ترکیه کوتاه بیاید امریکا کاری نمی تواند بکند

ادلب، محور مذاکرات اردوغان – پوتین – روحانی در تهران

۰۷ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۸:۱۵ کد : ۱۹۷۸۶۸۱ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع سیاسی سوری همچنین می گویند که بعد از توافق روسیه – ایران – ترکیه برای پایان دادن به وضعیت اسف بار ادلب، عملیات نظامی برای پاکسازی این شهر از گروه های تروریستی آغاز خواهد شد.
ادلب، محور مذاکرات اردوغان – پوتین – روحانی در تهران

روزنامه آنلاین وقایع اتفاقیه: لشکرکشی ایالات متحده به سوریه و ورود ناوهایش به دریای مدیترانه و خلیج فارس، و تهدید به حمله به سوریه و حتی احتمال استفاده امریکا از موشک های بالدار، به بهانه استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمایی در استان ادلب، همگی به این بهانه است که امریکا نگران است مبادا ارتش سوریه اقدام به پاکسازی این استان از گروه های مسلح تروریستی القاعده و وابستگانش کند. منابع سیاسی سوری می گویند در صورتی که ترکیه پوشش حمایتی خود را از این گروه های مسلح بردارد امریکا نمی تواند به هدف خود در این رابطه برسد و علی رغم میلش عملیات پاکسازی این استان از گروه های تروریستی آغاز خواهد شد. 

منابع سیاسی سوری همچنین می گویند که بعد از توافق روسیه – ایران – ترکیه برای پایان دادن به وضعیت اسف بار ادلب، عملیات نظامی برای پاکسازی این شهر از گروه های تروریستی آغاز خواهد شد. این منابع می گویند تا به این لحظه هنوز این توافق سه جانبه حاصل نشده و این مساله محور مذاکرات نمایندگان این سه کشور ظرف روزهای آینده در تهران خواهد بود. قرار است این کشورها برای پایان دادن به وضعیت حاکم بر ادلب به توافق نهایی برسند. 

این منابع همچنین می گویند که در صورت عقب نشینی نیروهای ترکیه ای از این استان، حضور ترکیه تنها به بعضی مناطق در اطراف حلب محدود خواهد شد و این نکته ای است که سبب شده تا الآن تفاهم جدی بر سر ادلب حاصل نشود. به گفته این منابع تا این لحظه راه حلی برای این مشکل یافت نشده و ممکن است طرف ها در تهران بتوانند بر سر این مشکلات به توافق برسند. در این صورت شاید ترکیه بپذیرد تضمین هایی در موضوع گروه های تروریستی و گروه های «میانه رو» در ادلب بدهد و تعهداتی را بپذیرد. 
در همین راستا منابع میدانی می گویند که ترکیه موانع ایست بازرسی را که ارتش این کشور در برخی نقاط برای محافظت از این استان دایر کرده بود، برداشته است که این کار می تواند نشانه ای برای آغاز عملیات نظامی در ادلب در سریع ترین زمان ممکن باشد. برخی منابع می گویند که شمارش معکوس برای آغاز عملیات پاکسازی ادلب آغاز شده و احتمالا این جنگ ظرف روزهای آینده آغاز شود. این منابع همچنین می گویند که گذرگاه انسانی برای عبور شهروندان نیز بسته شده که این نیز نشانه دیگری برای آغاز عملیات پاکسازی ادلب محسوب می شود. 

درباره حضور نیروهای امریکایی و نقشی که آنها برای به چالش کشاندن پیشروی های ارتش سوریه ممکن است به وجود آورند، منابع سوری می گویند که شلیک موشک های امریکایی به سوی اهداف سوریه نمی تواند واقعیت های میدانی را دگرگون کند و موازنه قدرت را به سود گروه های مسلح تکفیری تروریستی تغییر دهد. احتمالا تقویت حضور امریکایی ها و توانایی های آنها در چارچوب احتمال حمله به سوریه، در چارچوب تشدید تنش ها میان ایالات متحده با سوریه و ایران است، به خصوص که تا کنون ایران نقشی در شمال سوریه نداشته است و دولت امریکا گمان می کند حضور ارتش سوریه در ادلب و شمال سوریه به معنای نفوذ نیروهای طرفدار ایران در این منطقه همانند جنوب سوریه خواهد بود. 
منبع: المرده 

کلید واژه ها: سوریه استان ادلب


( ۲ )

نظر شما :