قاسمی: برجام را هنوز مستحکم می دانیم

۰۴ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۵۳ کد : ۱۹۷۷۴۱۹ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری خود اظهار داشت: آنکه حال خوشی ندارد شخص دونالد ترامپ است که نتوانست برجام را تحمل کند و از آن خارج شد و امروز همه جز امریکا برای حفظ برجام تلاش می کنند.

**هر پیشنهادی باید مورد توافق ایران باشد
وی در پاسخ به این سوال که عراقچی از ارائه بسته پیشنهادی اروپا به ایران طی روزهای آینده خبر داد؛ گفت: بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام با توجه به علاقمندی سایر شرکای ما در برجام که شامل 1+4می شود، مذاکراتی بین ایران و اتحادیه اروپا و دو کشور دیگر، روسیه وچین دراین باره که چگونه می توان برجام را بدون آمریکا حفظ کرد آغاز شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما نباید دچار اشتباه بشویم که در وضعیت جدید از سه کشور اروپایی نام ببریم و دو کشور دیگر را در نظر نگیریم. هر پنج کشور متعهد هستند و به اندازه کافی و با حضورشان در قبال برجام مسوولیت دارند چرا که از طرف های اصلی برجام در مذاکرات قبلی بود.
قاسمی گفت: بنابراین هر بسته و پیشنهادی که بخواهد در نهایت به جمهوری اسلامی ایران ارایه بشود تا تصمیمات مقتضی را اتخاذ کند، باید مورد توافق و قبول سه کشور اروپایی ، روسیه و چین هم باشد. باید به صورت کلان این مجموعه را مورد توجه قرار داد و قطعا نمی توان چیزی جدا از رفتار روسیه و چین مورد ارزیابی قرار بگیرد .

**شکایت ایران از آمریکا در لاهه
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره موضوع شکایت ایران علیه آمریکا به دادگاه لاهه گفت: شاید جمهوری اسلامی ایران به خاطر توقیف غیرقانونی دو میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی توسط دولت آمریکا است .شکایتی نزد دیوان بین المللی دادگستری لاهه مطرح شده که حدود 8 تا 12 ماه اکتبر این دادگاه برای استماع تشکیل می شود و بعد از استماع دادگاه باید ببینیم روند این شکایت به کجا منتهی می شود.
قاسمی خاطرنشان کرد: این مساله موضوعی است که ایران به صورت جدی برای احقاق حقوق خود دنبال می کند. بنابراین باید منتظر این نشست در ماه اکتبر بود.
سخنگوی وزارت امورخارجه درباره این که آیا در این شکایت درخصوص برجام هم خواهد بود گفت: موضوع دادگاه توقیف غیرقانونی دو میلیارددلار توسط دولت آمریکا است.

**جنگ تجاری آمریکا و اروپا و تاثیر آن بر روابط با ایران
قاسمی درباره این که آیا جنگ تجاری آمریکا و اروپا باعث می شود که اروپا به ایران نزدیک شود گفت: کشورها و مناطق مختلف یا اتحادیه ها و پیمان هایی که در جهان وجود داشته و دارد به هر حال اهداف و منافع خود را دنبال می کنند .
وی ادامه داد: ما امروز شاهد پیچیدگی های بسیاری در روابط ایالات متحده آمریکا با دیگر کشورها و سازمان های بین الملی هستیم که یکی از آنها همین جنگ تجاری یا موضوعات تجاری است که بین آمریکا و اتحادیه اروپا مطرح است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: فکر می کنم موضوعات را نباید خیلی به هم گره زد و یک پیوستگی ذهنی برای آن ایجاد کرد، به هر حال واقعیتی است ، این مشکل وضعیت جدیدی بین آمریکا و اروپا ایجاد کرده که نمی توان الان به صراحت در مورد آثار آن صحبت کرد. در روابط اروپا با دیگر کشورهای جهان باید کمی تامل کنیم تا ببینیم نتایج این رفتار آمریکا نسبت به اتحادیه چه خواهد بود.

**کمک به مردم یمن
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وضعیت مردم یمن گفت: جامعه جهانی باید شرایط دشوار مردم یمن را درک کند، مجامع بین المللی و سازمان ملل باید در جهت توقف تجاوز به مردم مظلوم یمن تلاش کافی داشته باشند.
