گزارش دیپلماسی ایرانی از جلسه هفتگی سخگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران

قاسمی: هیئتی از طالبان دیروز گفت وگوهای مفصلی با عراقچی در تهران داشتند

۱۰ دی ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۷ کد : ۱۹۸۰۸۸۶ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
بله این سفر انجام شده، من تایید می کنم. بعد از سفر جناب آقای شمخانی و دیدارهایی که در افغانستان داشتند، دیروز هیئتی از طالبان در تهران بود. آنها مذاکرات مفصلی را با معاون سیاسی وزارت امور خارجه داشتند.
قاسمی: هیئتی از طالبان دیروز گفت وگوهای مفصلی با عراقچی در تهران داشتند

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود با خبرنگاران به سوال آنها پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سوالی درباره سازو کار اروپایی ها برای حفظ برجام گفت: «قطعا این سازوکار به معنای تبادل کالاست و به هیچ وجه به معنای نفت در برابر غذا نیست. این سازوکار اگر هر چه سریع تر انجام شود، همه نوع کالاهایی را در بر می گیرد و می تواند حوزه بسیار وسیعی از کالاها را میان ایران با کشورهای اروپایی و اگر از ویژگی های اساسی تر برخوردار باشد می تواند به نکته اتکایی میان ایران با کشورهای غیراروپایی نیز تبدیل شود. لذا حتما بحث غذا در برابر نفت را رد می کنم. این یک همکاری است که باید نهایی شود و مجموعه ای از تبادلات را در بر بگیرد.»

وی در ادامه افزود: «ما از روز اول که این کار را آغاز کردیم، ما امید صد در صدی به این سازوکار نداشته ایم. ما اهداف خود را به طرق مختلف دنبال می کنیم. ما به طور صددرصدی به اس پی وی دل نبسته ایم و امید خود را به آن گره نزده ایم. ما از همان ابتدا با کشورهای مختلف به خصوص در زمینه اقلام مشخص مثل دارو کار کرده ایم. طبیعتا تمایل نداریم جزئیات این روابط و راهکارها را علنی کنیم چرا که می دانیم کشورهای متخاصم مثل امریکا به دنبال تخریب روابط ایران با جمهوری اسلامی ایران هستند. ما در کنار سازوکار مالی با اروپا اقدامات به سزا و ثمربخشی را داشته ایم و به هیچ نقطه مشخصی امید نبسته ایم. آن چه برای ما مهم است تامین امنیت و نیازهای مردم و کشور است.»

قاسمی درباره حضور ایران در سوریه در سطوح اقتصادی و سیاسی در این کشور گفت: «روابط ایران و سوریه کاملا روشن است و روابط دو کشو در سطح بسیار مطلوبی است. ایران از ابتدای بحران سوریه در کنار این کشور بود. در زمانی که تروریست ها به این کشور نفوذ کرده بودند ایران با یک تحلیل صحیح در کنار ملت سوریه ایستاد و الآن همه دریافته اند که آن چه ایران در ابتدا به آن توجه داشت صحیح بوده و الآن همان ها به آنچه ایران دریافته بود توجه می کنند. من فکر می کنم وضعیت امروز سوریه برای جامعه جهانی روشن است. من فکر می کنم در دوران پس از بحران و در دورانی که مشکلات این کشور حل شود، ایران می تواند در بازسازی سوریه در کنار ملت این کشور حضور داشته باشد. من خوش بینم به آینده روابط ایران و سوریه اگرچه کشورهای دیگری در سوریه حضور خواهند داشت و ما از بازگشایی سفارت کشورهای در این کشور استقبال می کنیم.»

