سیف: ترامپ بازار ارز را ملتهب کرد

۱۷ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۹:۱۷ کد : ۱۹۷۴۸۵۹ سرخط اخبار

ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی در گفت وگو با ایسنا گفته است:« هموطنان بدانند زمانی که بازارهای سرمایه گذاری داخلی در ایران همگی جذاب بوده و سرمایه گذاری در آنها علاوه بر سود مثبت واقعی، رشد و شکوفایی اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.»

مهمترین بخش های سخنان رییس کل بانک مرکزی به این شرح است:

* تلاطمات ارزی و سفته بازی باعث ورود سرمایه به بازار پر ریسکی می شود که در نهایت کلیّت اقتصاد و مردم در آن بازنده خواهند بود؛ چرا که ثمره این کار عدم پشتیبانی از اقتصاد داخلی، ایجاد فضای نااطمینانی، تضعیف سرمایه گذاری و تولید و همچنین غلبه فعالیت های دلالی بر کار و تلاش سازنده و مولد در اقتصاد است. البته این به معنی غفلت بانک مرکزی از انجام اقدامات لازم در این زمینه نبوده و ما نیز با بهره گیری از همه توان خویش در استمرار سیاست های اصولی و منطبق با منطق اقتصادی گام بر خواهیم داشت و به جدیت از دستاوردهای اقتصادی دولت حفاظت خواهیم کرد؛ به نحوی که استحکام اقتصاد ایران در میان مدت و بلندمدت با این نوسانات ناپایدار خدشه دار نشود.

*راهبرد اقتصادی بانک مرکزی و دولت در مدیریت بازار ارز، هدایت نرخ ارز متناسب با وضعیت اقتصادی  است. متاسفانه بعضا ملاحظه می شود که برخی از افراد و رسانه ها با ارایه تحلیل های بی پایه و ناقص، به طور مستمر و ناخواسته بر کوره التهابات ارزی می دمند و با القای بالاتر بودن نرخ تعادلی ارز از نرخ کنونی، سعی در تشویق مردم به رویگردانی از پول ملی و هدایت آن به بازار ارز با ایجاد سراب کسب سود از این التهابات دارند. باید به این نکته دقت کرد که این مسیر دقیقا همان سناریویی است که رسانه های خارجی معاند و دشمنان کشور دنبال می کنند.

*واقعیت این است که آمریکا به ویژه بعد از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید، با بهره گیری از جایگاه خود در اقتصاد جهانی، آرامش اقتصاد ایران را نشانه گرفته و با سناریوی ایجاد التهاب تصنعی و تزریق نگرانی در ذهن فعالان داخلی و خارجی به دنبال تضعیف سرمایه گذاری در اقتصاد ایران و عدم انتفاع کشورمان از فرصت های پسابرجام است.

*سناریوی سیاسی- روانی دشمنان در ایجاد ابهام و تردید میان سرمایه گذاران خارجی در برقراری ارتباط با اقتصاد ایران عمدتا با هدف منصرف کردن آنها از سرمایه گذاری در فرصت های بکر و منحصر به فرد اقتصاد ایران صورت می گیرد. قاعدتا با توجه به بازدهی جذاب سرمایه گذاری در اقتصاد ما در مقایسه با سایر کشورها، تلاش آنها در ممانعت از پیشرفت اقتصاد ایران عمدتا از مسیر القای کاذب ریسک بالای سرمایه گذاری و به تبع آن بالا بردن هزینه های ورود به اقتصاد ایران انجام می شود.

* اقتصاد ما با اتکا به توان داخلی و به پشتوانه ذخایر ارزی مناسب و بهبود روند متغیرهای کلان داخلی، این تلاشها را ناکام خواهد گذاشت.
*  در حال حاضر فرصت های جذاب مناسبی به منظور سرمایه گذاری فعالان اقتصادی در بخش های مالی و غیرمالی اقتصاد داخلی وجود دارد.

کلید واژه ها: اقتصاد ایران


نظر شما :