اعتراف گولن به دیدار با یکی از اعضای کلیدی کودتای ترکیه

۲۸ تیر ۱۳۹۶ | ۲۰:۱۵ کد : ۱۹۷۰۲۵۷ سرخط اخبار

فتح الله گولن که به گفته مقامات آنکارا طراح اصلی کودتای سال گذشته در ترکیه است اعتراف کرد که با یکی از چهره های اصلی کودتای 15 ژوئیه دیدار کرده است اما گفت که این دیدار نمی تواند اثبات طراحی کودتای سال گذشته باشد.

به گزارش ایسنا، فتح الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه در گفت وگوی تفصیلی با شبکه فرانس 24 در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از روابط گرم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی اش که می تواند منجر به استرداد وی شود، نگران است، گفت: فکر نمی کنم نه ترامپ و نه رئیس جمهور دیگری در آمریکا این کار را در پیش بگیرد و با این اقدام چهره آمریکا را براساس خواسته های غیرمنطقی رئیس جمهور ترکیه مخدوش کنند. من نگران این احتمال نیستم.

عکس هایی پس از کودتای 15 ژوئیه منتشر شد که در آن عادل اوکسوز در ایالت پنسلوانیا با فتح الله گولن دیدار کرده است. براساساعلام مقامات آنکارا، عادل اوکسوز تئوریسین وابسته به فتح الله گولن خوانده می شود و یکی از افراد اصلی در نیروی هوایی ترکیه بوده که با مقامات نظامی وابسته به گولن در ویلایی در آنکارا دیدار و گفت وگو کرده است. گفته شده وی در این دیدار نقشه کودتا را اعلام کرده است. سپس اوکسوز به آمریکا رفته و با گولن دیدار کرده و پس از بازگشت از آمریکا کودتا را آغاز کرد اما آن شب وی در آنکارا بازداشت شد و پس از  بازجویی کوتاهی آزاد شد. اما در حال حاضر اوکسوز به عنوان یکی از افراد اصلی کودتای 15 ژوئیه متهم است و حکم بازداشت وی دوباره صادر شده است.

اوکسوز پس از آزادی ناپدید شده و علی رغم تلاش های دولت ترکیه برای دستگیری اش، هنوز اثری از او یافت نشده است. مقامات ترکیه از این عکس ها به عنوان مدرک برای اثبات دخالت گولن در کودتای سال گذشته استفاده می کنند.

گولن در پاسخ به سوالی در این باره گفت: عکس های من با همه کس موجود است. حتی عبدالله گل، رئیس جمهور پیشین ترکیه پیش از آنکه رئیس جمهور و یا نخست وزیر شود با من دیدار کرده است. حتی رئیس اطلاعات ملی ترکیه تاکنون دوبار به اینجا آمده است. خیلی ها اینجا می آیند. بر همین اساس بیان ادعاهایی براساس اینگونه دیدارها غیرقابل قبول بوده و هیچ معنایی ندارد.

گولن در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا جنبش "خدمت" وابسته به وی به فعالیت های خود ادامه خواهد داد گفت: این جنبش به راه خود ادامه می دهد. در حال حاضر در 170 کشور مدارس جنبش ما هنوز فعالیت های خود را ادامه می دهد. من فکر می کنم جنبش ما که هسته ارزشی آن بر پایه عشق است به راه خود ادامه خواهد داد. سیاستمداران زمانشان محدود است. آنها از طریق ابزار دموکراتیک کنار خواهند رفت اما این جنبش به راه خود ادامه خواهد داد.

کلید واژه ها: گولن اوکسوز فتح الله گولن خود ادامه دیدار کرده


نظر شما :