرچ لغو کرده بود.

دستیاران ترامپ نشست وی با پوتین را یکی از چندین گفت‌وگوی غیررسمی رئیس جمهور آمریکا با همتایان خود در نشست گروه ۲۰ عنوان کرده اند اما منابع مطلع گفته‌اند که گفت‌وگوی ترامپ و پوتین طولانی‌تر و مهمتر از آن چیزی است که کاخ سفید اطلاع دارد.

مقامات رسمی دولت روسیه گفته‌اند که گفت‌وگو میان پوتین و ترامپ ۱۵ دقیقه به طول انجامیده و دو طرف درباره موضوعات سیاست خارجی متعدد از جمله تنش‌های روسیه با اوکراین و درگیری در سوریه صحبت کرده‌اند. رؤسای جمهور آمریکا و روسیه درباره این که چه زمانی می‌توانند نشستی رسمی داشته باشند نیز گفت‌وگو کردند.

وزارت امور خارجه آمریکا از هرگونه اظهارنظر و ابراز جزئیات این دیدار خودداری کرده و سوال را به کاخ سفید ارجاع داده است. سخنگوی کاخ سفید نیز از اظهارنظری فراتر از اطلاعیه قبلی که طی آن گفته شده بود برخورد کوتاهی میان دو رئیس جمهور روی داده خودداری کرد.

تصمیم ترامپ برای دیدار با پوتین و مذاکره بالقوه وی درباره موضوعات حساس بدون مشاوران یا مترجم کاخ سفید در حالی روی داده که می‌تواند هشدارها درباره ترامپ و روابطش با کرملین را افزایش دهد. این در حالی است که «رابرت مولر» بازرس ویژه هنوز در حال بررسی ارتباط کمپین تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری ترامپ با روسیه است.

ماه جاری نیز واشنگتن پست گزارش داده بود که ترامپ به دنبال مخفی کردن جزئیات گفت‌وگوهای پیشین با پوتین بوده که شامل دیدارها در نشست گروه ۲۰ در هامبورگ بوده است که موجب ناامیدی مقامات ارشد آمریکایی شده است.

ترامپ این نکته را رد کرده که تلاش می‌کند جزئیات گفت‌وگوهایش را پنهان کند و گفته که گفت‌وگوهای غیر رسمی در نشست‌ها عادی بوده و گفته است: «همیشه از این نشست‌ها داشته‌ایم و توافق بزرگی در این نشست‌ها وجود ندارد.»

دیدار با پوتین در بوینس آیرس، پیش از شام کاری ترامپ با «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین روی داد که طی آن آتش بس موقتی در جنگ تجاری با چین ایجاد شد، و این دیدار در حالی انجام شد که پوتین با محکومیت بین‌المللی به دلیل بازداشت ملوانان اوکراین در دریای آزوف روبرو بوده است./فارس

کلید واژه ها: دونالد ترامپ ولادیمیر پوتین


نظر شما :