وزیر خارجه انگلیس در کنفرانس ضدایرانی لهستان شرکت می‌کند

۰۵ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۴ کد : ۱۹۸۱۳۴۶ سرخط اخبار

یک رسانه انگلیسی گزارش داده وزیر خارجه این کشور در کنفرانس ضدایرانی که قرار است در لهستان برگزار شود شرکت خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جرمی هانت»، وزیر خارجه انگلیس در نشستی جنجالی که دولت آمریکا قرار است علیه ایران برگزار کند، شرکت خواهد کرد.

روزنامه گاردین با گزارش این خبر نوشت وزیر خارجه انگلیس شرکت در نشست ورشو را مشروط بر آنکه «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در حاشیه آن میزبانی نشستی در خصوص یمن را برعهده بگیرد، پذیرفته است. 

طبق نوشته گاردین، «هانت» اولین وزیر خارجه یک کشور اروپایی است که اعلام کرده در نشست لهستان شرکت خواهد کرد. این نشست روزهای ۱۳ و ۱۴ فوریه در ورشو پایتخت لهستان برگزار شود. دیپلمات‌های اروپایی، بر اساس این برداشت که ممکن است این نشست بخشی از تلاش‌های آمریکا برای تضعیف حمایت از برجام باشد تمایلی برای شرکت در آن نداشته‌اند. 

روزنامه گاردین نوشته کشورهای اروپایی با آمریکا درباره جوانب مختلفی از رفتارهای ایران هم‌نظرند، اما در ماه‌های گذشته به دلیل خروج آمریکا از برجام با این کشور اختلاف نظر داشته‌اند. 

واشنگتن با وزرای خارجه ۷۰ کشور برای شرکت در این نشست تماس گرفت و بعد از مواجهه با اکراه کشورهای اروپایی از شرکت در این نشست، مجبور شد دستور کار آن را برای تحت پوشش قرار دادن مسائل گسترده‌تری در غرب آسیا، گسترده‌تر کند. 

هانت بعد از گفت‌وگو با «مایک پامپئو» در واشنگتن پذیرفته در این نشست شرکت کند، اما تنها مشروط بر آنکه انگلیس، آمریکا، امارات و عربستان سعودی در حاشیه نشست ورشو، جلسه‌ای در خصوص یمن برگزار کنند. 

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که امروز درباره نشست لهستان صادر کرده، نامی از ایران به میان نیاورده و دستور کار این نشست را «بحران‌های منطقه‌ای و تأثیر آن بر غیرنظامیان در منطقه، منع اشاعه موشکی، امنیت‌ سایبری و تهدیدهای نوظهور انرژی» اعلام کرده است.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که در روزهای گذشته امتناع کشورها از نشست لهستان تا آنجا پیش رفت که برخی دیپلمات‌های اروپایی احتمال دادند ممکن است پامپئو تصمیم به لغو آن بگیرد.

کلید واژه ها: جرمی هانت نشست ضدایرانی لهستان انگلیس


( ۱ )

نظر شما :

کشورم ایران ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۱:۰۰
استعمار پیر از توطئه در ونزوئلا هم دفاع کرد و دولت قانونی نیکلاس مادورو را برسمیت نشناخت و جای تعجب نیست اگر در لهستان فتنه انگیزی راه بیاندازد .