نگرانی امریکا از خروج انحصاری کنترل اوضاع در افغانستان

چرا طالبان تحت فشار است اما داعش نه

۰۸ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۶:۲۶ کد : ۱۹۷۴۶۵۹ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
عاشق حسین طوری، مدیر رادیو پشتو: عامل اصلی فشارها بر طالبان ممکن است این باشد که طالبان در سال های اخیر از زیر یوغ و انحصار پاکستان خارج شده است. کشته شدن ملا منصور در پاکستان این امر را به اثبات می رساند.
چرا طالبان تحت فشار است اما داعش نه

عاشق حسین  طوری، مدیر رادیو پشتو

دیپلماسی ایرانی: آمریکا حساب های شش نفر از سران ارشد طالبان (شبکه حقانی) را مسدود و اسامی آنان را وارد فهرست سیاه کرد؛ بعد از فشارها روی پاکستان این گام جدید ترامپ علیه طالبان به حساب می آید.

قبل از این از چند ماه به بعد حملات هوائی توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا علیه طالبان و همچنین ورود شبانه امریکای ها به خانه ها به طور بی سابقه افزایش یافته است. باوجود اینکه این حملات باعث افزایش تلفات غیر نظامیان شده، ولی به طالبان نیز تلفات سنگین وارد شده است. در حملات هواپیماهای بدون سرنشین بعد از ملا محمد عمر، امیر دوم طالبان ملا اختر منصور نیز در بلوچستان پاکستان توسط هواپیمای بدون سرنشین کشته شد.

چندی پیش از سوی آمریکا و حکومت افغانستان دفتر طالبان در قطر نیز به تعطیلی تهدید شده بود. همه اقدامات نشان می دهد به راستی فشارهای سیاسی و نظامی آمریکا بر طالبان نسبت به هر وقت دیگر افزایش یافته است و این پرسش را مطرح می کند که این فشارها باچه هدفی به طالبان وارد می شود؟ آیا آمریکا می خواهد جنگ در افغانستان را به پایان برساند و صلح را جایگزین کند یا نه هدف دیگری دارد؟

حکومت افغانستان و حامیان حضور نظامی و سیاسی آمریکا در افغانستان یا با الفاظ دیگر نوکران آمریکا این فشارها را به گونه ای تعبیر می کنند، که گویی آمریکا برای تأمین امنیت در افغانستان، طالبان و پاکستان را تحت فشار قرار داده، ولی راهبرد آمریکا عملا به تشدید جنگ در افغانستان منجر شده است. به همین خاطر این استدلال که آمریکا با زور و فشار می خواهد طالبان را از پا بیندازد و صلح را به وجود بیاورد، بی معنی است، چون طالبان بخشی از مردم افغانستان اند که حذف یک بخش از یک ملت نه عمل انسانی است و نه اینقدر راحت. اینگونه راهبرد خودش جنگ را هم پیچیده و هم تشدید می کند و اکنون افغانان شاهد یک چنین وضعیتی اند. حقیقت تلخ این است که آمریکا خودش همین را می خواهد؛ شعار ظاهرا نوع دیگری است و هدف چیز دیگر.

عامل اصلی فشارها بر طالبان ممکن است این باشد که طالبان در سال های اخیر از زیر یوغ و انحصار پاکستان خارج شده است. کشته شدن ملا منصور در پاکستان این امر را به اثبات می رساند. روابط پاکستان با روسیه و تا حدودی با ایران سبب شده موضع آمریکا علیه طالبان تند و مخالف شود، چون آمریکا نگران است و می ترسد انحصار و کنترل جنگ و صلح در منطقه را از دست بدهد. علاوه بر این برای دوام جنگ شعار جدید تحت نام داعش را سر داده است. و اینکه مواضع طالبان در ولایت ننگرهار بمباران می شود ولی داعشیان مورد حملات قرار نمی گیرند و به راحتی به فعالیت های خود ادامه می دهند و هیچ برخوردی علیه آنان صورت نمی گیرد. این نشان می دهد که امریکا در سرکوبی طالبان هدف داشته است، ولی به گفته غلام جیلانی زواک ریس مرکز مطالعات راهبردی و ریس شبکه تلویزیونی شبکه کابل نیوز نه در راستای ایجاد صلح و آرامش و ثبات، بلکه در راستای تقویت داعش است. این ادعا در آینده به خوبی اثبات خواهد شد.

کلید واژه ها: طالبان پاکستان عاشق حسین طوری


نظر شما :