وی افزود: جمهوری اسلامی در این خصوص سعی کرده است در تماس هایی که با سایر دولت ها و کشورهای منطقه، اروپایی و مجامع بین المللی دارد صدای این مظلومیت و قربانیان فاجعه تجاوز عربستان به این کشور مظلوم را منتقل کند و به دنبال راهکاری است که تجاوز متوقف و امکان ارسال کمک های انسان دوستانه و امدادرسانی های لازم به مردم این کشور فراهم شود.
وی در پاسخ به این که برنامه های سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها برای این که اروپاییان در برجام باقی بمانند چه بوده است، افزود: بعد از خروج آمریکا از برجام برنامه ریزی های لازم در وزارت امور خارجه صورت گرفت و تمامی سفارتخانه ها دستورالعمل های لازم را برای پیگیری امور دریافت کردند .
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: برای تماس با مقامات کشورها هیات هایی اعزام شد وتلاش همه جانبه برای بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران در شرایط جدید آغاز شده که بخشی از آنها انجام شده وبخشی در حال انجام است.
قاسمی در پاسخ به این که روسیه وعربستان در خصوص افزایش تولید نفت به توافق رسیده اند ،آیا معاونت اقتصادی وزارت خارجه کشورمان در این زمینه رایزنی هایی را داشته است؟، گفت:از این رایزنی اطلاعی ندارم .
وی اضافه کرد: وزارت امور خارجه به فعالیت ذاتی خود در کنار سایر دستگاه ها و در صورت ضرورت اقدامات شایسته را در جهت منافع ملی انجام می دهد و در بحث اوپک و نفت که از مسئولیت های وزارت نفت است به خوبی رسالت خود را قبل از اجلاس ودر طول اجلاس به انجام رسانده است .

**توئیت کار ساده ای است مهم محتواست
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که وزیر خارجه آمریکا ومقامات این کشور اظهاراتی مبنی بر این که ایران خشم جهان را احساس خواهد کرد، بیان می کنند، سیاست خارجی کشور در مقابل این اظهارات چیست و آیا ما در موضع ضعف هستیم یاآمریکا و این موضوعات و سوال برای مردم چگونه باید اطلاع رسانی شود، گفت: با توجه به سیاست های خصمانه امریکا که قدمت دیرینه دارد در دولت ترامپ با شدت بیشتر وبا ابزارهای مختلف در جهت ایجاد ظلم علیه ایران و منافع مردم روی آورده است.
قاسمی افزود: یکی از آنها جنگ روانی وفشار اقتنصادی است که مطرح می کنند واین اقدامات با خروج از برجام باشدت بیشتری ادامه دارد وسعی می کنند با یکسری اطلاعات غلط و دروغ در واقع در جامعه ایران ایجاد تشتت و دوگانی کنند .
وی اضافه کرد: فکر می کنم با توجه به هوش ایرانیان و شناختی که از مجموعه تحولات جهانی و سیاست های آمریکا در طول دهه های گذشته دارند تلاش های پمپئو و دیگران حاصلی نخواهد داشت و نهایتا باید برگردند و مجددا روش های خود را مورد ارزیابی قراردهند .
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: توئیت کارساده ای است ولی آنچه مهم است محتوای این پیام ها است که اگرچه طبیعی است ولی مملو از اتهام ودروغ است که توسط عوامل خاص در درون امریکا ودر اختیار مقامات آن کشور قرار می گیرد که سعی آنها ایجاد جنگ روانی است .
قاسمی در پاسخ به این که بعد از خروج آمریکا از برجام برخی از مقامات کشورمان از جمله دکتر ولایتی و علاءالدین بروجردی بر توجه به شرق دنیا از جمله روسیه وچین تاکید داشتند ولی بارها شاهد رفتارهای دوگانه آنها با ایران بوده ایم، جمهوری اسلامی ایران تاکجا به این کشورها اعتماد خواهد کرد؟، تصریح کرد: بدون داشتن مدرک و سند بسیاری از اطلاعات غلط ارائه می شود.
وی افزود: موضوع بستن حساب های ایرانیان در چین جدید نیست طی 6- 7 ماه اخیر در اثر تغییر در مکانیزم های کشور چین خللی در برخی حساب های شههروندان ایرانی بوجود آمد و محدودیت هایی در صادرات کالا با ایران روسیه ایجاد شد که نباید پیش داوری کنیم .
