جزئیات کمک های واشنگتن به ریاض

چگونه آمریکا جنگ یمن را پیچیده تر می کند

۳۰ دی ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۷۴۴۲۷ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
ارتباط ترامپ با عربستان سعودی را نمی توان پنهان کرد. طی انتخابات سال 2016، سازمان او 8 شرکت در آنجا افتتاح کرد که بعدها پس از عمومی شدن این مسئله، آنها را منحل کرد.
چگونه آمریکا جنگ یمن را پیچیده تر می کند

نیکولاس نیارچوس

دیپلماسی ایرانی: از زمان آغاز جنگ، حداقل ده هزار غیرنظامی در یمن کشته شده اند، هرچند این تعداد به طور بالقوه بسیار بالاتر است، زیرا تنها تعداد کمی از سازمان ها منابع لازم برای شمارش کشته ها را در اختیار دارند. حدود سه میلیون نفر آواره شده اند و صدها هزار نفر کشور را ترک کرده اند. پیش از جنگ، یمن فقیرترین کشور خاورمیانه بود و کاملا به واردات متکی بود. در حال حاضر، عملا پس از بیش از دو و نیم سال محاصره توسط نیروهای ائتلافی، کشور با قحطی مواجه شده است. بیش از یک میلیون نفر مبتلا به وبا شده اند و هزاران نفر از این بیماری جان خود را از دست داده اند. یونیسف، برنامه غذای جهانی و سازمان بهداشت جهانی، وضعیت یمن را بزرگترین بحران انسانی در جهان دانسته است.

با این حال، ایالات متحده و بریتانیا عمدتا با فروش اسلحه و کمک های لجستیکی بر حمایت از این ائتلاف ادامه داده اند. بدون وجود کمک های خارجی ادامه جنگ برای سعودی ها بسیار سخت خواهد بود. از سال 2002 ایالات متحده بیش از صد و پانزده میلیون دلار برای تجهیز نیروهای علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین، صرف کرده است.

در ماه مارس سال 2015 با فرار عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن به سمت جنوب، عربستان سعودی همراه با امارات متحده عربی، بحرین و هفت کشور عربی و آفریقایی با هدف برگرداندن هادی به سمت ریاست جمهوری دست به بمباران یمن زدند. دیپلمات ها و سربازان سعودی در واشنگتن و ریاض به همتایان آمریکایی خود اطمینان دادند که جنگ تنها شش هفته به طول خواهد انجامید. قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مداخله آنها را قانونی کرد. سعودی ها با استفاده از بمب و مهمات خوشه ای روز و شب یمن را بمباران کردند اما نتوانستند حوثی ها را شکست دهند.

سعودی ها به جز در چند حمله جزئی از نیروهای زمینی استفاده نکردند. در روز 8 ماه مه سخنگوی ارتش عربستان سعودی، شهر صعده و یکی از مناطق اطراف آن را "اهداف نظامی" اعلام کرد. در عرض دو ماه حمله هوایی، دویست و بیست وسه ساختمان در این شهر نابود شد.

در دوران ریاست جمهوری اوباما، ایالات متحده بیش از صد و پانزده میلیارد دلار تجهیزات اعم از کشتی های جنگی، سیستم های دفاع هوایی و تانک برای عربستان فراهم کرد. دولت اوباما عربستان سعودی را به عنوان دیوار دفاعی علیه تروریسم و وزنه تعادلی در مقابل ایران می دید. در اواخر دولت اوباما، جان کری، وزیر امور خارجه، سعی داشت میان حوثی ها و دولت حمایت شده از جانب سعودی ها، میانجی گری کند. اما مذاکرات با شکست رو به رو شد.

حمله هوایی به یک عزاداری در صنعا که باعث کشته شدن تعداد زیادی شد، موجب وحشت مقامات آمریکایی شد که در حال همکاری با ائتلاف بر سر کاهش تعداد تلفات غیرنظامیان بودند. دولت عربستان ابتدا مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفت؛ اما پس از چند روز به این اقدام اعتراف کرد.

یک ماه پس از حمله هوایی، دونالد ترامپ رئیس جمهور شد. او از همان ابتدا قول داد در سیاست خارجی اوباما بازنگری داشته باشد. ارتباط ترامپ با عربستان سعودی را نمی توان پنهان کرد. طی انتخابات سال 2016 سازمان او 8 شرکت در آنجا افتتاح کرد که بعدها پس از عمومی شدن این مسئله آنها را منحل کرد.

در ماه مه، ترامپ در اولین سفر خارجی خود به عربستان سفر کرد. ترامپ اعلام کرد با عربستان، قرارداد ده میلیارد دلاری برای فروش اسلحه امضا کرده است. جارد کوشنر، داماد ترامپ نیز با سعودی ها در ارتباط است. او با محمد بن سلمان، ولیعهد 32 ساله عربستان، روابط دوستانه دارد. همچنین او بود که مذاکرات مربوط به قرارداد فروش اسلحه را انجام داد. جالب است زمانی که ترامپ به ریاض سفر کرد، هرگز اشاره ای به حقوق بشر نکرد. با این حال وزارت امور خارجه اصرار دارد که هر آنچه در توانش است برای پایان دادن به این جنگ و کاهش تلفات غیرنظامی انجام می دهد.

اما از زمان سفر ترامپ به ریاض، و فروش تجهیزات نظامی به عربستان، آتش حملات هوایی این کشور گسترده تر شده است. در ماه مه وزیر امور خارجه عربستان سعودی متعهد شد که مناطق گسترده تری را از فهرست حملات هوایی حذف کرده و به قوانین درگیری های مسلحانه پایبند باشد. اما تنها طی یک هفته، حدود 60 غیر نظامی و 50 کشاورز که در هتلی اقامت می کردند در حملات هوایی عربستان کشته شدند. دو روز بعد عربستان حمله ای دیگر به یک آپارتمان در صنعا انجام داد که سخنگوی ائتلاف بعدها ادعا کرد، مرکز فرماندهی و کنترل حوثی ها بوده است. در این انفجار نیز غیرنظامیان زیادی کشته شدند.

منبع : نیویوکر / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: جنگ یمن نقش آمریکا در جنگ یمن عربستان جنگ یمن


( ۲ )

نظر شما :