لودریان: امریکایی ها فکر می کنند با تحریم نظام ایران عوض می شود، ما خلافش فکر می کنیم

۱۴ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۱:۵۶ کد : ۱۹۷۸۷۹۴ سرخط اخبار

تسنیم نوشت: وزیر خارجه فرانسه در سخنانی در خصوص برجام گفت: «ما به همراه آلمان، انگلیس، چین و روسیه در حال همکاری هستیم، زیرا اتحادیه اروپا یکی از امضاکنندگان توافق وین (برجام) است. ما فکر می‌کنیم که توافق وی یک توافق خوب بود، زیرا این توافق مانع از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای شده است.»

ژان ایوه لودریان، وزیر خارجه فرانسه در ادامه گفت:‌ «این توافق همچنان مانع [از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای] است. من به‌طور خاص درباره زمان حاضر سخن می‌گویم زیرا گزارش روز [شنبه] آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان داد که ایران به توافقنامه پایبند است ... و توافقنامه ما را قادر به جلوگیری از چنین امری می‌کند، و اگر در هر احتمالی ایران بتواند در آینده به سلاح‌های هسته‌ای دست یابد، ما در معرض یک تزلزل بزرگ در منطقه خواهیم بود، که همراه با خطر نزاع و درگیری با نزدیک‌ترین همسایگان است، بنابر این باید از تضعیف توافقنامه جلوگیری کنیم، و ما به ایران می‌گوییم: به توافقنامه پایبند باش، ما هم به آن پایبندیم. اما در چنین شرایطی، ایران خواهان تأثیرات و منافع توافقنامه از جمله توان تجارت است. و ایالات متحده هم‌اکنون تحریم‌هایی را اعمال کرده است که قرار است از طریق اقدامات فراسرزمینی گسترش یابد و گریبان شرکت‌های غیرآمریکایی که در ایران فعالیت می‌کنند و همچنان ارتباطات مستقیم یا غیرمستقیمی با اقتصاد آمریکا دارند را بگیرد، ارتباطاتی که به خاطر استفاده آن‌ها از دلار است. این اقدامات فراسرزمینی قانونی نیستند، اما اعمال می‌شوند.»

وزیر خارجه فرانسه در ادامه گفت:‌ «هر شرکتی خطرهای [پیش‌روی] خود را ارزیابی می‌کند. و شما می‌دانید که شرکت‌های خودروسازی بزرگ درباره حضورشان در ایران تأمل می‌کنند، زیرا بازار آمریکا نیز وجود دارد. ما چه باید بکنیم؟ ما باید تلاش کنیم و سازوکاری را بیابیم: این کار شرکت‌ها را باز نمی‌گرداند، اما ایران را قادر می‌سازد تا وضعیت خود را حفظ کند، مانع از نقض توافق از سوی آن‌ها می‌شود، [باید] ترتیباتی مالی یافت، یک سازوکار مالی که ایران را به ادامه فروش نفتش در مقابل منابع لازم برای خرید کالاهای مصرفی قادر سازد. یافتن چنین [سازوکاری] آسان نیست.»

ژان ایوه لودریان، وزیر خارجه فرانسه افزود: «دیگر امضاکنندگان توافق؛ باید به صورت مرتبط دیدار کنند. قرار است طی چند روز آتی در نیویورک دیدار کنیم، ما به طور معمول درباره آن گفتگو می‌کنیم و روز شنبه با وزیر خارجه ایران گفتگو کردم. ما در حال کار روی آن هستیم؛ من قرار است طی روزهای آتی به چین بروم و درباره آن گفتگو کنم.»

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه، «آمریکایی‌ها فکر می‌کنند با اعمال میزان کافی از فشار قوی از طریق تحریم‌ها، می‌توانند موجب تغییر نظام [در ایران] شوند. ما خلاف آن فکر می‌کنیم. علاوه بر آن، می‌توانیم حالت عکس آن را ببنیم، اینکه در چنین شرایطی شاهد مقاومتی بسیار بزرگ، عزت ایرانی و ملی‌گرایی ایرانی خواهیم بود.»‌ مسئله‌ای که به ادعای وزیر خارجه فرانسه این تهدید را در پی دارد که «تندروها قدرت را به دست گرفته و بگویند ما توافق وین را نقض کرده و فعالیت هسته‌ای ایران را از سر گرفته و توانایی [هسته‌ای] را به دست می‌آوریم. و سپس ناکامی و شکست غیرقابل اجتناب خواهد بود، زیرا از طریق تلاش برای ممانعت از تبدیل ایران به یک کشور هسته‌ای، اقدامات آمریکا در واقع [ایرانی‌ها] را به چنین کاری قادر می‌سازد ... در خصوص ایران موضوعات دیگری است که نباید نادیده گرفته شوند، از جمله آن‌ها موشک‌ها هستند ... که خطری برای کشورهای همسایه هستند و اینکه ایران بتواند این قابلیت‌های موشکی را به یمن و حزب‌الله بدهد. ما می‌خواهیم درباره نقش ایران [در منطقه نیز] با آن گفتگو کنیم، [که شامل] ممانعت از بهره‌بردن ایران از وضعیت کنونی برای کسب نوعی از سلطه بر [منطقه] است. ما باید به توافقنامه جامعی دست یابیم که شامل این بعد باشد. از این نظر، ما با آمریکایی‌ها موافقیم، اما گفتگو با ایران از این بعد بسیار دشوار است، که به معنای این است که وضعیت واقعا ساده نیست، اما در شرایط کنونی ما در حال کار برای حفظ توافقنامه وین [برجام] هستم و ایران هم‌اکنون به آن پایبند است.»

کلید واژه ها: ژان ایو لودریان تحریم های جدید برجام


( ۱ )

نظر شما :