تأکید مشعل بر روابط و اتفاق‌نظر با ایران و حزب‌الله

۰۹ دی ۱۳۹۶ | ۱۹:۱۹ کد : ۱۹۷۴۰۶۱ سرخط اخبار

رئیس سابق دفتر سیاسی حماس در گفت وگویی تأکید کرد: روابط این جنبش با ایران و حزب الله تاریخی است و هرگز قطع نشده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «خالد مشعل» رئیس سابق دفتر سیاسی حماس اواخر هفته گذشته سفری 3 روزه به مغرب داشت.

وی پنجشنبه (7 دیماه) در گفت وگو با وبگاه «العمق المغربی» به سوالات مختلفی از جمله روابط حماس با ایران پاسخ داد و گفت حماس روابط تاریخی با جمهوری اسلامی ایران و جنبش حزب الله لبنان دارد و این روابط در سال های گذشته تحت تاثیر برخی مسائل قرار گرفت.

مشعل در پاسخ به سوالی درباره روابط حماس با ایران؛ به ویژه در قبال مساله سوریه تصریح کرد : روابط حماس با ایران در مسیر تحول و پیشرفت قرار گرفته است. ما آرمان بحقی داریم و جنبش مقاومتی هستیم که به حمایت همه کشورها نیاز داریم. ما در گذشته نیز با ایران رابطه داشتیم و این رابطه همچنان ادامه دارد.

وی افزود: بی شک روابط حماس با تهران در سال های گذشته تحت تاثیر برخی مسائل قرار گرفت، اما هرگز قطع نشد و این حق و وظیفه ماست که با همه طرف ها رابطه برقرار کنیم و این سیاست در روابط ما با ایران و هر کشور دیگری غیر از آن حاکم است. تهران در گذشته از مساله فلسطین و جنبش حماس حمایت کرده است و این روزها هم به این کمک های خود ادامه می دهد و این کمک ها جای تقدیر و تشکر دارد.

بر اساس گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، مشعل سپس تصریح کرد: در مقابل، اوضاعی بر منطقه ما حاکم شده است و بحران هایی برای ملت ها ایجاد شده است که ما در آنها دخالت نمی کنیم، اما وظیفه اخلاقی، عربی و اسلامی ما ایجاب می کند که از حقوق ملت ها در زمینه آزادی خواهی و اصلاح طلبی حمایت کنیم و این ها ارزش ها و اصولی است که نه تنها در میان عرب ها، بلکه در میان کل جامعه بشری حاکم است.»

وی افزود: من فلسطینی هستم، اما در عین حال، عرب، مسلمان و انسان هستم و همواره از اصلاح طلبی، توسعه، حق خواهی، دموکراسی، حقوق بشر و مخالفت با ظلم و ستم چه در جهان عرب و اسلام و چه در دیگر نقاط جهان حمایت خواهم کرد. این ها ارزش هستند و حمایت از آنها به منزله دخالت در امور دیگران نیست و ما نمی توانیم درد و رنج ملت ها را نادیده بگیریم.

خالد مشعل تأکید کرد: اینکه حماس به دنبال تحقق منافع آرمان فلسطین و منازعه با رژیم صهیونیستی و تقویت قدرت مقاومت باشد، کار درستی است و این حق و وظیفه ماست که اخلاق را حفظ کرده و به مواضع مان در قبال ارزش های مربوط به ملت ها و انسانیت و به ویژه ارزش های مربوط به ملت های عرب و مسلمان پایبند باشیم و این راه درستی است که هیچ تعارضی با مواضع دیگرمان ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به روابط حماس با جنبش حزب الله لبنان اشاره کرد و گفت:« ما با جنبش حزب الله به عنوان یک جنبش مقاومتی، روابط دیرینه ای داریم و این بر کسی پوشیده نیست، اما درباره عملکرد این جنبش در سوریه، قبلا موضع خود را اعلام کرده ایم و نیازی به تکرار آن نیست.»

مشعل تاکید کرد : ما همه از مقاومت در برابر اشغالگران حمایت می کنیم، اما بی شک، درباره اقدامات دیگری که در عرصه های دیگر و با عناوین مختلف صورت می گیرد، اختلاف نظر داریم. ما موضع مان را به روز اتخاذ می کنیم و این کار را در گذشته انجام داده ایم و نیازی به تکرار آن نیست.»

رئیس سابق دفتر سیاسی حماس درباره روابط این جنبش با قطر نیز اظهار داشت: برادران ما در قطر به صراحت و آشکارا از مساله فلسطین و ملت ما در ایستادگی شان (در برابر دشمن صهیونیستی) حمایت می کنند و پروژه های بازسازی در غزه اجرا می کنند که بر کسی پوشیده نیست. آنها از فلسطینیان ساکن کرانه باختری هم حمایت می کنند و روابط خوبی هم با مقامات فلسطینی در رام الله دارند. آنها با تمامی طرف های فلسطینی اعم از حماس و فتح و غیره رابطه دارند و این مساله کاملا روشن است.

وی افزود: سیاست قطر در قبال مساله فلسطین آشکار و مثبت است و بهانه های متعددی برای تحریم و قطع روابط با این کشور مطرح می شود، اما قطر به وظیفه خود در قبال مساله فلسطین عمل می کند و تمامی طرف هایی که با قطر مشکل دارند باید مساله فلسطین را از این اختلافات شان کنار بگذارند. ما دوست نداریم که عرب ها با هم اختلاف پیدا کنند، بلکه خواهان وحدت و دست کشیدن از اختلافات و درگیری های بی دلیل هستیم. این اختلافات با گفتگو و ارتباط قابل حل است و نه با قطع روابط. ما سعی می کنیم به نفع امت مان عمل کنیم و به صورت یکپارچه از مسائل اصلی و در راس آنها مساله فلسطین و قدس حمایت کنیم.»

این دومین سفر مشعل به مراکش پس از سفر سال 2012 وی به این کشور است که در سایه تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا به این شهر صورت می گیرد که خشم گسترده محافل رسمی و مردمی در جهان عرب و اسلام و نیز سراسر دنیا را به دنبال داشت.

کلید واژه ها: حماس روابط حماس با قطر روابط حماس


نظر شما :