دامن زدن به ایران هراسی به نفع منطقه نیست

۰۱ آبان ۱۳۹۶ | ۱۸:۵۶ کد : ۱۹۷۲۷۲۲ سرخط اخبار

رییس مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امورخارجه گفت: آنچه در مورد برجام و رفتار منطقه ای ما گفته می شود در تداوم ایران هراسی بوده و در شرایط فعلی نیازمند تولید اراده و ایده هستیم نه حذف و خشونت.

به گزارش ایسنا، سید کاظم سجادپور در همایش بین المللی ایران و مناطق پیرامونی که صبح امروز(دوشنبه)با پیام تصویری محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و جمعی از سفرا و دیپلمات های مقیم کشورمان آغاز به کار کرد برگزاری چنین گردهمایی ها را نشان دهنده اهمیت تعامل حوزه فکر و دانشگاه با عرصه دیپلماسی دانست.
وی ادامه داد: لازم است تا اقدامات سیاسی براساس درک تحولات اتخاذ شود چراکه هرچه شناخت علمی تر و همه جانبه تر باشد تصمیمات اثرات بهتری خواهد داشت.
سجاد پور با اشاره به برگزاری همایش بین المللی ایران و مناطق پیرامونی گفت: این همایش در سه روز برگزار خواهد شد که هر روز یک کنفرانس  پرسش محور خواهیم داشت.
وی ادامه داد: در این کنفرانس ها به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه می شود  مناطق  خاورمیانه و آسیای مرکزی و قفقاز را تجزیه و تحلیل کرد. همچنین اینکه راه حل های مطرح شده برای ادره این مناطق ونقش کنشگرانی مثل ایران چه خواهد بود را بررسی می کنیم.
این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه در دوران  پوست اندازی راهبردی هستیم افزود: تغییرات از درون و بیرون منطقه باعث این پوست اندازی ها در منطقه شده است همچنین تاکید می کنم که هرگونه تلاش برای ایجاد نظام تک محوری در دوران کنونی محکوم به شکست است.
وی خاطرنشان کرد: احیای تفکرات مذهبی در کنار کمبود عمیق دموکراسی در بسیاری از کشورهای منطقه، عدم توجه به سرنوشت مردم فلسطین، شکست ایدئولوژی های وارداتی و تزریق خشونت منطقه را وارد مرحله حساسی کرده  که منجر به پدید آمدن نتایج نادرستی شده است و می توان گفت که اسلام و ایران هراسی از نتایج این امر است.
این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید براینکه ایران هراسی جدید تکرار همان حرف های بی پایه گذشته است افزود: همین ایران هراسی بود که صدام را وارد جنگ علیه کشورمان کرد و همه کسانی که امروز هم به ایران هراسی دامن می زنند از او حمایت کردند.
وی تاکید کرد: ایران هراسی به نفع مردم منطقه نیست چون منفعت ما و مردم منطقه به هم گره خورده ، قطعاحل مسائل منطقه به مذاکرات علمی و منطقی نیاز دارد و دامن زدن به ایران هراسی مشکلی را حل نخواهد کرد.
رییس مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امورخارجه با بیان اینکه روایت آمریکایی مبتنی بر دائمی کردن جنگ در منطقه برای فروش اسلحه است گفت: این روایت با دیدگاه متحدین منطقه آنها که با عدم درک شرایط منطقه در صدد جایگزینی بحران فلسطین که مهمترین مسئله منطقه است با بحران های ساختگی هستند، منطبق است.
وی گفت:روایت تکفیری ها و همصدایی ملت های عرب منطقه با رژیم صهیونیستی هم همگی در  راستای ضدیت با ایران مشترک بوده و همه به دنبال حذف ایران از منطقه هستند و ناتوانی و بی لیاقتی های خود را به گردن ایران می اندازند.
سجاد پور ادامه داد: آنچه در مورد ایران می شنویم ساخته دیگران و کاملا مخالف واقعیت ها است.نباید فراموش کرد که ایران از نظر تاریخی و جغرافیایی بخشی جدانشدنی از منطقه است.
رییس مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امورخارجه با بیان اینکه ثبات، امنیت و آرامش، صلح را در منطقه فراهم می کند افزود: ایران از مسئولیت های خود در مبارزه با خشونت آگاه است.
وی تاکید کرد: تمام معادلاتی که در پی حذف ایران از منطقه هستند محکوم به حذف بوده و قدرت ما بیش از پیش خواهد شد.
سجاد پور تصریح کرد: آنچه در مورد برجام و رفتار منطقه ای ما گفته می شود در تداوم ایران هراسی است.رفتار منطقه ای ما بعد از برجام بهتر بوده است و در شرایط فعلی نیازمند تولید اراده و ایده هستیم نه حذف و خشونت.

قرار بود مرتضی سرمدی قائم مقام وزارت امور خارجه هم در این همایش سخنرانی داشته باشد که به دلیل مسئله ای شخصی نتوانست حضور یابد.

کلید واژه ها: ایران هراسی


نظر شما :