انگلیس: افزایش شمار ورود مهاجران غیرقانونی ایرانی به بریتانیا

۰۹ دی ۱۳۹۷ | ۱۳:۴۸ کد : ۱۹۸۰۸۷۹ سرخط اخبار

مقامات مرزبانی بریتانیا می‌گویند از زمان اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا و وخامت اوضاع اقتصادی ایران، شاهد افزایش شمار ورود پناهجویان ایرانی از طریق دریا به بریتانیا هستند.

به گزارش عصرایران، وب سایت نشریه " فایننشال تایمز" با انتشار گزارشی به نقل از برخی مقامات بریتانیایی از افزایش شمار ورود مهاجران غیرقانونی ایرانی به بریتانیا از زمان آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران و وخامت اوضاع اقتصادی ایران خبر داده‌اند.

بر اساس این گزارش، یکی از مهم‌ترین دلایلی که ایرانیان مهاجر بریتانیا را هدف مهاجرت خود انتخاب می‌کنند، قوانین این کشور است که به محض ورود پناهجویان ایرانی، آنها در چتر حمایت قانونی و عدم استرداد به ایران قرار می‌گیرند.

دیروز (شنبه)، خانم "کارولین نوکس" وزیر مهاجرت بریتانیا به شهر بندری" دووِر" سفر کرد تا خود از نزدیک در جریان روند ورود مهاجران غیرقانونی به خاک بریتانیا قرار بگیرد.

به نوشته فایننشال تایمز: با وخامت اوضاع اقتصادی در ایران در ماه‌های گذشته شمار قایق‌های کوچکی که مملو از پناهجو هستند و از طریق مرز شمال غرب فرانسه خود را به آب‌های بریتانیا می‌رسانند، افزایش یافته است.

بسیاری از قاچاقچیان انسان با ترفند استفاده از کودکان در قایق‌های کوچک تلاش می‌کنند گارد ساحلی بریتانیا را به ضرورت نجات جان پناهجویان مجاب کنند.

 به گفته رییس نیروی ویژه مقابله با قاچاق سازمان یافته انسان به بریتانیا گفته است در برخی موارد قاچاقچیان به دروغ گفته‌اند که قایق آنها حامل کودکان است و وقتی که ماموران گارد ساحلی آنها را نحات داده‌اند، متوجه شده‌اند که کودکی در کار نیست بلکه قاچاقچیان این دروغ را گفته‌اند تا قایق آنها از سوی ماموران مرزبانی به ساحل هدایت شود.

"کریس هاگن " رییس نیروی ویژه مقابله با قاچاق سازمان یافته انسان به بریتانیا با تایید افزایش شمار ورود پناهجویان از ماه نوامبر سال 2018، بخش بزرگی از مهاجران غیرقانونی را ایرانیانی می‌داند که از وخامت اوضاع اقتصادی در کشورشان فرار می‌کنند و به دلیل حمایت قوانین مهاجرتی بریتانیا، این کشور را مقصد اصلی خود انتخاب کرده‌اند، چون بر اساس قوانین بریتانیا این مهاجران به محض ورود به خاک بریتانیا تحت حمایت‌های قانونی قرار می‌گیرند و به کشورشان برگشت داده نمی‌شوند.

او به فایننشال تایمز گفته است: همه کاری که باید مهاجران ایرانی انجام دهند این است که خود را به آب‌های ساحلی بریتانیا رسانده و درخواست پناهندگی کنند. از این به بعد آنها تحت چتر حمایتی قوانین خاص مهاجرتی بریتانیا قرار می‌گیرند.

به گفته این مقام بریتانیایی: از ماه اکتبر 2018 شمار مهاجران غیرقانونی آب‌های ساحلی بریتانیا افزایش محسوسی داشته و یکی از مهم‌ترین دلایل احتمالی، وخامت اوضاع اقتصادی ایران در اثر اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا علیه این کشور است.

"سجید جاوید" وزیر کشور بریتانیا گفته است از نوامبر سال  2018 (آبان 97) تعداد 220 پناهجو از طریق قایق‌های کوچک خود را سواحل بریتانیا رسانده و درخواست پناهندگی داده‌اند. او اشاره ای به میزان ایرانیان در این آمار نکرده است.

 وزیر کشور بریتانیا به منظور حل این معضل به گارد ساحلی بریتانیا پیشنهاد افزایش شمار قایق‌های گشت‌زن ساحلی به منظور مقابله با افزایش روند ورود مهاجران غیرقانونی به بریتانیا را داده است.

کلید واژه ها: ایران تحریم مهاجرت بریتانیا


( ۳ )

نظر شما :