جنگ جهانی سوم، جنگ اقتصادی است

مواجهه ایران با وخیم ترین بحران اقتصادی پس از تحریم های ترامپ

۱۶ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰ کد : ۱۹۷۸۲۸۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای اقتصاد و انرژی
دور اول تحریم های ترامپ علیه ایران در پی خروج آمریکا از برجام از روز سه شنبه اجرایی شد که به عقیده برخی، ایران را با «وخیم ترین بحران اقتصادی» در تاریخ این کشور مواجه خواهد ساخت.
مواجهه ایران با وخیم ترین بحران اقتصادی پس از تحریم های ترامپ

نویسنده: توماس هانت

دیپلماسی ایرانی: رضا سیاح در گفت و گو با فرانس 24 به این مساله اشاره کرد که با سقوط ارزش ریال، قیمت مواد غذایی به شدت افزایش یافته است. او افزود: «گزارش هایی مبنی بر احتمال اتخاذ تدابیر شدید از سوی ایران وجود دارد، اما آنچه در این برهه زمانی می شنویم این است که ایران نمی خواهد تنش های بیشتری با ایالات متحده ایجاد کند. مردم به وضوح زجر می کشند و زمان سختی را سپری می کنند. تحریم ها هنوز اجرایی نشده، آسیب آنها کاملا در ایران حس شده و از زمان تصمیم دونالد ترامپ به خارج کردن آمریکا از توافق هسته ای ایران در ماه مه، ارزش ریال به شدت کاهش یافته است.»

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ روز دوشنبه ایران را به پذیرفتن پیشنهاد مذاکره با ایالات متحده ترغیب کرد و انتخاب دیگر تهران را تحمل درد شدیدتر تحریم ها دانست.

سیاح در ادامه به این مساله اشاره کرد که ترکیبی از کمیابی کالاها و تورم به افزایش قیمت ها انجامیده است: «قیمت همه چیز از املاک گرفته تا خواربار و کالاهای الکترونیکی، تقریبا دو برابر شده است. در چنین شرایطی آنها با یکی از وخیم ترین بحران های اقتصادی که این کشور به خودش دیده، مواجه هستند.» او افزود: «آنها بایستی پیشنهاد رئیس جمهوری را به مذاکره درباره رها کردن برنامه هی موشک های بالستیک و تسلیحات هسته ای شان به گونه ای که قابل تایید باشد، بپذیرند. اگر روحانیون می خواهند از زیر فشار خارج شوند، بایستی بیایند و سر میز مذاکره بنشینند.»

اما رئیس جمهوری ایران به این مساله اشاره کرد که ایالات متحده بایستی ابتدا اثبات کند که می شود به آن اعتماد کرد. روحانی دوشنبه گفت: «اگر یک نفر را با چاقو بزنید و بعد بگویید می خواهید گفت و گو کنید، آنگاه اولین کاری که باید انجام دهید این است که چاقو را درآورید. ما همواره طرفدار دیپلماسی و گفت و گو هستیم. اما گفت و گو به صداقت نیاز دارد. فشارهای تحریم ها حس خواهد شد، اما با اتحاد از پس آن بر می آییم.»

دور اول تحریم ها که خرید دلار آمریکا توسط ایران، تجارت فلزات، زغال سنگ، نرم افزارهای صنعتی و بخش خودروی ایران را هدف می گیرد، از روز سه شنبه به اجرا گذاشته شده اند. اما تحریم های شدیدتری علیه بخش انرژی ایران قرار است در ماه نوامبر اجرایی شوند. این تحریم ها بخشی از تدابیری هستند که در نتیجه توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران در سال 2015 و متعهد ماندن ایران به شرایط برجام لغو شده بودند. ترامپ در ماه مه آمریکا را از توافق خارج و با هدف کشاندن ایران پای میز مذاکره تحریم ها را مجدد اعمال کرد. از ماه آوریل تاکنون ارزش ریال ایران تقریبا به نصف کاهش یافته و این مساله همراه با تورم فزاینده به اعتراض ها و تظاهرات خیابانی در چند شهر منجر شده است.

