محاکمه‌ای با انگیزه مذاکره

روسیه کوچکترین اعتراضی را بر نمی تابد

۱۵ مهر ۱۳۹۶ | ۱۱:۳۸ کد : ۱۹۷۲۲۳۵ اخبار اصلی اروپا
عمروف که در هفته جاری توسط دادگاهی در کریمه به جرم «جدایی طلبی» محکوم شد مبتلا به بیماری پارکینسون درجه سه است، دیابت نوع دوم دارد و چند سال پیش تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت.
روسیه کوچکترین اعتراضی را بر نمی تابد

نویسنده: شون والکر

دیپلماسی ایرانی: رهبر تاتارهای کریمه به رغم حکم دو سال زندان به دلیل مخالفت با حکمرانی روسیه در این قلمرو وابسته و با وجود جسم بیمارش که زندگی اش را تهدید می کند به دنبال شفقت و برائت جویی از کرملین نیست. ایلمی عمروف به صورت تلفنی به گاردین گفت که التماس ستمگران را نخواهد کرد: «امید اندکی وجود دارد که عدالت از طریق مجراهای رسمی اجرا شود و من قطعا تقاضای تجدید نظر و بخشش نخواهم کرد.»

عمروف که در هفته جاری توسط دادگاهی در کریمه به جرم «جدایی طلبی» محکوم شد مبتلا به بیماری پارکینسون درجه سه است، دیابت نوع دو دارد و چند سال پیش تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت. وکیل عمروف، مارک فیگین معتقد است که او «از نظر جسمانی ناتوان» است، قادر به تحمل شرایط زندان نیست و این حکم به صورت رسمی به معنای «دستور اعدام» اوست. این وکیل گفت که او می خواهد درخواست تجدید نظر قانونی را مطرح کند هرچند که ابعاد و انگیزه های سیاسی موجود در این پرونده تنها عاملی است که بر تصمیم گیری های مسکو تاثیر گذاشته است.

عمروف سال گذشته نظرش را در یک برنامه تلویزیونی که از منطقه کریمه پخش شد درباره اتفاقات سال 2014 اعلام و از رویکرد روسیه انتقاد کرد. دادگاه اعلام کرد که نظرات او به معنی استفاده از زور برای تغییر مرزهای روسیه بوده است هرچند عمروف و فیگین معتقدند که برداشت روسیه ناشی از ترجمه نادرست صورت گرفته از زبان کریمه تاتاری به روسیه است. عمروف گفت: «برای من کاملا روشن است که این محاکمه صورت گرفت تا مانع از این شوند که من اعتقادات خود را درباره کریمه بیان کنم. اما واقعیت این است که من انضمام را انضمام و اشغال را اشغال می نامم.»

انضمام کریمه به خاک روسیه در منطقه حامیان بسیاری داشت اما با منتقدان این قضیه با بی رحمی برخورد می شود. رسانه های مستقل خاموش نگه داشته شده اند و موجی از دستگیری ها و تهدیدها در میان کسانی انجام شد که به دلایل تاریخی مخالف حکومت روسیه بودند. جوزف استالین کل جمعیت تاتارهای کریمه را در سال 1944 به جرم همکاری با نازی ها تبعید کرد و آنها تنها در سال 1988 این اجازه را پیدا کردند که به کریمه بازگردند.

عمروف در زمان حاکمیت اوکراین بر کریمه برای مدتی طولانی شهردار باختریسای بود اما چند ماه پس از اینکه روس ها کنترل منطقه را به دست گرفتند او از سمتش استعفا داد و گفت که نمی خواهد به دولتی خدمت کند که از نظرش رژیمی اشغالگر است. از آن زمان او مورد هدف مقامات گرفته تا در نهایت در هفته جاری حکم او توسط دادگاه اعلام شد. در اقدامی غیرمعمول، قاضی تصمیم گرفت که حکمی سخت تر از آنچه دادستان دولتی درخواست کرده بود صادر کند. قاضی حکم زندان دوساله را صادر کرد درحالی که دادستان خواهان حصر او در این مدت شده بود.

فیگین گفت که این مساله و رفتار قاضی بسیار غیرمعمول است. همچنین حکم آزادی عمروف تا زمانی که مراحل اعتراض انجام شده و به نتیجه برسد بسیار غیرمعمول است. او گفت: «هیچ یک از اینها عادی نیست و کاملا واضح است که دستور از بالا به قاضی داده شده است. من فکر می کنم که این بخشی از بازی کرملین است. آنها می خواهند که رهبران غربی با پوتین تماس بگیرند و مذاکرات را شروع کنند.»

عمروف گفت از اینکه زمانی که شانس فرار را داشت دست به این کار نزد هیچ احساس تاسفی ندارد و اصرار دارد که شبهه جزیره کریمه سرزمین و مهین مادری اوست. «حتی اگر کسی به من معبری امن برای فرار کردن بدهد آن را نخواهم پذیرفت.» این پرونده به طور گسترده از سوی گروه های حقوق بشری در مسکو مورد استهزا قرار گرفته است چرا که این پرونده را «غیرقانونی و سرشار از انگیزه های سیاسی» می دانند. اتحادیه اروپا گفته که این محکومیت نقض قوانین بین المللی و بشردوستانه است و از روسیه خواسته است که این حکم را تغییر دهد.

منبع: گاردین/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: کریمه عمروف روسیه


نظر شما :