کشیده شدن پای سازمان اطلاعات آمریکا به ماجرای ایران

ادعاهای نیکی هیلی علیه تهران بی شرمانه است

۰۱ دی ۱۳۹۶ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۷۳۸۳۴ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
نویسنده خبر: پل پیلار
خانم هیلی بی شرمانه گزارش جدید سازمان ملل متحد در مورد اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت که حمایت رسمی مجمع عمومی از برجام است را به نفع سیاست های خود تفسیر کرده است
 ادعاهای نیکی هیلی علیه تهران بی شرمانه است

دیپلماسی ایرانی: سخنرانی کالین پاول، وزیر امور خارجه، درباره عراق در فوریه 2003 در شورای امنیت سازمان ملل، آخرین مرتبه ای بود که یک مقام آمریکایی از داده های سازمان اطلاعات آمریکا در اظهارات خود به منظور افزایش خصومت با کشوری که آمریکا قصد جنگ با آن را داشت استفاده می کرد، این سخنرانی بخشی از کمپین یک ساله بوش برای جنگ با عراق بود. آنها از سازمان اطلاعاتی به منظور توجیه تصمیم از پیش اتخاد شده خود برای جنگ با عراق استفاده کردند. اما حتی اگر تمام اطلاعات مطرح شده در سخنان وی در مورد سلاح های کشتار جمعی صحت می داشت، باز هم مهم ترین پرسش که سیاست آمریکا در قبال عراق بود، بی پاسخ ماند. همچنین اینکه چه ضمانتی برای این جنگ خصومت بار وجود داشت و چه آشفتگی ها و پیامدهایی در عراق و در منطقه پس از برکنار کردن صدام حسین به وجود می آمد.

و حالا خانم نیکی هیلی همان کار را به شکل مفتضحانه ای دوباره تکرار کرده است. او از سازمان اطلاعات آمریکا به منظور تیره تر کردن روابط با ایران که گویا دولت ترامپ قصد جنگ با آن را دارد استفاده کرد. دولت ترامپ و هیلی بیش از دولت زمان بوش از سازمان اطلاعات آمریکا به منظور اهداف خصمانه خود در مورد ایران استفاده کرده است. باز هم مانند سال 2003، مسانل اساسی مربوط به هرج و مرج موجود در خاورمیانه مطرح نشد. موشکی که به سمت ریاض پرتاب شد واکنشی کوچک و ناچیز به حمله های هوایی پیوسته رژیم سعودی به یمن بود. جنگی داخلی که با تفرقه افکنی بین قبایل آغاز شد و اکنون تبدیل به بزرگترین فاجعه انسانی شده است. ایالات متحده آمریکا حامی رژیم سعودی در این جنگ هوایی است.

این رفتار خانم هیلی هم از نظر سیاسی و هم اخلاقی اشتباه است. او دارد ایران را به چیزی متهم می کند که دولت خودش در همین جنگ آسیب و خسارات بیشتری را وارد کرده و استفاده از موشک هم بخشی از آن بوده است. درست در همان روزی که خانم هیلی سعی داشت توجهات را به انباری جلب کند که به گفته ی خودش شامل تجهیزاتی ساخت ایران و صنعت دفاعی دولت ایران بوده، خبر های واصله حاکی از رسیدن بسیاری از تجهیزات نظامی آمریکا و رژیم سعودی به دست داعش بود. اینکه از تکه کوچکی از یک موشک برای اساس یک تصمیم گیری استفاده شود که آیا ایران در تشدید ناآرامی ها در خاورمیانه دخیل هست یا خیر، حتی غیر منطقی تر از آن است که بگوییم مثلا میخاییل کلاشنیکوف مقصر تمام کشتار هایی است که با سلاح AK-47 صورت گرفته است. آمریکایی که رد و نشان یک کارخانه را روی یک قطعه کوچک معادل سیاست های خارجی آن کشور می داند نباید فراموش کند که تجهیزات ساخته خودش توسط دولت داعش استفاده می شد.

خانم هیلی بی شرمانه گزارش جدید سازمان ملل متحد در مورد اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت که حمایت رسمی مجمع عمومی  از برجام است را به نفع سیاست های خود تفسیر کرده است. او که انگار حمایت جهانی را با خود در مورد مقصر جلوه دادن ایران دارد گفت: به طور کاملا قاطع در گزارش دبیر کل آمده که مکررا انتقال تسلیحات و فعالیت موشک بالستیک نقض شده است. خانم هیلی به خوبی می داند که تنها تعهداتی که ایران چه در برجام و چه قطعنامه سازمان ملل پذیرفته است مربوط به فعالیت های اتمی می شود و آنچه در قطعنامه 2231 در مورد موشک آمده فقط یک اشاره بود که هیچ تعهد مضاعفی به همراه ندارد. اوایل امسال کمیته تحقیقاتی سازمان ملل در مورد موشک های پرتاب شده توسط نیروهای حوثی یمن تحقیق کرد اما از تامین کننده موشک ها ابراز بی اطلاعی کرد و همچنین این تیم تحقیقاتی برای ادعای خانم هیلی که حضور متخصصین موشکی ایران در یمن بود نیز مدرکی به دست نیاورد و سازمان انرژی اتمی همچنان به پایبند بودن ایران به تعهدات خود در برجام اذعان دارد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، در روز سخنرانی خانم هیلی گفت که از برجام به عنوان بهترین راه برای صلح آمیز نگه داشتن برنامه هسته ای ایران حمایت می کند او همچنین از اینکه ترامپ تاییدیه کنگره در ماه اکتبر را به حالت تعلیق درآورده است ابراز نگرانی کرد و گفت که این تصمیم ابهامات زیادی در مورد آینده این توافق به وجود آورده است.

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد پیشرفت نظامی دولت ایران به منظوری جز پاسخ به تهدید های موجود در منطقه است و این تلاش بیهوده ای از جانب نماینده آمریکا در سازمان ملل و تیم اطلاعاتی شان است که در حالی که با تهدیدی واقعی از جانب کره شمالی روبه رو هستند، می خواهند ایران را یک تهدید جهانی نشان دهند.

منبع : نشنال اینترست / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

پل پیلار

نویسنده خبر

پل آر. پيلار استاد دانشگاه و عضو سابق آژانس اطلاعات مركزي آمريكا (CIA) است كه 28 سال در اين نهاد خدمت كرده است. وي اكنون عضو ارشد ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: هیلی سیاست ترامپ علیه ایران لغو برجام موشک حوثی ها


نظر شما :