عبور ایران از گفت‌وگوهای انتقادی با اتحادیه اروپا

۲۲ مهر ۱۳۹۷ | ۱۲:۱۱ کد : ۱۹۷۹۵۱۳ سرخط اخبار

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم علی اکبر فرازی سفیر سابق ایران در رومانی و مجارستان، آورده است: موضوع درخواست اتحادیه اروپا برای بازگشایی دفتر در تهران، با نظرات مخالف و موافقی مواجه شده است. از دید مخالفان اگر دفتر اتحادیه اروپا با بازگشایی‌اش در تهران قصد داشته باشد تا به گفت‌وگوهای انتقادی گذشته با جمهوری اسلامی ایران ادامه دهد، این به معنای دادن فرصت به اتحادیه اروپا در رابطه با مسائلی است که اروپایی‌ها متمایل به آن باشند.

از دید موافقان اتحادیه اروپا مانند هر جای دیگری می‌خواهد در ایران دفتر داشته باشد تا به عنوان پل رابط کشورهای عضو و تهران عمل کند و بتواند مراودات و ارتباطات دو طرف را تسهیل کند. در حال حاضر ایران در شرایط خاصی قرار گرفته است. در شرایطی که آمریکا از برجام خارج شده است، بنابراین باقی ماندن اتحادیه اروپا و ایران در برجام برای هر دوطرف نفع مشترک دارد.

اگر دفتر اتحادیه اروپا بتواند مراودات تجاری و بازرگانی با ایران را تسهیل کند و همچنین نقش موثری در راستای دعوت از سرمایه‌گذاران اروپایی به ایران داشته باشد، فرصت مغتنمی است تا از فضای به وجود آمده برای جذب سرمایه‌گذار خارجی بهره‌برداری شود. ایران با اتحادیه اروپا از مرحله گفت‌وگوهای انتقادی خارج شده است و اکنون زمان گفت‌وگوهای سازنده است. طبیعتا اگر گفت‌وگوها سازنده و در راستای منافع طرفین باشد، بازگشایی این دفتر ایرادی ندارد اما اگر این دفتر بخواهد به گذشته بازگردد و مجددا گفت‌وگوهای انتقادی آغاز شود. یقینا جمهوری اسلامی ایران نیز با بازگشایی این دفتر مخالفت خواهد کرد و در نهایت راهگشا نخواهد بود.

در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که هر دو طرف امیدوارند که سود ببرند و باید منتظر ماند تا معلوم شود که نظر مقامات مسئول در تهران چیست و چگونه با نگاه به توسعه مناسبات و کاهش نکات منفی، نظر مثبت در این قضیه خواهند داد. بنابراین این مورد بستگی به آینده دارد و امید می‌رود که مسئولان جمهوری اسلامی ایران با در نظر داشتن همه جوانب و در راستای چارچوب منافع ملی پاسخ شایسته را به اتحادیه اروپا ارائه بدهند.

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا


نظر شما :