زمانی برای استعفا

ننگ همکاری با ترامپ تا ابد باقی خواهد ماند

۰۵ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۷۱۱۰۲ اخبار اصلی آمریکا
هرچه زودتر ریاست جمهوری ترامپ از هم بپاشد، برای آمریکا بهتر است، و بهترین استدلال به نفع افراد شایسته در قدرت این است که می توانند این روند را تسریع بخشیده و بدون درگیری پیش ببرند.
ننگ همکاری با ترامپ تا ابد باقی خواهد ماند

الیوت کوئن

دیپلماسی ایرانی: بسیاری از افراد منتخب ریاست جمهوری با یک انتخاب سخت رو به رو شده اند: این که استعفا داده تا رئیس جمهور با مخالفت های کم تری در اقدامات مشکل ساز خود رو به رو شود، یا این که در خدمت کشور بمانند، هر چند که این کار به شخصیت آنان لطمه وارد کند.

نگاه شرمسار جان کلی و سر خم شده بر روی سینه اش در حالی که رئیس جمهور ترامپ، در دفاع از "مردم خوب" شرکت کننده در اعتراض نئونازی ها در شارلوتزویل و سفید پوستهای برترپندار سخنرانی می کرد، همه چیز را به خوبی نشان داد. مردی که در تمام زندگی اش با باور به شایستگی و شرافت بزرگ شده است، این سخنان نژاد پرستانه را از زبان رئیس جمهور خود می شنید. او در حالی به این سخنان گوش می داد که می دانست علی رغم تلاش هایش برای ایجاد نظم و انضباط در کاخ سفید، باید انتظار خطابه ها - دروغ ها وتحریکات - بیشتری از این دست را داشته باشد که یادآور تلخ ترین خاطرات تاریخ آمریکاست. اگر کلی با عدم اطلاع کافی از شخصیت دونالد ترامپ، این شغل را پذیرفته بود، باید برایش تأسف می خوردیم.

تماشای کلی و دو مشاور اقتصادی اعظم او یعنی گری کُون و استیون منوچین، در حال گوش دادن به لفاظی های دونالد ترامپ در روز 15 آگوست، بار دیگر سوال ضرورت وجود افراد شایسته در دولت را پیش کشید. آیا این افراد باید استعفا دهند یا اینکه بمانند و به کشور خدمت کنند؟

منتخبین سیاسی سوگند خورده اند که از قانون اساسی حمایت و دفاع کنند، اما از سوی دیگر، آنها نمایندگان رییس جمهور هستند و باید به اجرای برنامه ها و سیاست های او متعهد باشند. اگر این افراد قادر به اعتراض نباشند، اگر طی تصمیم گیری در خصوص مسائل مهم، بین خود و رئیس جمهور، فاصله بیاندازند، هم به خود و هم به مردم کشور دروغ گفته اند.

کسانی که در حال حاضر در مرکز تصمیم گیری های دولت قرار دارند، دوران سختی را پشت سر می گذارند. همگی این افراد از شخصیت نا به هنجار دونالد ترامپ آگاهی کامل دارند. آنها از این موضوع اطلاع دارند که نام ننگ خدمت به دونالد ترامپ، تا ابد بر روی آنها خواهد ماند.

با این حال، اگر استدلال جمیلی کیرچیک درست باشد، بحران واقعی هنوز پیش رو است. ماندن افراد ارشد مانند کلی، متیس و مک مستر، مسئله ای دو سویه است. از طرفی این افراد می توانند با متقاعد کردن رئیس جمهور غیرقابل پیش بینی خود، یا سخت تر کردن کار مشاوران طرافدار او، جلوی تصمیم های مصیبت بار ترامپ را بگیرند.

از طرف دیگر، اگر زمانی ترامپ از طریق استیضاح، یا متمم بیست و پنجم قانون اساسی، از سمت رئیس جمهوری عزل شود، یا خود استعفا کند، این کشور نیازمند افراد شایسته ای است که شرایط را مدیریت کنند. آمریکا نیازمند افرادی است که مسئولانه، قضاوت کنند چه زمانی باید از گزینه های قانونی علیه رئیس جمهور استفاده کنند، یا او را به نحوی متقاعد به استعفای داوطلبانه کنند.

هر دو استدلال، قابل درک است. چرا که تمام این اتفاقات و آشوب ها تنها در هشت ماهه نخست ریاست جمهوری ترامپ و پس از طرفداری او از سفیدپوستان برترپندار، رخ داده است. آنچه قابل درک نیست این استدلال است که هنوز هم مردم آمریکا باید حامی موفقیت رئیس جمهور باشند. بنا به هشدار وال استریت ژورنال به خوانندگانش در شماره 18 آگوست، اینکه مردم نباید "خواستار از هم پاشی دولت این رئیس جمهور" باشند، امری نادرست است. هرچه زودتر ریاست جمهوری ترامپ از هم بپاشد، برای آمریکا بهتر است، و بهترین استدلال به نفع افراد شایسته در قدرت این است که می توانند این روند را تسریع بخشیده و بدون درگیری پیش ببرند.

مشکل اما اینجاست که اگر این مقامات رده بالا در قدرت مانده و کناره گیری نکنند، فقط اعتبار آنها از بین نمی رود، بلکه خطرات روانی نیز برای آنها به دنبال خواهد داشت که برای دیگران قابل تصور نیست. اگر جان کلی مشغول به کار در حرفه نظامی بود، هرگز چنین گفتاری از رئیس خود را تاب نمی آورد و همان جا اتاق را ترک کرده و استعفای خود را اعلام می کرد. اما در عوض، مجبور بود همانجا ایستاده و با شرمساری، به صحبت های ترامپ در کنفرانس خبری گوش دهد.

این ها بدون شک سؤالاتی هستند که احتمالا ذهن اکثریت، شاید تمامی مقامات ارشد را به خود مشغول کرده اند. مردم نمی بایست این افراد را قضاوت کنند. بلکه باید بدانند که اگر این افراد به خدمت در دولت ادامه دهند، شاید قادر باشند روزی آمریکا را در شرایط سخت حفظ کنند، هرچند این کار به قیمت از دست رفتن اعتبار و شخصیتشان باشد.

منبع : آتلانتیک / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: دونالد ترامپ اعضای دولت ترامپ استعفای اعضای دولت ترامپ


نظر شما :