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارداشت: ایران سیاست خود را در تعامل با تمامی کشورهای جهان قرارداده واز سیاست متوازن و متعادل بر اساس منافع خود پیروی می کند و هیچ دو کشوری همسان ویکسان در همه ابعاد مسایل جهانی فکر نمی کنند .
قاسمی افزود: اگر صحبت از روابط با روسیه و چین ودیگر کشورهای منطقه به این معنا است که در همه مسایل حتما باید اشتراک نظر داشته باشیم نه با چین وروسیه با دیگر شرکاء اتفاق نظر در همه زمینه ها نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: ولی با توجه به اهمیت چین وروسیه به عنوان دو شریک در برجام وعضو سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل وبا توجه به وضعیت جغرافیایی حاکم روابط خوبی با این کشورها برخوردار هسیتم .
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اظهارداشت: داشتن روابط خوب منافاتی با دیگرنقاط جهان ندارد وهر رابطه ای می تواند در بخش های مختلف علمی ، تجاری ، صنعتی و اقتصادی بین کشورها وشرکت های خصوصی با مشکلاتی مواجه شود که با اراده دولتها مسایل قابل حل و فصل است .
قاسمی تصریح کرد: ما علاقه ای نداریم که نسبت به هیچ کشوری پیش داوری و قضاوت کنیم و ایران را به پیروی چشم بسته از سیاست های دیگران متهم کنید، مردم ما برای استقلال بهای زیادی پرداخت کرده اند و کشوری هستیم که هیچگاه چشم بسته از دیگر کشورها تبعیت نمی کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این که جمهوری اسلامی ایران منتظر پیشنهادهای اروپاییان دررابطه با برجام است ولی بعضا اقدامات منفی از سوی این کشورها صورت می گیرد از جمله اخراج دو دیپلمات ایرانی در هلند آیا این بی اعتمادی در جهت همراهی با ایران است؟، گفت: در این زمینه اطلاع دقیقی ندارم .
قاسمی افزود: در روابط کشورها موضوعات بسیاری می تواند وجود داشته باشد ودر جایی اختلاف نظرهایی باشد که با گفت وگو حل وفصل می شود واگر اقدامی اتفاق می افتد که مطلوب طرف خاصی نباشد به معنی پایان روابط نیست.
وی ادامه داد: فکر می کنم باید فراتر و عمیق تر به مسایل و روابط کشورها توجه کرد و ممکن است بین همه کشورها نقاط مثبت و منفی وفراز ونشیب هایی گهگاه وجود داشته باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه خانم موگرینی در جلسه عمومی اتحادیه اروپا در رابطه با گفت وگو با ایران بامحور مسایل موشکی و حقوق بشر خبرداد آیا این موضوع را تائید می کنید؟، گفت: عین صحبت های ایشان را نشنیدم ولی این که این صحبت شده باشد، غیر طبیعی نیست و می تواند مطرح باشد.
قاسمی افزود: به رغم روابط دیرینه با کشورهای اروپائی داریم اختلاف نظر و نگاه در خصوص برخی مسایل نیز می توانیم داشته باشیم و می تواند برخی مسایل و سیاست ایران نزد اروپائیان مورد نقد وپرسش قرار گیرد .
وی اضافه کرد: این موضوع طبیعی است و ما هم نسبت به اروپا و اتحادیه اروپا وسیاست های آنها در یمن و سایر نقاط جهان سوال و انتقاداتی داریم و با طرف های اروپایی مطرح کرده ایم ونباید انتظار داشت اگر همکاری وجود دارد در همه موضوعات به صورت حداکثری و یکسان بیندیشیم .
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این که اردوغان مجدا به عنوان رییس جمهوری ترکیه انتخاب شد این انتخاب چقدر در روابط دو کشور و ایجاد صلح در سوریه موثر خواهد بود، گفت : این خبر خوشایندی هم برای ما وهم برای ترکیه و تبریک می گوییم به اردوغان و مردم ترکیه که در انتخابات باشکوه و پرشور و فراگیر که قبلا این حضور چشمگیر پیش بینی نمی شد ، اتفاق افتاد.
