بین جمهوریخواهان کنگره برای برهم زدن برجام اجماع وجود ندارد

۱۱ مهر ۱۳۹۶ | ۲۰:۴۳ کد : ۱۹۷۲۲۰۳ سرخط اخبار

یک رسانه آمریکایی در گزارشی نوشته است که حتی در بین اکثریت جمهوریخواهان کنگره این کشور هم اجماعی برای برهم زدن برجام نیست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، در ادامه گمانه زنی ها درباره مواضع دولت و کنگره آمریکا در قبال برجام، یک پایگاه آمریکایی از اختلاف نظرها در بین جمهوریخواهان کنگره درباره سرنوشت برجام خبر داده است.

خلاصه ای از گزارش پولیتیکو را در متون زیر بخوانید:

«دونالد ترامپ شاید به زودی تصمیم گیری درباره سرنوشت توافق هسته ای ایران را به کنگره آمریکا بسپارد اما از بین بردن توافق توسط قانونگذاران موضوعی قطعی و حتمی نیست.

به نظر می رسد منتقدان توافق دوره اوباما(برجام) به رهبری خود رئیس جمهور در ماموریتی برای به شکست کشاندن توافق باشند. مخالفان توافق در کنگره تاکید دارند که از مکانیسم اعمال مجدد تحریم ها علیه تهران با رای گیری مبتنی بر اکثریت استفاده کنند.

در حالی که جمهوریخواهان کنگره دو سال قبل به اتفاق آرا با توافق هسته ای موافقت کردند، اما برای اینکه به چه سرعتی کنگره به رهبری جمهوریخواهان باید برای "بازگشت تحریم ها"ی ایران که طبق توافق سال 2015  ایران برداشته شد، اقدام کند، وحدت و یکپارچگی بسیار کمتری بین آنها وجود دارد.

حتی عقب نشینی تعداد معدودی(از جمهوریخواهان) در سنا تفاوت زیادی اعمال خواهد کرد چرا که جمهوریخواهان اکثریت 52 کرسی را در اختیار دارند.

سناتورهای دموکرات حتی آنهایی که دو سال قبل مخالف توافق هسته ای بودند، خواهان باقی ماندن توافق هستند.

جف فلیک سناتور جمهوریخواه ایالت آریزونا اعلام کرده که او درباره موضوع بازگشت مجدد تحریم های ایران، جزو افرادی که «تصمیم نگرفته» است.

او که عضو کمیته روابط خارجی سنا هم هست، در یک مصاحبه گفته که «من فکر نمی کنم که ما باید ایران را از تعهداتش (در قبال برجام) فارغ کنیم».

جان مک کین سناتور دیگر جمهوریخواه ایالت آریزونا اخیرا به خبرنگاران گفت که «هنوز در حال بررسی» موضوع است و او نیز تصمیم نگرفته است.

سوزان کالینز سناتور جمهوریخواه ایالت مین هم تاکید کرده که خواهان دیدن شواهد و مدارکی درباره پایبندی یا عدم پایبندی ایران به توافق است.

اشخاص با نفوذ دیگری از قبیل «رند پال» سناتور جمهوریخواه ایالت کنتاکی و «اد رویس» رئیس جمهوریخواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم به این موضوع اعتقادی ندارند که ترامپ باید شروع به خروج از توافق بکند.

کنگره غیر از اعمال مجدد تحریم ها، گزینه های دیگری هم دارد. میچ مک کانل رهبر اکثریت می تواند تصمیم به حرکت به سمت یک طرح تحریمی تازه بگیرد البته این استراتژی به 60 رای نیاز دارد و این موضوع، حصول به آن را سخت تر خواهد کرد.

قانونگذاران همچنین می توانند هیچ کاری نکنند حتی در صورتی که ترامپ اعلام کند که ایران ناقض توافق است و عدم پایبندی این کشور را اعلام کند».


نظر شما :