وی در پاسخ به این سوال که آقای ظریف گفته است که هدف از برجام اقتصادی نبوده پس بنابراین چه بوده است، گفت: «برجام هدف نبود، درباره برجام متناسب به سوالی که نسبت به آن وجود دارد پاسخ متناسب با آن داده می شود. مسائل سیاسی، امنیتی و اقتصادی همگی جزء اهداف برجام محسوب می شوند. ما می توانیم آثار برجام را اکنون ببینیم به خصوص بعد از خروج امریکا از برجام ما آثار موثر برجام را مشاهده می کنیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان به افغانستان نیز گفت: «این سفر در آینده نزدیک، ظرف یکی دو هفته آینده، انجام خواهد شد. بعد از سفر آقای شمخانی این سفر درباره حوزه های مختلف اقتصادی و سیاسی و فرهنگی خواهد بود. تاریخ این سفر تنظیم شده و مطابق برنامه انجام خواهد شد. یکی از مباحث در این سفر سند راهبردی میان دو کشور است. در برخی از کمیته ها، یکی دو موضوع جزئی باقی مانده بود که باید مجددا به خصوص طرف افغانستانی روی آن مطالعه می کرد که امیدوار هستیم با توجه به مقدمات نگارش متن انجام شده، این سند در زمان خودش میان روسای جمهور ایران و افغانستان نیز امضا شود.»

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر هیئتی از طالبان به تهران که گفته می شود دیروز انجام شده است، گفت: «بله این سفر انجام شده، من تایید می کنم. بعد از سفر جناب آقای شمخانی و دیدارهایی که در افغانستان داشتند، دیروز هیئتی از طالبان در تهران بود. آنها مذاکرات مفصلی را با معاون سیاسی وزارت امور خارجه داشتند. گفت وگوهای مبسوطی میان دو طرف صورت گرفت. با توجه به این که بیش از 50 درصد از اراضی افغانستان در دست طالبان است و با توجه به بی ثباتی که در افغانستان وجود دارد و با توجه با تمایل و اعلام دولت اشرف غنی این سفر صورت گرفت و مذاکرات انجام شد. یعنی دولت افغانستان در جریان این سفر بود. هدف از این سفر یافتن راهکاری میان گروه های افغانی و دولت این کشور برای پیشبرد روند صلح در افغانستان است. جمهوری اسلامی ایران با توجه به پیچیدگی روابطش با افغانستان و نقشی که در این کشور دارد و به دنبال صلح در این کشور است، این تمایل را داشت که به این مساله ورود کند تا بتواند به نقش خودش برای ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان ایفا بکند. این به معنای یکسان بودن مواضع و هم سویی در مواضع با این گروه نیست. ما مواضع خود را شفاف داریم، این گروه هم مواضع خود را دارد، ولی در عرصه سیاست و با توجه با شرایط خطیر منطقه لازم بود این گفت وگوها انجام شود و بررسی کنیم که آیا می شود در این زمینه کمک کار دولت افغانستان بود یا نه. این مذاکرات طولانی و مهم در نهایت مطلوب دیروز انجام شد و امیدوارم بتواند دستاوردهای خوبی برای ملت افغانستان به دنبال داشته باشد.»   

وی در ادامه افزود: «تاکید می کنم گفت وگو با طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده است. ایران تلاش خواهد کرد که برای تسریع گفت وگوهای بین افغانی و کمک به دولت افغانستان همکاری کند. ما تنها کشوری نیستیم که وارد با طالبان وارد گفت وگو شده ایم. بسیاری از کشورهای اروپایی و منطقه با طالبان مراودات دارند. بنابراین ایران تنها کشوری نیست که با طالبان وارد گفت وگو می شود. برای ایران به عنوان کشوری که نقش مهمی دارد و امنیت منطقه برایش اهمیت دارد، گمان می کند که می تواند در این مذاکرات نقش ایفا کند.» 

وی درباره اظهارات سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق که گفت حضور مستشاری ایران در عراق پایان یافته است، گفت: «ما به دعوت دولت عراق برای مبارزه با تروریسم به این کشور رفته بودیم و در این مقطع که داعش و گروه های تروریستی شکست خورده است، احساس می کنیم دیگر نیازی به حضور ما در این کشور نیست و نیروهای امنیتی عراقی توانایی دفاع از خود و اراضی کشورشان را دارند. برای همین دیگر نیازی به حضور ما در این کشور احساس نمی شود. البته در صورت نیاز هر موقع که ملت عراق نیاز به حضور جمهوری اسلامی ایران احساس کردند ما حاضریم توانایی خود را در حضور مستشاری در اختیار آنها بگذاریم.»

قاسمی درباره نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در روسیه نیز گفت: «این نشست در دستور کار سه کشور است. درباره جزئیات و کیفیت آن دفتر محترم ریاست جمهوری در زمان مناسب اطلاع رسانی خواهد شد.»