قاسمی افزود:حضور باشکوه مردم می تواند پایه واساسی برای استقرار امنیت بیشتر و توسعه اقتصادی برای کشور دوست وهمسایه ترکیه باشد واین وضعیت برای ایران مقبول است.
وی اضافه کرد: فکر می کنم باید آرزوی موفقیت برای دولتی که منتخب مردم است ، کرد ودر آینده می تواند این وضعیت جدید نوید دیگری برای ما به عنوان ایران باشدکه بتوانیم با ترکیه در سطوح مختلف علاوه بر ادامه همکاری های پیشین در همه زمینه ها همکاری جدی تر را سامان دهیم .
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این می تواند کمک به سزایی در تثبیت صلح وامنیت در منطقه داشته باشد و امیدواریم در مسایل دو جانبه در همه ابعاد ودر زمینه ثبات وصلح و مبارزه با تروریزم همکاری خود را بیش از پیش گسترش دهیم ودرکنار هم در بحث سوریه وبازگشت امنیت و زدودن کامل ترویست ها همکاری بهتری داشته باشیم .
قاسمی در پاسخ به اینکه اگر پیشنهاد همکاری اقتصادی و بانکی اروپاییان بدون در نظر گرفتن تحریم ها ارائه شود ایران در برجام می ماند، گفت: ما بطور روزانه با اروپاییان در تماس هستیم وبا مجموعه کشورها و اتحادیه اروپا کارشناسان در تماس ستند وموضوعات را پیگیری می کنند.
وی ادامه داد: امیدواریم و خوشبین هستیم که اتحادیه اروپا و دو کشور دیگر بتواند خواسته های به حق ایران را مورد توجه قرار دهد و ایران در خصوص تامین منافع خود ومنافع حاصل در برجام را بدست آورد.
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهراداشت: امیدواریم به رغم کندی که وجود دارد اتحادیه اروپا با سرعت بیشتر و زمان کمتری پیشنهادات را ارائه کند وبعد ازدریافت این سیاست ها ایران تصمیمات مقتضی را که مبتنی بر مطالح مردم وکشور است اتخاذ خواهد کرد.
قاسمی در پاسخ به این که اخیرادر بحث آتش بس به منظور صلح وثبات در افغانستان برخی کشورها در حال نقش آفرینی هستند، ایران برای این موضوع برنامه ای دارد وآیا برای میزبانی صلح اقدامی خواهد کرد؟، گفت: علاقمندی ایران ثبات و امنیت در افغانستان است.
وی افزود: دیر زمانی است که مردم افغانستان از ناملایمات رنج می برند وباید تلاش کرد هرچه زودتر آلام مردم کاهش وثبات وامنیت استقرار یابد و علاقمند هستم که آتش بس ادامه یابد ولی این مساله اتفاق نیافتاد .
وی ادامه داد: ایران به عنوان همسایه و دلسوز برای افغانستان و مردم از هر کمکی که بتواند برای ایجاد امنیت بیشتر وآرامش و تفاهم بی دولت مرکزی و سایر گروهها انجام دهد دریغ نخواهد کرد واین ارتباطات ادامه خواهد داشت.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: سعی می کنیم به سهم خود در راستای وضعیت جدید کمک کنیم و کشورهایی وجود دارند که علاقمند به تثبیت وضعیت در افغانستان نیستند و کارشکنی می کنند ولی ما هر آنچه بتوانیم و مورد نظر دولت افغانستان باشد و بخواهند کمک خواهیم کرد.
قاسمی درباره برقراری سطح تماس با گروه های افغانستانی گفت: سطح تماس ها را نمی دانم ولی با توجه به وضعیت افغانستان و مشکلات موجود با بسیاری از گروهها و خصیت ها ومردم افغانستان به دلیل مرز مشترک و کمک هایی که داشتیم ارتباطاتی برقرار شده است.
وی در پاسخ به این که در هفته های اخیر شاهد افزایش حجم عملیات روانی علیه سیاست های وزارت خارجه بودیم،چه تمهیداتی برای مبارزه با این فضای روانی در برنامه دارید؟ تصریح کرد:آنانی که رفتار خصمانه با دولت ایران داشته اند مثل امریکا ورژیم صهیونیستی وبرخی دیگر کشورهای منطقه مدتی است که سعی دارند به دلایل مختلف با ایجاد فضای روانی علیه ایران دست به شایعه پراکنی وبیان مطالبی بزنند تا در افکار عمومی مردم تردید ایجاد کنند .
