چشم طمع حتی به کرانه باختری

وزیر مستعفی نتانیاهو جزئیات «معامله قرن» را فاش کرد

۱۳ دی ۱۳۹۷ | ۱۶:۱۲ کد : ۱۹۸۰۹۳۵ اخبار اصلی خاورمیانه
چند مقام فلسطینی خبر دادند که «اویگدور لیبرمن»، وزیر دفاع سابق اسرائیل اندکی پیش از استعفایش از وزارت دفاع در ماه نوامبر، جزئیاتی از طرح امریکا برای صلح میان فلسطینیان و اسرائیل را برای آنان فاش کرده است.
وزیر مستعفی نتانیاهو جزئیات «معامله قرن» را فاش کرد

دیپلماسی ایرانی: چند مقام فلسطینی خبر دادند که «آویگدور لیبرمن»، وزیر دفاع سابق اسرائیل اندکی پیش از استعفایش از وزارت دفاع در ماه نوامبر، جزئیاتی از طرح امریکا برای صلح میان فلسطینیان و اسرائیل را برای آنان فاش کرده است.

به گزارش میدل ایست نیوز به نقل از «الحیات» این مقامات که دو هفته پیش از استعفای لیبرمن از وزارت دفاع ضمن هیئتی با وی دیدار کرده اند خبر داده اند که لیبرمن به آنان خبر داده که طرح امریکا شامل تشکیل دولت فلسطین در غزه و در بخش های کوچکی از کرانه باختری و مشوق های گسترده مالی می شود.

بر اساس این گزاش، لیبرمن گفته که حاکمیت فلسطینیان بر ساکنان و نه بر زمین ها در کرانه باختری خواهد بود و فقط شامل مناطق بند الف می شود که حدود ۱۳ درصد از خاک کرانه باختری است، به اضافه مناطقی از بند ب که ۱۸ درصد از کرانه باختری است و بخش بسیار کوچکی از بند ج که ۶۰ درصد کرانه باختری را تشکیل می دهد.

او افزوده که در این طرح بر حفظ شهرک ها و سلطه اسرائیل بر معابر در کرانه باختری و مرزهای بیرونی آن و نیز در دست داشتن امنیت و آبها تأکید شده است.

بر اساس این گزارش، در این طرح سلطه اسرائیل بر بخش اصلی و بزرگ تر قدس شرقی به رسمیت شناخته شده است.

این منابع تأکید کرده اند که این طرح شامل تأمین اموال فراوان از سوی کشورهای جهان برای ساخت زیرساخت های حکومت فلسطین در نوار غزه شامل فرودگاه و بندر و گذرگاه دریایی و غیر از آن می شود.

«دونالد ترامپ» از آغاز حکومت خود از تدوین طرحی برای حل منازعات در سرزمین های فلسطینی با هماهنگی چند کشور منطقه ازجمله عربستان سعودی خبر داده بود. این طرح در رسانه ها به «معامله قرن» شهرت یافته و «محمود عباس» رئیس حکومت خودگردان فلسطین بارها از آن انتقاد کرده است.

به این ترتیب اسرائیل که حتی به باقی مانده از کرانه باختری نیز چشم طمع داشت، ترامپ این طمعش را برآورده می کند. طمعی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و دولت های جهان، حتی متحدان امریکا، هیچ وقت برآورده نخواهد شد. 

کلید واژه ها: بنیامین نتانیاهو آویگدور لیبرمن


( ۸ )

نظر شما :

majd ۱۳ دی ۱۳۹۷ | ۱۹:۵۹
اگر واقعا زیر ساخت ها را در همان غزه فراهم کنند چرا که نه چون این درگیری پایانی نخواهد داشت برای فلسطینی ها