در کنفرانس امنیتی تهران با موضوع «صلح و ثبات در غرب آسیا؛ یک منطقه، یک سرنوشت»

کمال خرازی: ما هنوز نتوانسته ایم از پیروزی های منطقه ایمان استفاده سیاسی کنیم

۲۶ آذر ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۶ کد : ۱۹۸۰۶۵۹ خاورمیانه انتخاب سردبیر
رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی و وزیر امور خارجه اسبق کشورمان گفت: «به نظر می رسد ما هنوز نتوانسته‌ایم از پیروزی جبهه مقاومت در صحنه سیاسی استفاده کنیم. اگر بخواهیم در صحنه ثبات سازی در منطقه تاثیر گذار باشیم نیاز به تحرک بیشتری در صحنه سیاسی داریم. من در دیداری که چند هفته پیشی با دومینیک دو ویلپن، نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسبق فرانسه داشتم به من گفت شما موفقیت ها و پیروزی های میدانی بسیاری داشته اید اما نتوانسته اید تحرکات لازم برای بهره برداری از این موفقیت ها را داشته باشید.»
کمال خرازی: ما هنوز نتوانسته ایم از پیروزی های منطقه ایمان استفاده سیاسی کنیم

دیپلماسی ایرانی: سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی و وزیر امور خارجه اسبق کشورمان در سومین کنفرانس امنیتی تهران، با موضوع همایش «صلح و ثبات در غرب آسیا؛ یک منطقه، یک سرنوشت» گفت: «ما نشان دادیم که مردان میدان نبرد هستیم و آنچه در عراق، سوریه، لبنان و یمن گذشت، نشان داد که حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه برای حفظ امنیت منطقه و حکومت‌های مردمی کاملا مشخص است. ما نشان داده‌ایم در مقابل بی‌ثباتی در منطقه ساکت نمی‌نشینیم تا جلوی حرکات ضد ثبات را بگیریم. دشمنان در سوریه ‌عراق و یمن با شکست مواجه شدند و امر‌وز در سوریه دولتی سرکار است که همه معتقد بودند ظرف یک ماه سقوط می‌کند.کشورهایی که مخالف سوریه بودند در حال برقراری ارتباط با دولت سوریه هستند و این نشان دهنده آن است که ما در برقراری ثبات در منطقه موثر بوده‌ایم.»

وی که به عنوان نخستین سخنران این کنفرانس سخنرانی می کرد، همچنین گفت: «واقعیت منطقه این است جبهه مقاومت به پیروزی های زیادی رسیده و جبهه مقابل شکست خورده است اما هیچ کدام از قدرت‌های منطقه‌ای قدرت ایجاد هژمونی را ندارند. البته جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال ایجاد هژمونی نبوده است و موضوعات ایران هراسی تنها یک‌جنگ‌روانی است. این دیگران هستندکه با آوردن آمریکا و انگلیس به دنبال ایجاد هژمونی هستند زیرا اغلب حکومت های منطقه از اراده مردم بر نخواسته اند. برخی از رهبران منطقه به دنبال جاه طلبی هستند البته این تجربه آنها به شکست انجامیده است.»

کمال خرازی سپس با رویکردی نقادانه گفت: «به نظر می رسد ما هنوز نتوانسته‌ایم از پیروزی جبهه مقاومت در صحنه سیاسی استفاده کنیم. اگر بخواهیم در صحنه ثبات سازی در منطقه تاثیر گذار باشیم نیاز به تحرک بیشتری در صحنه سیاسی داریم. من در دیداری که چند هفته پیشی با دومینیک دو ویلپن، نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسبق فرانسه داشتم به من گفت شما موفقیت ها و پیروزی های میدانی بسیاری داشته اید اما نتوانسته اید تحرکات لازم برای بهره برداری از این موفقیت ها را داشته باشید.»

وی سپس گفت: «بعد از جنگ های منطقه همه در حال رسیدن به این نتیجه هستند که از راه جنگ نمی‌توان اختلافات را حل کرد. امروز جمهوری اسلامی با ثبات ترین کشور در منطقه است. امنیتی که به برکت حضور رزمندگان اسلام در داخل و اطراف کشور داریم بسیار با ارزش است. حکومت ما برخواسته از اراده مردم است و جمهوری اسلامی ایران مخالف سلطه بیگانگان است و نمی‌پذیرد قدرت ها بر این منطقه سلطه داشته باشند. ایران نیازی به هژمونی ندارد بلکه یک‌ نفوذ‌ معنوی‌ در منطقه دارد که نتیجه ارتباط مردم با مردم است که نمونه آن را در ارتباط مردم ایران و عراق می‌بینیم. ‌وقتی یک‌ نفوذ منطقی و طبیعی وجود دارد نمی توان به آن اشکال گرفت. مگر غرب نفوذ فرهنگی در سایر کشورها ندارد؟ ایران امروز آماده همکاری با کشورهای منطقه است زیرا ایران مخالف تغییر حکومت با زور است. یکی از دلایل حضور ما در سوریه هم همین موضوع بوده است. ما آماده‌ایم با تمامی حکومت های موجود در منطقه برای ایجاد صلح و امنیت همکاری کنیم. ایجاد ثبات در منطقه از راه نظامی امکان‌پذیر نیست. در این راه کار رسانه‌ای یک‌ ابزار بسیار مهم است و باید گفت در این زمینه هم در کشور موفق نبوده‌ایم و نتوانسته‌ایم به خوبی راهبردهای خودمان در جهان را ارائه کنیم و این نیاز به برنامه مدون و سرمایه گذاری دارد.»