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد:این دروغ ها با واقعیت سازوگاری ندارد یا توئیت هایی که از مقر رزیم صهیونیستی در پوشش حمایت از مردم ایران شنیده می شود در راستای فریب افکار عمومی است .
قاسمی خاطر نشان کرد: وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته به درستی اشاره کردند که شاهد خبرسازی بسیاری طی هفته های اخیر بوده ایم و هستیم واین موارد رصد می شود و وقتی به اخبار آژانس های خبری دروغ پراکن مبنی بر خروج شرکت های خارجی از ایران توجه می شود می بینیم که اصلا چنین شرکت هایی در ایران حضور نداشته اند.
وی افزود: جنگ روانی و فشار روانی است که جهت و اهداف خاص آن مشهود است ومقابله با آن دشوار نیست و آن چیزی که باید بر آن تکیه کرد افکار عمومی مردم است که به سادگی همه این دروغ پردازی ها را با توجه به ازموده های قبلی نخواهد پذیرفت .
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: برخی دروغ ها به شکلی است که از کودک بی تجربه هم می تواند آن را تشخیص دهد و وزارت امور خارجه بر این موضوعات توجه کامل دارد.
قاسمی افزود: همه دستگاه های دولتی و غیر دولتی و مردم باید بتوانند در برابر این دروغ پردازی ها پاسخگو باشیم و بتوانیم به هنگام پاسخگوی ابهامات وسئوالات باشیم واجازه ندهیم نابخردانی که کیان ایران را هدف قرارداده اند به اهداف خود نزدیک شود که چنین اتفاقی نخواهد افتاد .
وی در پاسخ به این که اظهارات روز گذشته عراقچی نشانگر این است که مذاکرات حاصلی نداشته است، آیا تضمین های عملی برای ادامه همکاری وجود دارد، گفت: ما بدبین نیستیم و تلاش و توقع ما از دیگر طرف ها وبه خصوص اتحادیه اروپا این است باسرعت بیشتر بتواند هر آنچه خواسته ایم در یک پیشنهاد و منظم و قابل قبول ارائه کند و هنوز زمان داریم و کار را ادامه می دهیم .
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: امیدواریم این اتفاق بیافتد و اروپا بتواند با ارائه پیشنهادات رضایت اران را جلب کند .

**ما ادعای داشتن نیرو به معنای پایگاه نظامی در سوریه را نداریم
قاسمی در پاسخ به این که نخست وزیر اسرائیل مدعی توافق با روسیه به منظور خروج نیروهای مستشاری ایران از سوریه شده است، موضوع چیست؟ گفت:اظهاراتی که مقامات رژیم صهیونیستی در رابطه با سوریه ، روسیه و ایران مطرح می کنند بخشی از جنگ روانی است.
وی افزود: در کنار دیگر موضوعات این مسئله هم سخن پراکنی است و سعی می کنند روابط ایران با دیگر کشورها را تحت تاثیر قرار دهند و سخنان نامربوط را بخشی از فضاسازی و جنگ روانی در میان نیروهای منطقه است و قابل اعتنا نیست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ما با روسیه روابط مثبت و روبه رشدی داریم ودر سوریه همکاری های ادامه دارد وطی هفته های آینده مجددا نشست آستانه ادامه خواهد داشت .
قاسمی گفت: ما ادعای داشتن نیرو به معنای پایگاه نظامی در سوریه را نداریم و از ابتدا به درخواست دولت سوریه با توجه به هجوم تروریست ها و اشغال بخش وسیعی از خاک این کشور نیروهای مستشاری به کمک دولت سوریه رفتند و این کمک ها وجود دارد وتا حضور تروریست ها ادامه خواهد داشت.
وی افزود: این کمک ها ادامه دارد و در طی چند سال گذشته در مبارزه با تروریستها و اخراج آنها ایران نقش بسزایی داشته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این که گفته می شود رییس جمهوری پس از خروج آمریکا از برجام مکاتباتی را با اتحادیه اروپا داشته است، گفت: یک سری اقدامات دیپلماتیک طراحی شد که برخی انجام شده و برخی در حال انجام است و می تواند ادامه داشته باشد.
