ضربه ای که موشک های روسی زدند

ماجرای سقوط جنگنده اسرائیلی

۲۸ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۷ کد : ۱۹۷۵۰۱۳ اخبار اصلی خاورمیانه
آیا واقعا در ابتدا هواپیمای بدون سرنشین به سمت اسرائیل حرکت کرد؟ این مساله‌ای است که نیروی هوایی اسرائیل روی آن دست گذاشته است.
ماجرای سقوط جنگنده اسرائیلی

نویسنده: مارکو مارجانوویچ

دیپلماسی ایرانی: پس از بیش از 100حمله به خاک سوریه، ارتش این کشور در نهایت توانست یک جنگنده اسرائیلی را زمین گیر کند. اسرائیل این مساله را تایید کرده است. دو خلبان با خروج اضطراری خود را به شمال اسرائیل رسانددند درحالی که یکی از آنها به شدت زخمی شده است. سی ان ان نوشت: «هردو خلبان به سلامت به اسرائیل رسیده اند اگرچه یکی از آنها در نتیجه خروج اضطراری از هواپیما به شدت آسیب دیده است.»

ساقط کردن یک جنگنده اف 16 می تواند در نتیجه چیدن یک دام خوب باشد. پس از آن نیز خبر آمد که یک هواپیمای بدون سرنشین ایرانی نیز در اسرائیل در بلندی های جولان دیده شده است. اسرائیل این هواپیما را ساقط کرد و قابل پیش بینی بود که اسرائیل حملاتی را به اهدافی در غرب دمشق در خاک سوریه ترتیب دهد. حملات موشکی گسترده در خاک سوریه انجام شد و یکی از جنگنده های اف 16 در نتیجه نتوانست به خانه باز گردد. اورشلیم پست نوشت: «در ابتدای صبح روز سه شنبه، یک هواپیمای بدون سرنشین ایرانی از سوریه و پایگاهی در صحرای حمص به سمت اسرائیل حرکت کرد. آژیر خطر در بلندی های جولان در حوالی 4 صبح به صدا درآمد و با هلیکپتر ارتش اسرائیل در نزدکی شهر بیت شعن ساقط شد. در پاسح، جنگنده های اسرائیل سایت هایی را در عمق خاک سوریه هدف قرار دادند و جت های اسرائیلی حمله هوایی گسترده ای ترتیب دادند.»

آیا واقعا در ابتدا هواپیمای بدون سرنشین به سمت اسرائیل حرکت کرد؟ این مساله ای است که نیروی هوایی اسرائیل روی آن دست گذاشته است. قابل پیش بینی بود که واکنش اسرائیل بسیار تند باشد و حملات هوایی و موشکی گسترده ای را ترتیب دهد. سوری ها نیز می گویند که با موفقیت توانسته اند برخی از موشک ها را پیش از اصابت به هدف نابود کنند. گذشته از بیش از 100حمله به خاک سوریه از سال 2013، نیروی هوایی اسرائیل جنگنده سو24 سوری را نیز در سال 2014 ساقط کرد. اسرائیل عنوان کرد که این جنگنده مرزهوایی در بلندی های جولان را رد کرده بود.

ارتش اسرائیل تایید کرده که هواپیمای بدون سرنشین ساخت ایران از پایگاهی در نزدیکی پالمرا بلند شده است. این یعنی اسرائیل در حمله به پایگاه های سوری جایی را هدف قرار داده است که روسیه و ارتش این کشور در سال 2017 بنا کرده بودند. مشخص نشده که آیا هنوز ارتش روسیه در آن پایگاه حضور داشته است یا خیر. در بیانیه رسمی وزیر امور خارجه روسیه در رابطه با حمله نظامی اسرائیل آمده که «تهدید نظامیان روسی غیرقابل قبول است.» این صحبت ها آشکارا اخطاری به اسرائیل بود تا در انتخاب اهداف خود بسیار دقت داشته باشد.

هواپیمای اسرائیلی با موشکی ساخت روسیه ساقط شد اما از موشک های نسل آخر روسی نبود. این ضدحمله توسط موشک های s200 روسی انجام شد که در سال های 1960 ساخته شده بود و سوری ها در سال های 1980 آنها را از روسیه خریده بودند. اگرچه این تنها موکشی نبود که به سمت جنگنده جت اسرائیل پرتاب شد. روسیه به تحویل موشک های خود به سوریه ادامه داده است مثلا موشک های پنتسیر اس وان که موشک های ضدجنگنده هستند در سال 2007 سفارش داده شده است.

مبنع: راشا اینسایدر/ مترجم: روزبه آرش


( ۵ )

نظر شما :