نتیجه اعمال تحریم های ترامپ

چین شریک ایران در بزرگترین میدان گازی جهان

۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰ کد : ۱۹۷۸۴۶۰ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
شرکت نفت ملی چین، که یک شرکت دولتی است، در سال ۲۰۱۶ در قالب یک کنسرسیوم به همراه توتال فرانسه و پتروپارس ایران، قرار بود که فاز یازدهم میدان گازی پارس جنوبی را پیش ببرند.
چین شریک ایران در بزرگترین میدان گازی جهان

گلنار متولی

دیپلماسی ایرانی: شرکت نفت ملی چین به نظر می رسد قرار است مسئولیت پیشبرد پروژه ی 5 میلیارد دلاری سهم ایران از بزرگترین ذخایر گازی جهان را که قرار بود شرکت توتال فرانسه انجام دهد، به عهده بگیرد. شرکت توتال پس از اعمال مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران پروژه را متوقف کرد.

شرکت نفت ملی چین، که یک شرکت دولتی است، در سال 2016 در قالب یک کنسرسیوم به همراه توتال فرانسه و پتروپارس ایران قرار بود که فاز یازدهم میدان گازی پارس جنوبی را پیش ببرند. اکنون این شرکت چینی قرار است سهم مشارکتش را به بیش از 30 درصد برساند. پیش از این سهم شرکت توتال از اجرای این پروژه 50.1 درصد بود.

شبکه ی خبری جمهوری اسلامی به نقل از محمد مصطفوی، مدیر سرمایه گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران، گفت که چین همکار اصلی ایران در این پروژه خواهد بود. به گفته شانا، سرویس خبری وزارت نفت، شرایط قرارداد تاکنون به طور رسمی تغییر نکرده است. تماس های روز یکشنبه با شرکت ملی نفت چین بی پاسخ ماند و توتال نیز از اعلام نظر خودداری کرده است.

اولین دور از تحریم های آمریکا این هفته اجرایی شد و مرحله ی دوم آن در نوامبر اجرا خواهد شد. این تحریم ها کار را برای شرکت هایی که پس از نهایی شدن توافق هسته ای برای تجارت با ایران قرارداد همکاری بسته بودند بسیار پیچیده کرده است.

بر اساس این توافق ایران موافقت کرد که برنامه ی هسته ای اش را محدود کند و اجازه ی بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی را بدهد و در مقابل حریم های اقتصادی برداشته شود.

از زمان خروج آمریکا از توافق تعداد زیادی از شرکت های اروپایی، از جمله توتال فرانسه، از این کشور نفت خیز حوزه ی خلیج فارس خارج شده اند. ترامپ همزمان با اجرایی شدن تحریم ها در توییترش گفت: "هر کسی که با ایران داد و ستد داشته باشد، اجازه ی تجارت با آمریکا را نخواهد داشت."

ایران که دارای بزرگترین ذخایر گاز طبیعی جهان است، میدان گازی پارس جنوبی که به آن گنبد شمالی نیز می گویند را با قطر شریک است.

توتال در گذشته به خاطر تحریم های سال 2009 از این میدان گازی خارج شده بود. توتال اعلام کرده بود که فاز یازدهم نیازمند سرمایه گذاری اولیه به مبلغ یک میلیارد دلار است و هدف این بود که به تدریج تولید به 2 میلیارد فوت مکعب در روز و یا معادل آن به 400،000 بشکه نفت که میعانات را شامل می شود، برسد. این بیانیه در ژوئیه 2017 منتشر شد و در آن زمان قرار بود که قرارداد توتال 20 ساله باشد.

عملیات غیر ممکن

ماه گذشته پاتریک پوآین، مدیر اجرایی توتال، اعلام کرد که بهتر است که گروه های چینی نیز به مانند شرکت های اروپایی از همکاری با ایران به خاطر تحریم ها خودداری کنند.

پوآین در 7 ژوئیه گفت: "بر اساس چارچوب قانونی آمریکا ما نمی توانیم با ایران همکاری داشته باشیم. این کار برای شرکتی مثل ما غیر ممکن است، نه تنها ما بلکه برای بیشتر و یا حتی تمام شرکت های خارجی، شاید حتی چینی ها، غیر ممکن باشد. شرکت چینی همکار ما هنوز اعلام نکرده است که آیا سهم ما را از پروژه می خواهد یا نه."

شرکت نفت ملی چین از سال 2004 در ایران مشغول به فعالیت بوده و قرار بوده است در قراردادی سه ساله فعالیت های چاه پیمایی و یک سری اقدامات دیگر را در پارس جنوبی انجام دهد.

سخنگوی شرکت نفت ملی چین در پکن در دسترس نبود تا نظرش را در این باره اعلام کند. دو تماس با دفترش خارج از وقت اداری بی پاسخ ماند و به ایمیل نیز پاسخ نداد.

منبع: بلومبرگ / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: تحریم ایران مشارکت چین در صنایع نفتی جایگزین توتال در پارس جنوبی


( ۳ )

نظر شما :