ترامپ و توافق خوب با کره شمالی

۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۵:۵۶ کد : ۱۹۷۷۱۳۸ سرخط اخبار

سیدعلی خرم استاددانشگاه حقوق بین الملل در یادداشتی در رروزنامه آرمان، نوشت: ترامپ همواره این توافق را با لفظ «توافق بد» یاد نموده و آنقدر زبان به انتقاد از باراک اوباما رئیس جمهور قبلی آمریکا گشوده که گفته اگر به جای اوباما بود، توافقی خوب با ایران امضا می نمود. ذهنیت و مخیله دونالد ترامپ درباره یک توافق خوب از آنجا ناشی می شود که چنین توافقی باید به صورت برد-باخت باشد و آمریکا طرف برنده و ایران طرف بازنده قرار گیرد. درحالی که تجارب تاریخی نشان داده هیچ گاه چنین توافقی پایدار نبوده و به محض تغییر شرایط، توافق بهم خورده و طرف بازنده از تعهدات خود عدول نموده است.
اروپایی ها سعی کرده اند این منطق و این نتایج تاریخی را برای ترامپ و تیم تندروی او تشریح نمایند و آمریکا را از خروج از یک توافق معتبر بین المللی برحذر بدارند اما نشد که نشد زیرا دونالد ترامپ هیچ اعتقادی به هیچ اصولی ندارد و جز برد آمریکا که نشان دهد آمریکا در جهان شماره یک می باشد و از همه قدرت های جهان بالاتر است و همه باید از او اطاعت نمایند، چیز دیگری برای او مفهوم نیست. ترامپ با تکیه بر اقتصاد و ماشین عظیم جنگی آمریکا قلدری و زورگویی خود را پیش می برد و هر روز کشورهای جدیدی را در مقابل خود قرار می دهد. 
ترامپ در صحنه منطق و استدلال همواره کم آورده و نتوانسته صاحب نظران یا متحدان خود را نسبت به اقدامات برهم زننده نظم بین الملل قانع سازد. این روند روزبه روز و در مقاطع و مصادیق گوناگون بیشتر خود را نشان می دهد و عرصه را بر دونالد ترامپ تنگ تر می نماید. در مورد توافق هسته ای با ایران، از قضا ورود نابهنگام رهبر کره شمالی به معادلات جهانی، ترامپ را قوت قلب داد که حرف هایش و عملکردش همانطور که فکر می کرده، درست بوده و اگر زورگویی کند جهان در مقابلش به زانو در خواهد آمد. 
هنوز مشخص نیست که عاقبت مذاکرات و توافق کره شمالی با آمریکا چه خواهد بود ولی تا اینجا ظاهرا بلاهت رهبر کره شمالی باعث شده دونالد ترامپ شاهد از غیب بیاورد و تسلیم شدن احتمالی کیم جونگ اون را تبدیل به چماقی بنماید که بر سر رئیس جمهور قبلی آمریکا، بر سر ایران و بر سر متحدان اروپایی خود وارد نماید و بگوید توافق خوب یعنی تسلیم کره شمالی و اگر این به نتیجه رسید، ایران هم به قول جان بولتون باید صنایع هسته ای خود را بسته بندی نموده، برای آمریکا بفرستد! اکنون ترامپ دچار تپش قلب گردیده، همه حیثیت نداشته اش بستگی به مذاکرات با کیم جونگ اون دارد.
این مصداق می تواند جواب همه منتقدان را بدهد که اگر آمریکا اراده کند، می تواند تسلیم را بر کشور مورد نظر تحمیل نماید و این همان نقطه بدشانسی ایران است که نتیجه مذاکرات ترامپ با «اون» تاثیر مثبتی بر انتظارات ترامپ از اقدامات ایران می گذارد. دولتمردان آمریکا نگران عدم اعتماد رهبر کره شمالی به ترامپ با توجه به نقض عهد او در توافق هسته ای با ایران می باشند و آن را معضل جدی در پیشبرد مذاکرات می دانند. به همین جهت همه در آمریکا دست به کار شده که هر نوع توافقی بین ترامپ و کیم جونگ اون را در سطح مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا به تصویب برساند تا رئیس جمهور بعدی آمریکا نتواند آن را بهم بزند و از این طریق به «اون» اطمینان خاطر بدهند.
اگر رهبر کره شمالی اینقدر ناشیانه عمل نماید که داشته های خود و اهرم های موجود را نظیر قذافی دو دستی تقدیم آمریکا نماید، بایدگفت جهان شاهد روزهای سختی برای ایران و متحدان اروپایی که در مقابل تحریم های آمریکا قد علم کرده اند، خواهد بود. زیرا ترامپ مغرور به سعایت نتانیاهو و رهبران عربی، فشار بیشتری بر ایران وارد خواهد آورد. البته به رغم عطش دونالد ترامپ، هنوز زود است در مورد نتایج مذاکرات آمریکا و کره شمالی بتوان قضاوت نمود.

کلید واژه ها: دونالد ترامپ رهبر کره شمالی


نظر شما :