یادآوری تجربه عراق

ترامپ ریسک جنگ با ایران را بالا می برد

۰۴ مهر ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۷۹۱۴۵ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
در حالی که اقتصاد ایران زیر فشارهای روز افزون قرار دارد و نشانه های بسیاری دال بر نارضایتی مردمش دیده می شود، اما ایران همچنان قوی، مسلح و متحد در برابر تهدیدهای خارجی ایستاده است.
ترامپ ریسک جنگ با ایران را بالا می برد

نهال طوسی

دیپلماسی ایرانی: تعداد زیادی از شخصیت های برجسته سیاست خارجی آمریکا و سازمان اطلاعات و امنیت ملی در یک بیانیه عمومی جدید گفته اند که اگر ترامپ بخواهد فقط تاکتیک فشار را در قبال ایران داشته باشد و از در دیپلماسی وارد نشود، احتمال جنگ با ایران را افزایش خواهد داد.

انتشار این بیانیه از جانب گروه ائتلاف ملی برای جلوگیری از سلاح هسته ای ایران، در ایام قبل از سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سالیانه سازمان ملل، اتفاق افتاد. انتظار می رود که در نشست هفته  جاری رهبران جهان در سازمان ملل، ایران موضوع اصلی گفتگو ها باشد که بسیاری از آنها از کناره گیری آمریکا از توافق هسته ای ایران ناراضی هستند.

این بیانیه که ابتدا در سایت خبری پولتیکو منتشر شد، با اینکه رئیس جمهور را وادار کرده است که در استراتژی اش تجدید نظر کند، اما به طرز عجیبی انتقادهای ترامپ از رفتار کلی ایران را درست خوانده است.

بیش از 50 نفری که این بیانیه را امضاء کرده اند معتقد هستند: "اعمال فشار و تحریم های یک جانبه بدون راهکارهای دیپلماتیک ... می تواند منجر به یک درگیری مخرب و خطرناک منطقه ای با ایران شود."

در میان امضا کنندگان می توان به این اسامی اشاره کرد: جیمز کلپر، رئیس اسبق سازمان اطلاعات ملی، که هم به روسای جمهور جمهوری خواه و هم دموکرات خدمت کرده است؛ مادلین آلبرایت، وزیر اسبق امور خارجه که در دولت دموکرات بیل کلینتون خدمت کرده است و پاول او نیل، وزیر خزانه داری پیشین که در دولت جورج دبلیو بوش خدمت کرده است.

این بیانیه به طور ضمنی با بسیاری از انتقادهای دولت ترامپ از ایران موافق است، کشوری که حکومت اش با گروه های شبه نظامی در فرا سوی مرزهایش در ارتباط است.

با این حال، امضا کنندگان مصر هستند که هدف دولت از مهار کردن ایران تنها از طریق استراتژی که هم چند جانبه باشد – متحدان نزدیک و سایر قدرت ها در آن دخیل باشند – و هم فشار و دیپلماسی را توامان داشته باشد، میسر خواهد شد.

در این بیانیه آمده است این رویکرد دولت که در آن تا کنون هیچ اقدام دیپلماتیک مهمی وجود نداشته است، "فقط دو گزینه تسلیم و یا جنگ را برای ایران باقی گذاشته است."

امضاء کنندگان بر این باورند که ترامپ باید دوباره عضوی از توافق هسته ای شود تا حمایت بین المللی را برای مهار کردن فعالیت های غیر هسته ای ایران به دست آورد.

توافق هسته ای که در سال 2015 و در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما به نتیجه رسید، در ازای محدود کردن برنامه ی هسته ای، لغو تحریم ها را برای ایران به همراه داشت. ترامپ که این توافق را بسیار محدود می دانست و معتقد بود که به برنامه موشک های بالستیک و حمایت از گروه های تروریستی و سایر فعالیت های ایران نپرداخته است، از آن خارج شد.

ترامپ از زمان خروج از توافق در ماه مه، تحریم ها را دوباره بر ایران اعمال کرده است. آمریکا همچنین تقاضاهایی از ایران دارد که محقق شدن آنها مستلزم تغییرات اساسی در رفتار این حکومت است و بسیاری از تحلیل گران معتقد هستند که آمریکا به دنیال براندازی نظام است.

برخی از مخالفان رهبران ایران، در داخل و خارج از دولت آمریکا، معتقد هستند که این حکومت ضعیف تر از آن چیزی است که نشان می دهد و اعمال فشارهای کافی از طریق تحریم ها، حمایت از مخالفان و سایر اقدامات می تواند به طور مستقیم و یا غیر مستقیم منجر به سرنگونی اش شود.

اما امضا کنندگان بیانیه جدید، بر این باور هستند که این طرز تفکر " نشان دهنده ی خیال های واهی و تفسیر غلط سازمان اطلاعات از قدرت ایران است."

آنها می گویند:" در حالی که اقتصاد ایران زیر فشارهای روز افزون قرار دارد و نشانه های بسیاری دال بر نارضایتی مردمش دیده می شود، اما ایران همچنان قوی، مسلح و متحد در برابر تهدیدهای خارجی ایستاده است،"

این بیانیه همچنین به گذشته نه چندان دور آمریکا اشاره کرده و هشدار داده است که اعتماد به نفس بیش از حد کار دست آمریکا خواهد داد. "حمله سال 2003 آمریکا به عراق، تبدیل به هشداری شده است برای ناتوانی ما در پیش بینی دقیق تاثیرات بلند مدت اقدامات آمریکا."

منبع: پولتیکو / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

 

کلید واژه ها: سیاست ترامپ علیه ایران جنگ علیه ایران بیانیه 50 مقام آمریکایی


( ۲ )

نظر شما :

Aa ۰۴ مهر ۱۳۹۷ | ۰۸:۴۰
امریکا و ترامپ هیچ غلطی نمی توانند بکنند دیپلماسی بزرگوار.همانگونه چند روز پیش سردار سلیمانی گفتنند اگر امریکا به نیروهای مقاومت در عراق ضربه بزند دروازه جهنم را باز میکنیم به روی نیروهای امریکایی باید به شما هم عرض کنم که حالا حالا ها ارتش امریکا باید با بازوان نیابتی ایران در منطقه خود را سرگم کند و اگر توانست اینها را از سر راه بردارد آنموقع باید به فکر جنگ با ایران بی افتد.منتظر راهپیمای و گردهمای دهها میلیونی اهل بیت (ع) در اربعین حسینی هستم که دنیا ببیند اهل تشیع یعنی چه؟!
اکبر ۰۵ مهر ۱۳۹۷ | ۰۸:۵۵
جنگیدن شهامت می خواد که دولت لیبرال روحانی بی دست وپا تر از این حرفهاست