قاسمی افزود: به تناسب نوع رابطه با کشورها و نقش آنها در آشنا شدن ویافتن آخرین دیدگاه های ایران نسبت به برجام و خروج غیر قانونی آمریکا از برجام در این چهارچوب نامه ها وپیام هایی از سوی رییس جمهوری ایران برای روسای جمهوری و روسای دولت های برخی کشورها ارسال شده است.

** شواهد دقیقی درمورد ارتباط دولت سعودی با رژیم صهیونیستی وجود دارد
وی همچنین در پاسخ به این که سعودی ها ایران را متهم به دیدار با رژیم صهیونیستی کرده اند، موضع ایران در این خصوص چیست؟، تصریح کرد: این اقدامات جنگ روانی است که از گذشته برای تاثیر گذاری بر مسلمانان منطقه مطرح بوده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اما درمورد ارتباط دولت سعودی با رژیم صهیونیستی شواهد دقیقی وجود دارد که از مدت ها پیش دولت عربستان در جهت مناسبات، همکاری و آماده سازی زمینه هایی در بحث فلسطین و دیگر اهدافی که در منطقه دنبال می کند، وجود دارد .
قاسمی افزود: این اقدام مایه تاسف وقابل سرزنش از سوی ما و جهان اسلام است که کشوری با این ادعا برای منافع خاص، آرمان های جهان اسلام را زیرپا بگذارد و اقدامی مذموم و ناپسند را انجام دهد، این کشور راه به جایی نخواهد برد و آبروی خود را در میان امت اسلامی از بین می برد .
وی در پاسخ به اینکه گفته می شود آمریکا و روسیه در خصوص جنوب این کشور به توافق رسیده اند و جائی برای نیروهای مقاومت دیده نشده است، آیا این مطلب را تایید می کنید، گفت: این نوشته ها وگفته هایی است که بیشتر در رسانه ها مطرح شده است وقرینه ای به صحت آن نیست .
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما ارتباط تنگاتنگ با دولت سوریه وروسیه داریم و ادامه دارد و چنین موضوعی را در عمل و شنیده ها دریافت نکردیم و فکر می کنم شاید بحث جنگ روانی در مقطع کنونی مطرح باشد.

** وزارت خارجه از صدر تا ذیل یک مجموعه فراجناحی است
قاسمی در پاسخ به این که دکتر ظریف روز گذشته کنایه هایی را به دلواپسان داشتند واز سویی بر حفظ وحدت تاکید کرد آیا چنین کنایه های برخلاف اصل حفظ وحدت نیست، گفت:چنین تصوری ندارم ، دکتر ظریف به عنوان سکاندار دستگاه دیپلماسی و فردی متخصص در این زمینه شناخته می شود .
وی ادامه داد: وزارت امور خارجه از صدر تا ذیل یک مجموعه فراجناحی است و صرفا برای پیشبرد منافع ملی و مصالح کلی کشور تلاش می کند وبیانات ایشان در این راستا است و اولویت نخست برای دکتر ظریف همواره مصالح ملی و نظام ومنویات رهبری است .
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: دکتر ظریف از بدو ورود به وزارت خارجه تلاش کرد از مسایل سیاسی پرهیز کند واین یک اصل بین همه کارکنان است ولی منافاتی ندارد که با برخی منتقدان و افراد با هر نیتی فراکنی ویا قلع به موضوع می کنند وزارت خارجه پاسخگوی اهداف و عملکرد خود نباشد.
قاسمی افزود: این مسئله نمی تواند مورد انتقاد قرار گیرد که در مقابل هجمه ای که در برابر وزارت خارجه است سکوت کند . متاسفانه من در آن جلسه حضور نداشتم ولی براین تصور نیستم که ایشان با سمت وسوی جناحی صحبت کرده باشد . واگر انتقادی بوده نسبت به کسانی است که موضوعاتی را به درستی در رابطه با وزارت امور خارجه مطرح نکرده اند.
