نگاه محافظه کاران امریکایی به سند استراتژی امنیت ملی 2017 ایالات متحده چیست؟

توهم آمریکایی از رهبری جهانی

۰۳ دی ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۷۳۸۹۵ اخبار اصلی آمریکا
در مرکز استراتژی جدید کاخ سفیید نقش رهبری ایالات متحده قرار دارد. این استراتژی با قدرت تلاش پکن و مسکو برای به چالش کشیدن نقش رهبری جهانی ایالات متحده را رد می‌کند.
توهم آمریکایی از رهبری جهانی

نویسنده: نیل گاردینر

دیپلماسی ایرانی: در کاخ سفید اوباما سیاست های خارجی چنان از پس پرده تعیین می شد که متحدان آمریکا اغلب گیج و آشفته می شدند. استراتژی امنیت ملی رئیس جمهور باراک اوباما در سال 2015 چنان با آرمان گرایایی درآمیخته بود که به کشورهایی مانند ایران و کوبا کمک کرد تا از فشار خارج شده و ایدئولوژی خود را گسترش دهند. سیاست های دیگر امنیت ملی اوباما از جمله بحث تغییرات آب و هوایی منافع ما را به خطر انداخته بود. استفاده از سلاح های کشتار جمعی در کنار تهدیدهایی مانند القاعد و داعش بیشتر و بیشتر شدند. همان طور که اوباما دوره دوم ریاست جمهوری خود را با یک تور عذرخواهی در گوشه و کنار جهان آغاز کرد، استراتژی او ارزش های آمریکا در جنگ با تروریست در دوران پس از 11سپتامبر را در معرض خطر قرار داد.

استراتژی های جدید امنیت ملی که از سوی دونالد ترامپ و کاخ سفید او ارائه داده شده اند اما به کلی متفاوت اند. با شناخت چالش های بسیار زیادی که ایالات متحده با آن مواجه است از روسیه و چین و کره شمالی تا شبکه های تروریستی دیدگاه ایالات متحده تغییر کرده است و علاوه بر این استراتژی های جدید دست دوستی با حکومت هایی همچون ایران را رد می کند.

در مرکز استراتژی جدید کاخ سفیید نقش رهبری ایالات متحده قرار دارد. این استراتژی با قدرت تلاش پکن و مسکو برای به چالش کشیدن نقش رهبری جهانی ایالات متحده را رد می کند: «ایالات متحده پاسخ رقبای سیاسی، اقتصادی و نظامی رو به رشد خود در سرتاسر جهان را خواهد داد. چین و روسیه قدرت، تاثیر و منافع ایالات متحده را به چالش کشیده و تلاش دارند تا امنیت و رفاه آمریکا را تضعیف کنند. آنها در تلاشند تا عدالت اقتصادی را کمتر و کمتر کرده و با افزایش نیروی نظامی و کنترل اطلاعات و داده جوامع خود را سرکوب و نفوذشان را گسترش دهند. این تقابل نیازمند این است که ایالات متحده در سیاست های دو دهه گذشته خود تجدیدنظر کند و این فرض غلط تعامل با رقبا را تغییر داده و بازی را با شرکای مورد اعتماد ادامه دهد.» استراتژی امنیت ملی ترامپ در بیش از 70صفحه ارائه شده و به تشریح ارکان لازم برای پیشبرد و دفاع از منافع آمریکا در صحنه جهانی می پردازد: محافظت از مردم آمریکا و شیوه زندگی آمریکایی؛ ترویج رفاه آمریکایی؛ حفظ صلح از طریق قدرت و پیشبرد نفوذ و تاثیر آمریکا. در هسته این استراتژی جدید بر کنترل مرزهای آمریکا، بازسازی ارتش و رقابت برای رهبری در سازمان های بین المللی از جمله ناتو و سازمات ملل تاکید شده است. این راهکارها برای این اتخاذ می شوند تا تاثیر و نفوذ آمریکا بیشتر شود. این استراتژی جدید روشن می کند که دشمنان آمریکا نباید این خیالپردازی را داشته باشند که می توانند با ایالات متحده مقابله کنند: «ما باید دشمنان را متقاعد کنیم که می توانیم آنها را شکست بدهیم نه تنها اینکه آنها را در صورت حمله به ایالات متحده مجازات کنیم. ما باید اطمینان حاصل کنیم که توانایی جلوگیری عملیات دشمنان بالقوه خود را داریم و این کار تنها از طریق استفاده از زور یا اشکال دیگری از خشونت امکان پذیر است. در این راه نیاز داریم تا با متحدان خود همکاری کنیم.»

این سندی جسورانه است که رهبری ایالات متحده را نشان داده و از انزواطلبی جلوگیری می کند. از اصول حاکمیت ملی و تعیین سرنوشت دفاع کرده و همچنین بهترین شیوه برای جهانی کردن حاکمیت ایالات متحده و دفاع از متحدان را ارائه می کند. این سند همچنین دفاعی محکم از آزادی مذهبی ارائه داده و این پیام را در داخل و خارج از خانه ارائه می کند ضمن اینکه درباره کمک های خارجی، اصول بازار آزاد و سرمایه گذاری های خصوصی تجدیدنظر می کند.

استراتژی امنیت ملی آمریکا در سال 2017 باید به دوستان و متحدان آمریکا این اطمینان را بدهد که ایالات متحده متعهد به پیمان های خود است و رهبری جهان آزاد را برعهده خواهد داشت. در عین حال به دشمنان و رقبای استراتژیک هشدار می دهد که استراتژی های شکست خورده را کنار گذاشته شده و آمریکا آماده مبارزه با چالش هاست و قدرت خود را در خدمت تامین امنیت مردم آمریکا قرار داده است.

منبع: دیلی سیگنال/ مترجم: روزبه آرش   

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ کاخ سفید استراتژی امنیت ملی


نظر شما :