وی سپس افزود: «در دوران اصلاحات و ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، طرح موضوع گفت و‌گوی‌تمدن ها فضایی را در سطح بین المللی ساخت که همه احساس اشتراک نسبت به این موضوع داشتند و در سازمان ملل هم مورد استقبال قرار گرفت. ما امروز هم نیاز به چنین ایده‌هایی داریم که بتواند در منطقه پر آشوب ما فضا را برای گفت و‌ گو آرام کند. منطقه ما نیاز به پارادایم جدیدی برای گفت و گو در بحث های اختلافی دارد تا زمینه را برای بحث درباره صلح و ثبات منطقه آماده کند.»

خرازی سپس پیشنهاد داد: « ایده‌ای که به نظر من می‌رسد گفت وگوهای درون تمدنی است. همه کشورهای منطقه در تمدن بزرگ اسلامی که مایه افتخار است نقش داشتند. گفت و‌گو‌ در باب این تمدن می‌تواند محوریتی برای ایجاد آرامش در فضای فعلی باشد. فکر می‌کنم باید پرچم تمدن اسلامی را برافراشت و در این باره که چگونه می توان به عصر طلایی تمدن اسلامی بازگشت صحبت کرد. این که بتوانیم این آگاهی  را در کشورهای اسلامی برای بازگشت به تمدن اسلامی ایجاد کنیم خود یک بیداری اسلامی است.»

زمان ایجاد یک سازوکار امنیتی منطقه ای فرا رسیده است

خرازی سپس به جمع خبرنگاران آمد و به سوال های آنها پاسخ گفت. وی در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد دشمنان ایران قصد دارند با ایجاد ناامنی در داخل از مسیری جدید وارد شده و به ایران ضربه بزنند، که نمونه آن را اخیرا در حادثه چابهار دیدیم، نظرش در این رابطه چیست، گفت: «چنین تلاش هایی مذبوحانه است و به جایی نمی رسد. مردم در صحنه حضور دارند، رزمندگان ما و نیروهای اطلاعاتی در صحنه حاضرند، و طبیعتا به همین دلایل اتفاق مهمی نخواهد افتاد.»

خرازی در پاسخ به سوالی درباره اجرایی شدن SPV بین ایران و اروپا گفت: «اروپا وعده اجرایی شدن این موضوع را داده، البته انتظار این است که گام‌های عملی در این راستا از سوی اروپا برداشته شود. در گفت وگوهای آقای ظریف و اروپایی‌ها، آنها قول داده‌اند تا پایان سال میلادی SPV را اجرایی کنند.»

وی درباره این که قرار است سازو کار مشابهی در همین رابطه در ایران برقرار شود که قابلیت هماهنگی با مشابه اروپایی اش را داشته باشد نیز گفت: «من از این که چه تلاش ها و سازوکار مشابهی در ایران انجام گرفته است، اطلاع چندانی ندارم. سازوکاری که اروپایی ها برقرار می کنند طبیعتا به تناسب آن باید دستگاه های ایرانی خودشان را تنظیم کنند تا بتوانند از این سازو کار استفاده کنند.»

خرازی در پاسخ به سوالی درباره خروج قطر از شورای همکاری خلیج فارس و این که به نظر می رسد شورای همکاری در حال تضعیف است، آیا احیانا جایگزینی برای شورای همکاری خلیج فارس یا جذب کشورهایی که از این شورا خارج می شوند و نزدیک تر کردنشان به مواضع ایران وجود دارد یا خیر گفت: «البته این تنها یک احتمال است که قطر بخواهد از شورای همکاری خلیج فارس خارج شود ولی خوب نوعی هم سنخی و هم فکری در منطقه میان کشورهایی که مخالف سلطه عربستان در این منطقه هستند، وجود دارد. باید دید نهایتا چه سازوکاری به امنیت فراگیر منطقه کمک می کند. رقابت ها خیلی نمی تواند کارساز باشد، زمان آن رسیده است که به جای رقابت به همکاری رو آورد و راه آن هم ایجاد یک سازوکار امنیتی منطقه ای است که همه در آن مشارکت داشته باشند.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11  

کلید واژه ها: کمال خرازی کنفرانس امنیتی تهران


( ۱ )

نظر شما :

امیر ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۶
متأسفانه تا زمانیکه آقایان روحانی و ظریف و تیم این دو بزرگوار در دستگاه سیاست خارجی حضور دارند هیچ مدیریت عملی و مثبتی در استفاده از اهرم های قدرت ایران در منطقه را شاهد نخواهیم بود. تفکری که چندین ماه در انتصاب و فعال کردن سفرای هند و چین چنین بی کفایتی از خود نشان می دهد یک تفکر منجمد و منفعل بیش نیست.
سعيد محققي ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | ۱۷:۴۷
خوب این که چیز تازه ای نیست. همیشه ما فقط هزینه کردیم و بهره ای نبردیم.