آمریکا از حاشیه به متن جنایت جنگی یمن رسید

آمریکا به دنبال راهی برای مقابله با نفوذ ایران در یمن

۱۲ آذر ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۸۰۳۸۸ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
ایالات متحده که در بخش اعظم جنگ یمن در حاشیه درگیری ها بوده و تنها از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی حمایت می کرده است، اکنون مالکیت این جنگ را به دست آورده و به دنبال جایگاهی برای خود در یمن می گردد تا با نفوذ فزاینده ایران مقابله کند.
آمریکا به دنبال راهی برای مقابله با نفوذ ایران در یمن

نویسنده: برزو درگاهی

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد که دولت آمریکا در حال باخت در جنگ ادراکی در یمن است و همه اینها به نوعی به نفع مخالف اصلی آن یعنی ایران تمام می شود. ایالات متحده و ایران این هفته سعی داشتند موضع خود را در آستانه مذاکرات صلح احتمالی یمن در سوئد مستحکم کنند. روز پنج شنبه یک مقام ارشد آمریکا به خبرنگاران درباره سلاح های ایرانی که طبق ادعاها در یمن به دست آمده اند، گفت و دیپلمات بلندپایه در تهران در ژنو با همتای سوئدی خود درباره مذاکرات صلح یمن صحبت کرد.

برایان هوک، فرستاده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در ارتباط با ایران در حالی که یک سری تسلیحات ایرانی را به خبرنگاران نشان می داد که ادعا می کرد توسط عربستان سعودی و امارات متحده عربی و در حالی به دست آمده که قرار بوده به دست حوثی ها برسند، گفت این نشان دهنده تعهد ایران به تامین سلاح های بیشتر نیروهای تحت حمایتش است و به عواقب این اقدامات خود توجهی نمی کند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، این نمایش ایالات متحده را تلاشی «پوچ» برای منحرف کردن توجه ها از پیامدهای جنگ تحت رهبری عربستان سعودی و حمایت ایالات متحده خواند و در توئیتی نوشت: «امروز، پس از آسیب های انسانی و جنایات جنگی ائتلاف سعودی و همدستی ایالات متحده در آنها و تلاش ها برای انحراف اذهان عمومی از این جنایات با مطرح کردن اتهامات پوچ علیه ایران، همچنان طرح چهارگانه ما تنها گزینه قابل قبول است.»

مجلس سنای آمریکا که تا اندازه ای از واکنش کاخ سفید به قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف سعودی خشمگین است، چهارشنبه در اقدامی غافلگیر کننده به پیشبرد لایحه ای رای داد که به کاهش مشارکت آمریکا در جنگ یمن می انجامد. این لایحه ممکن است ناکام بماند و در صورت تصویب آن در کنگره هم ترامپ می تواند آن را وتو کند. اما این هفته، واشنگتن پس از مدت ها فعالیت در حاشیه به ناگاه مالکیت جنگ یمن شد که تصاویر کودکان قحطی زده نیز به آن پیوند خورده است.

ارائه هوک شبیه به همان نمایشی بود که نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد سال گذشته به اجرا گذاشت. هدف از هر دو نمایش، نشان دادن نقض قطعنامه شورای امنیت توسط ایران با رساندن تسلیحات به حوثی ها بود. هوک یک موشک سیاد سی 2 زمین به هوا را که در ایران طراحی و تولید می شود به نمایش گذاشت و اعلام کرد که موشکهای ضد تانک توسط عربستان سعودی و در جریان حمله ای در یمن به دست آمده است.

کارشناسان می گویند این یافته و ارائه هوک از لحاظ فنی مشکل دارد. نه او و نه هیچ مقام آمریکایی دیگر نتوانسته اند این مساله را ثابت کنند که حوثی ها به سادگی این تسلیحات سنگین را در بازار سیاه در خاورمیانه خریداری نکرده اند. پیتر سالیسبری، کارشناس یمن و مشاور گروه بین المللی بحران هم گفت آنها نمی توانند تنها به گفتن تسلیحات به دست آمده اکتفا کنند چون سعودی ها در هیچ جای یمن نیروی نظامی مستقر ندارند و به علاوه منطقه ای که از آن سخن گفته شده، سراسر تحت کنترل افرادی است که قاچاق می کنند.

یک منبع نزدیک به دولت تهران این نمایش را اقدامی برای منحرف کردن اذهان عمومی از کمپین تحت فرمان سعودی و تحریم یمن دانست که به گفته کارشناسان، عامل اصلی بحران انسانی در این کشور هستند.

اگرچه ایالات متحده به صورت علنی از قطعنامه شورای امنیت در ارتباط با مذاکرات صلح حمایت کرده، اما دولت ترامپ تلاش های بسیار و بی نتیجه ای برای جلوگیری از رای سنا به لایحه ممانعت از حمایت ایالات متحده از جنگ یمن، کرد. این در حالی است که ایران نقش یک شهروند مسئول جهانی را ایفا می کند و برنامه صلحی را پیشنهاد می دهد که ظریف سال ها برای آن تلاش کرده است. هنوز مشخص نیست که هدف آمریکا از نمایش سلاح های ایرانی چیست، اما به طور قطع نتیجه آن با مبارزه با نفوذ ایرانی در یمن فاصله زیادی دارد.

منبع: ایندیپندنت / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: جنگ یمن نقش آمریکا در جنگ یمن مذاکرات صلح یمن کمپین تحت رهبری عربستان سعودی در یمن برنامه ایران برای پایان جنگ یمن


( ۵ )

نظر شما :