منبع: اکسپرس / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: تحریم های آمریکا علیه ایران سقوط ارزش ریال بحران اقتصادی ایران افزایش نرخ تورم


( ۱۱ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۳:۳۸
اگر جنگ سوم جهانی را فقط اقتصادی بدانیم امریکا را از هم اکنون شکست خورده باید دانست .ولی من چنین تصوری ندارم.جنگ سوم جهانی مجموعهای از جنگ وگریز اقتصادی اجتماعی ونظامی است.ما هم اکنون در پریود جنگ سوم جهانی در جهان هستیم.بحران اقتصادی موجود ایران مجموعه انباشته ای از بحران ها پس از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است که امروزه با اجرای مجددتحریم ها وکاهش ارزش نفت و......نمود شدیدی دارد. خلافت دوران ابوبکرپس از رسول خدا را با دوران خلافت حضرت علی (ص) نمی توان مقایسه کرد.در دوران ابوبکر عده ای مسلمان راستین با گروهی کوچک ناخالصی در خدمت اسلام بودند وثروت اندوخته بجز عده ای معدود از بنی امیه نداشتند ودر دوران حضرت علی اکثریت مسلمانان در اثر فتواحات عرب در شام وایران به ثروت وقدرت رسیده بودند که در بندگی خدا هم قصور میکردند چه برسد به تابعیت حضرت علی .گسترش اراضی فتح شده وثروت حاصل از فتوح وعدم دسترسی خلیفه به اراضی جدید باعث ایجاد مراکز قدرت مختلفی شد که خود خلیفه را هم زیر سئوال میبرد.وضعیت امروز ایران بکلی متفاوت ازوضعیت شروع جنگ تحمیلی ورحلت حضرت امام است.روزی با یکی از اشنایان که در انزمان تصورات چپ متعادلی داشت صحبت میکردم ومیگفتم چرا سرمایه دار صنعتی را نفی میکنید؟ او کارخانه میسازد وکارگران کار می کنند واز تولید ان مردم در صورت ظاهر بهره مند میشوند؟ او پاسخ داد من هم به این حرفها معتقدم.ولی سرمایه دار حاکمیت را پس از سرمایه دارشدن جهت حفظ وگسترش ان طلب میکند.امروز سرمایه دار تجاری بسیارقدرتمند شده ایران طلب حکومت میکند وخدمتگزاران واقعی انقلاب رانفی مینماید.امروز حاکمیت میخواهد ارز خارجی را که خون شریان حیاتی تجارت خارجی است رابین مردم و تجاروطبقات حاکمیت تقسیم کند. تجار میگویند بخش خودم مال خودم بخش دولت هم مال خودم بخش مردم هم مال خودم.کمتر ازاین هم رضایت نمی دهد.در چنین شرایطی تقسیم ارز با توجه به نیاز بازار کاری عبث وبیهوده است. سرمایه دار تجاری وبخش چپاولگر مخازن ارزی بانک مرکزی را میخواهند تازه همه اینها نیم قورت انها ست دوقورت ونیم انها نیز باقی است.بازارامروز با بازارسالها قبل تفاوت اساسی دارد.در سالهای گذشته حتی نه چندان دور بازار بازار تولید به مصرف با رعایت رقابت ودوستی فعال بود.قدرت سیاسی اعطائی به بازار در گذشته بخاطر تولید بود .امروز در بازار از تولید خبری نیست فقط به فقط تجارت است. اعطای قدرت سیاسی به تجار تجارت خارجی خودکشی حکومتی است. من نمی دانم بین بازار ارز وسکه سبزه میدان و بازار بزرگ با منوچهری وفردوسی تفاوتی در قیمت هست یا نیست. کدام اول صعود یا نزول میکند. ممکن است با تفاوت بین این دوقیمت نکته ای حاصل شود.