موانع توسعه کشور کجاست؟

۰۹ دی ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۲ کد : ۱۹۸۰۸۷۴ سرخط اخبار

دانشمندان، اقتصاددانان، کارشناسان، پژوهشگران هریک از منظر خود به مقوله عدم توسعه‌یافتگی ایران به‌رغم دارا بودن دو موضوع تأثیرگذار بر توسعه، یکی نیروی انسانی که در دنیای مدرن فاکتوری مهم در توسعه به‌حساب می‌آید و دیگر منابع خدادادی ثروت مثل نفت و گاز، بااین‌وجود سایه توسعه‌نیافتگی همچنان بر سر ملت سنگینی می‌کند.

به گزارش ایسنا، علی صالح‌آبادی - مدیرمسئول ستاره صبح - در سرمقاله امروز این روزنامه نوشت: فشارهای اقتصادی، التهابات قیمت «ارز» و «سکه»، بازارهای کاذب در کاهش ارزش پول ملی و ... همه را نگران کرده، در این شرایط سخت لازم است اهل‌فن به میدان بیایند و با ارائه ایده نو به ناکارآمدی در اداره امور پایان دهند برای اینکه به عمق این موضوعات پی ببریم به سخنان رئیس‌جمهور در روز چهارشنبه در جریان ارائه بودجه ۴۷۸ هزارمیلیاردی به مجلس اشاره می‌شود. وی با درک شرایط، روی مشکلاتی انگشت گذاشت که مانع پیشرفت کشور شده است.

روحانی چهار عامل ۱- تحریم خارجی، ۲- ساختارهای غلط اقتصادی، ۳- جنگ روانی و تبلیغاتی ۴- روابط خارجی را مانع پیشرفت، رشد و توسعه دانست. اگر به این چهار موضوع از منظر جامعه‌شناختی، مدیریتی، توسعه‌ای و تأمین منافع ملی نگاه شود معلوم می‌شود که هر چهار عامل نتیجه و حاصل کار «تصمیم سازان» و «تصمیم گیران» است؛ زیرا ما در یک نظام علت و معلولی زندگی می‌کنیم، یعنی هر موضوعی را که با آن مواجه یا حس می‌کنیم، معلول و دارای علت است. برای مثال علت اینکه کشور زیر بار تحریم است و چرا تلاش نشده که تحریم‌ها متوقف شود چیست؟

دیگر اینکه عده‌ای در هشتم آذر سال ۱۳۹۰ از دیوار سفارت انگلیس بالا رفتند و بخشی از اموال سفارت را به آتش کشیدند و عده‌ای دیگر در روز ۱۲ دی‌ماه ۱۳۹۴ به کنسولگری عربستان در مشهد و سفارت این کشور در تهران حمله می‌کنند و اموال آن را تخریب می‌کنند یا تعدادی از نمایندگان مجلس که وظیفه‌شان قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین توسط قوه «مجریه» و «قضائیه» است در صحن مجلس پرچم آمریکا و معاهده برجام را به آتش می‌کشند و گفتنی‌های دیگر. آیا چنین اقداماتی تحریم‌ها را رفع می‌کند یا برعکس علت تشدید تحریم‌ها را بیشتر می‌کند؟

تا قبل از حمله به سفارت عربستان رابطه ایران با عربستان هرچند خوب نبود، اما در حالت تخاصم نبود. وقتی حمله به کنسولگری و سفارت این کشور صورت گرفت بهانه به دست عربستان داد تا روابط دیپلماتیکش را با ایران قطع کند. وقتی تحریم می‌شویم و تحریم ادامه پیدا می‌کند به گفته رئیس‌جمهور اثر مستقیم بر اقتصاد و فشار بر کشور و مردم است.

آنچه از سخنان روحانی در مجلس می‌توان فهمید این است که مشکلات کنونی که مردم با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند به تحریم‌ها، ساختار اقتصادی، جنگ روانی و روابط خارجی بستگی دارد. پرسش این است که آیا نمی‌شود این چهار عامل را با بهره‌گیری از عقل، علم اقتصاد، علم مدیریت و رجوع به افکار عمومی حل کرد؟

در این‌ ارتباط تدوین بودجه ۹۸ آزمونی پیش روی نمایندگان مجلس است. در شرایطی که کشور و مردم تحت‌فشار تحریم‌ها قرار دارند، باید دید نمایندگان برای بهبود اوضاع چه خواهند کرد و بودجه را چگونه تدوین خواهند کرد؟

رقم بودجه سال آینده ۴۷۸ هزار میلیارد تومان است، معاون اول رئیس‌جمهور پیش‌ازاین گفته بود: بودجه نهادهای موازی دولت ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است. آیا وقت آن نرسیده که نهادهای موازی با دولت یکی شوند و در شرایط تحریم بودجه به‌صورت انقباضی و با نگاه به درون و تأمین حقوق محرومان بسته شود؟

کلید واژه ها: توسعه


( ۶ )

نظر شما :