وی درباره معرفی دو سفیر زن از سوی جمهوری اسلامی ایران گفت: «این سیاست وزارت امور خارجه و وزیر محترم وزیر امور خارجه است. اما نام آنها را نمی دانم و نمی توانم اطلاعاتی در این زمینه بدهم. ما اقدامات لازم برای معرفی سفرای جدید انجام داده ایم که در زمان مناسب انجام خواهد شد. و تاکید می کنم که زنان هم در فهرست سفرای جدید هستند که در زمان مناسب خود اعلام خواهد شد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تغییرات پیش آمده در دولت عربستان نیز گفت: «این تغییرات جدید نیست. ما در گذشته هم بدین سان شاهد تغییراتی از این دست بوده ایم. شاید به واسطه حساسیت ها و وضعیتی که به عربستان مربوط می شود، حساسیت به کابینه جدید از این جا ناشی شود. قطعا یک موضوع داخلی عربستان است که به آن وارد نمی شویم ولی امیدوار هستم که وضعیت جدید در منطقه اعم از تحولاتی که در یمن در مذاکرات استکهلم آغاز شد و همچنین وضعیت سوریه، این تحولات بتواند یک نگاه واقع بینانه و دقیق تری را برای دولت عربستان به ارمغان بیاورد تا بتواند با نگاهی دقیق تر حتی در رابطه با جمهوری اسلامی ایران توجه کنند و درک کنند که هیچ کشوری نمی تواند کشور دیگری را حذف بکند. تحولات یمن و سوریه ثابت کرد که با ابزارهایی مثل استفاده از دلارهای نفتی و سلاح نمی تواند واقعیت ها را تغییر دهد. امیدواریم که این تحولات بتواند فضای جدید برای دولت جدید ایجاد کند و همچنین بتواند فضایی برای همکاری میان ایران و عربستان با هدف صلح و ثبات در منطقه ایحاد کند.»   

وی درباره سفر اخیر نخست وزیر اسرائیل به برزیل که اعلام شده قرار است برزیل سفارت خود را از تل آویو به بیت المقدس منتقل کند، و همچنین روی کار آمدن چهره ای افراطی در برزیل و این که این اتفاقات می تواند چقدر بر روابط ایران و برزیل تاثیر بگذارد، گفت: «سیاست کشورها به خودشان مربوط است ولی اقدام قابل سرزنشی است. و چنین اقدامی به هیچ وجه قابل قبول نیست. انتقال سفارت به اراضی اشغالی کاملا مردود است و ما آن را به هیچ وجه نمی پذیریم. درباره روابط ایران با برزیل نیز باید بگویم که ما روابط عمیقی با برزیل داریم، ما ارتباط خودمان را با این کشور خواهیم داشت و در جهت حفظ و گسترش این روابط تلاش خواهیم کرد.»

قاسمی درباره بازگشایی سفارتخانه های امارات و بحرین در سوریه نیز گفت: «چیزی که برای ما مهم است، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و اخراج تروریست ها از منطقه و سوریه است که این اهداف محقق شده است. سوریه باید بتواند به عنوان یک کشور مستقل روابط خارجی خود را داشته باشد و با تمامی کشورهای جهان همان گونه که خود و ملت سوریه علاقه مند هستند، چه در حوزه سیاسی و اقتصادی روابط داشته باشند. این تغییر نگاه کشورها برای رابطه با سوریه به خصوص در زمانی که بسیاری فکر می کردند ظرف مدت کوتاهی شرایط در سوریه تغییر می کند، قطعا استقبال می کنیم و آن را برای سوریه مفید می دانیم.»

وی در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی درباره زمان احتمالی سفر نخست وزیر جدید پاکستان به ایران با توجه به این که وی به کشورهای مختلف سفر کرده و هنوز به ایران نیامده است نیز گفت: «سفر ایشان در دستور کار ما هست اما زمان آن هنوز مشخص نشده است. ما از انجام این سفر استقبال می کنیم و آن را در گسترش روابط میان دو کشور موثر می دانیم اما هنوز تاریخ دقیقی برای آن مشخص نشده است.»

کلید واژه ها: سخنگویی وزارت خارجه جلسه سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران


نظر شما :