وی در پاسخ به اینکه چندی پیش شبکه روستایی گرجستان فیلمی از ضرب وشتم توریست های ایرانی به نمایش گذاشت آیا در این زمینه گزارشی دریافت کرده اید، گفت: براساس گزارشی که از سفارت دریافت کردیم برای یک خودرو که سرنشینان آن برخی ایرانی بودن مشکلاتی بوجود آمده بود و سفارت کشورمان از سوی مقامات گرجستانی موضوع را دنبال کردند.
قاسمی در پاسخ به این که گفته می شود برخی تحولات بوجئود آمده در اردن به رابطه اش با تهران باز می گردد، تائید می کنید؟ گفت: اردن دست خوش تحولاتی است که دلایل مختلفی دارد و تحت فشار دیگران قرار می گیرد تا کمک های اقتصادی دریافت کند .
وی اضافه کرد: آنچه به موضوع فلسطین و اهداف آن وجود دارد در وضعیت اردن تاثیر گذار است ولی در این زمینه اظهار نظر نمی کنم و به مسایل داخلی این کشور مربوط است.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آنچه در رابطه با ایران و اردن مطرح می شود خبری است که داده شده که بخشی از فرافکنی و ایجاد شبهات و اخلال در افکار عمومی منطقه وایران بود .
قاسمی افزود: بیش از دو سال است که در تهران سفیر اردن حضور ندارد و سطح روابط در حد کاردار است ، اتفاق خاصی بین ایران و این کشور نیفتاده است واین نوعی خبرسازی و جعل خبر با اهداف خاص است.

** سفارت استرالیا در ایران بدنبال تغییر شکل ارائه خدمات و ویزا است
وی در پاسخ به این که گفته می شود سفارت استرالیا خدمات کنسولی را در ایران معلق کرده است، گفت: تعلیق داریم تا تعلیق روز گذشته یادداشتی از سفارت استرالیا به وزارت خارجه مبنی بر بهینه کردن کار و خدمات و کاهش نیروی انسانی در سفارت این کشور در تهران ارسال شد.
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: سفارت استرالیا تلاش دارد ارائه خدمات را به صورت اینترنتی ارائه کند وآنلاین پاسخگوی طرفهای ایرانی باشد .
قاسمی افزود: اگر برداشت من از یادداشت سفارت اسرتالیا درست باشد به معنی تعلیق نیست بلکه تغییر شکل ارائه خدمات و ویزا است .
وی در پاسخ به این که با توجه به زمان زیادی که نسبت به ارائه بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا سپری شده آیا ممکن است تاثیر منفی در روند مذاکرات داشته باشد؟، گفت: زمان مهم است و ما گفتیم که فرصت زیادی وجود ندارد و بنا نداریم زمان را از دست بدهیم .
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: باید به اطمینان برسیم که اتحادیه اروپا توانمندی برآورده کردن خواسته های ایران را دارند و حدود نزدیک به 40 روز از آن مقطع می گذرد و گفت وگو ها ادامه دارد.
قاسمی افزود: خیلی فرصت نداریم وتصور ما اینست که هرچه سریعتر اتحادیه اروپا در این مسیر و جایگاه قرار گیرد که پاسخگوی خواسته های ایران باشد.
وی در پاسخ به این که وزارت خارجه نسبت به پس گیری املاک رژیم گذشته چه اقداماتی انجام داده است با توجه به ای نکه گفته می شود املاک یکی از افراد رزیم گذشته در کشور کاستاریکا پس از فوت در اختیار آنها قرار گرفته است، تصریح کرد: در این زمینه اطلاعی ندارم ولی ایران طی دهه های گذشته اگر اموالی از حاکمان پیش از انقلاب در نقاط مختلف وجود داشته شناسایی وبرگردانده است .
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این که در چند دوره گذشته بازی های المپیکی تیم کشتی بارها با رژیم صهیونیستی روبروشده و از آن انصراف داده است واخیرا فیلا اعلام کرده است که چنین اقداماتی باعث تعلق تیم کشتی ایران خواهد شد آیا دستگاه دیپلماسی برای این منظور اقدامی کرده است، گفت: سیاست ایران در این مورد مشخص است و ادامه دارد .
قاسمی افزود: در مورد کشتی چند ماه پیش کارگروه هایی تشکیل شد وبا وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک موضوع را دنبال می کنیم و خیلی جای بحث ندارد .
