سایه تحریم بر سر سرمایه گذاران خارجی

آیا همه شرکت های بین المللی از ایران می روند؟

۲۵ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۸ کد : ۱۹۷۷۱۹۵ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
همانطور که تحریم های آمریکا نزدیک تر می شود، هشت شرکت بزرگ هنوز در ایران مشغول به فعالیت هستند.
آیا همه شرکت های بین المللی از ایران می روند؟

الن آر والد

دیپلماسی ایرانی: این هفته به لیست شرکت هایی که می خواهند با ایران قطع همکاری کنند و یا از ایران خارج شوند، افزوده می شود. شرکت های مهمی مانند بوئینگ، توتال و جنرال الکتریک اعلام کرده اند تا زمانی که تحریم های آمریکا بازگردد، تمام معاملات تجاری خود با ایران را پایان خواهند داد. اکنون توجهات معطوف به شرکت هایی است که، حداقل اکنون، می خواهند به تجارت با ایران ادامه دهند.

رهبران اروپایی در تلاش هستند از تاثیرگذاری تحریم های آمریکا بر شرکت های اروپایی ممانعت کنند و تهدید به برقراری "قانون انسداد" کرده اند که ظاهرا می تواند شرکت های اروپایی را از پیروی از تحریم های ایالات متحده منع کند. معلوم نیست حتی اگر چنین قانونی تصویب شود، اروپا بتواند آن را عملی کند.

در ادامه به لیستی از شرکت های بزرگ که فعلا می خواهند در ایران بمانند، اشاره می کنیم:

سی ان سی پی – کمپانی نفتی چین هم اکنون در قرارداد توسعه میدان گازی پارس جنوبی مشغول به فعالیت است و قصد دارد سهم شرکت توتال فرانسه از این پروژه را خریداری نماید.

شرکت مهندسی راه آهن چین – این شرکت چینی قصد دارد با همراهی شرکت فرووی دلو استاتو ایتالیا، یک خط ریلی پرسرعت را در ایران بسازند

آنسالدو انرژیا این شرکت مهندسی ایتالیایی، سابقه ی کاری 70 ساله در ایران را دارد. این شرکت می خواهد به فعالیتش در ایران ادامه دهد اما از آنجایی که سرمایه گذاران آمریکایی اوراق قرضه این شرکت را خریده اند، این نگرانی وجود دارد که در آینده مجبور به خروج از ایران شود.

فولکس واگن – این شرکت خودرو ساز آلمانی به تازگی وارد بازار ایران شده است. این شرکت هنوز تصمیم خود برای ماندن و یا ترک ایران، به خاطر تحریم های ثانویه آمریکا، را اعلام نکرده است.

سی آر آر سی- این شرکت ماشین های ریلی، قراردادی مینی بر تامین 100 واگن برای مترو مشهد، دومین شهر بزرگ ایران، را در فوریه 2017، به امضاء رسانده است و از آن زمان قرارداد های بیشتری را برای تامین واگن های مترو بسته است. هیچ نشانه ای دال بر خروج این شرکت از ایران وجود ندارد.

ایرباس – ایرباس بر خلاف بوئینگ، قبل از اینکه دولت ترامپ اعمال مجدد تحریم ها را اعلام کند، در حال تحویل هواپیما ها به ایران بود. ایرباس هنوز در مورد آینده ی همکاری اش با ایران صحبتی نکرده اگرچه، استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا، اعلام کرده است که مجوز صادرات هواپیماهای ایرباس به ایران لغو خواهد شد. حدودا 10 درصد قطعات به کار رفته در هواپیماهای ایرباس ساخت آمریکا هستند.

رنو – این شرکت خودرو ساز فرانسوی، در سال 2017 قرارداد های چندین میلیون دلاری با ایران امضاء کرده است و قصد دارد کارخانه ای جدید در ایران بسازد تا تولید کامل محصولاتش در ایران را به رقم 350000 دستگاه در سال برساند. در ماه اکتبر مدیر عامل رنو اعلام کرده بود که در صورت اعمال مجدد تحریم های آمریکا، این شرکت از ایران خارج نخواهد شد. رنو هنوز بیانیه ای جدید در مورد اینکه تغییری در تصمیمش ایجاد شده یا نه صادر نکرده است.

بهارات پترولیوم – این شرکت هندی که نفت را پالایش می کند، در حال افزایش میزان خرید نفت ایران است. این شرکت مطمئن نیست که تا ماه نوامبر، یعنی زمانی که تحریم ها به طور کامل اجرایی می شود، به خرید نفت ایران پایان دهد. این شرکت فعلا دارد از شرایط خوبی که ایران برای فروش نفتش ایجاد کرده است، نهایت استفاده را می برد.

منبع : فوربز / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 33

کلید واژه ها: تحریم علیه ایران خروج سرمایه گذاران تحریم آمریکا علیه ایران تبعات خروج از برجام


( ۱ )

نظر شما :