وی ادامه داد: در مورد برخی فدراسیون ها با مکاتباتی که داشته ایم موضوع را دنبال می کنیم و اگر در حوزه ورزش بتوانیم کمکی داشته باشیم این کار را خواهیم کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این که با توجه به نزدیک شدن به سالگرد ربوده شدن دیپلمات های ایرانی در لبنان آخرین اقدامات حقوق وزارت امور خارجه چه بوده است، گفت: این یک پرونده دیرپایی است که مفتوح است وتوسط وزارت خارجه دنبال می شود وسایر دستگاهها وبرخی سفارتخانه ها معتقد هستند که این دیپلماتها زنده ودر اختیار رزیم صهیونیستی هستند .
قاسمی افزود: برخی تلاش ها صورت گرفته که باید در یک زمانی نتایج آن بطور قطعی مشخص شود تا بتوانیم اعلام کنیم و این از مسائلی است که کماکان نزد ایران مفتوح است و باید دنبال شود.

** نمی توان انتظار داشت آمریکا بتواند خواسته های ایران را برآورده کند
وی در پاسخ به این که آیا امکان مذاکره با آمریکا در صورت تامین منافع ایران وجود دارد، گفت: یکی از سیاست های ایران تعامل با جهان و گفت وگو با کشورها بوده است ولی امریکا از بعد از پیروزی انقلاب با روشهای خصمانه وضعیت نابهنجاری را در ضدیت با ایران بوجود آورد واین در وضعیت جدید شدت گرفته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: از گذشته دیده می شود که آمریکا قابل اعتماد نیست و علامتی مبنی بر این که بتوان به آن اعتماد کرد، وجود نداشته است وتوسط مقامات عالی گفته شد که برجام یک آزمون است که آیا آمریکا می تواند کشور قابل اعتماد باشد که در این آزمون با خروج غیر قانونی نمره قبولی دریافت نکرد و ثابت شد که حاکمان آمریکا قابل اعتماد نیستند .
قاسمی افزود: با وضعیتی که شاهد آن هستیم نمی توان انتظار داشت آمریکا بتواند خواسته های ایران را برآورده کند وتغییر رفتار جدی در قبال ایران داشته باشد واگر هم در شرایطی این کشور می توانست برگردد وبه عنوان کشور متعهد وصلح طلب که سلطه بر کشورها نداشته باشد تعامل قابل بحث بود ولی تا امروز این رفتار را در هیات حاکمه آمریکا نمی بینیم .
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: کشوری که در همین ایام و اخیرا آخرین خلف وعده و بی اعتمادی را از خود بر جای گذاشته وبرای ما ودیگران کشوری ودولتی نیست که بتوان با آن مذاکره کرد پس بحث مذاکره و گفت وگو تا اینجا ناممکن به نظر می رسد.
قاسمی در پاسخ به اینکه گفته می شود عامل جنایت حزب جمهوری در کشور هلند کشته شد آیا ایران نسبت به حضور چنین فردی در آن کشور اعتراض کرده است، گفت: از اصل قضیه بی اطلاع هستم وباید موضوع روشن باشد تا اعتراض صورت گیرد واگر موردی باشد در چارچوب مسایل کنسولی است .
وی در پاسخ به این که درباره سفر نخست وزیر ژاپن به تهران هیچ اظهار نظری از سوی مقامات صورت نگرفته است، آیا این سفر انجام می شود، گفت: هنوز منابع رسمی از طرف ژاپنی چنین موضوعی را مطرح نکرده اند .
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: درآینده نه چندان دور هیات های دو کشور تبادلاتی دارند ودر آینده این سفر مشخص خواهد شد که انجام می شود یا خیر .
سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای نشست خبری نیز با در آستانه سالگرد شهادت شهدای هفتم تیر یاد وخاطره آنان وبویژه شهید آیت الله بهشتی و یارانش را گرامی داشت .
قاسمی گفت: سلام ودرود می فرستیم به تیم ملی فوتبال کشورمان که تاکنون در بازی های جهانی برای شادی مردم و سربلنی کشور تلاش کردند و امیدواریم امشب در بازی سرنوشت ساز با دعای مردم بتوانند بازی شرافتمندانه در جهت حفظ وجه ایران و خشنودی مردم تلاش خود را برای ارائه یک بازی خوب داشته باشند.


نظر شما :