نباید کشور را وارد چالش و منازعه انتقام کرد

تداوم اعتدال در دولت دوازدهم

۲۸ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۶۹۶۳۸ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: صادق ملکی
صادق ملکی، کارشناس و تحلیلگر ارشد سیاسی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: در فضای امروز پس از انتخابات، رأی به روحانی رأی به تداوم راه اعتدالی و نگاه ایجابی به صحنه سیاست است.
تداوم اعتدال در دولت دوازدهم

نویسنده: صادق ملکی، کارشناس و تحلیلگر ارشد سیاسی

دیپلماسی ایرانی: در فضای انتخابات دیروز رأی به روحانی رأی به عقلانیت، رأی به تقویت جمهوریت و در فضای امروز پس از انتخابات، رأی به روحانی رأی به تداوم راه اعتدالی و نگاه ایجابی به صحنه سیاست است.

انتخابات 29 اردیبهشت 96، شکوهی از تعامل و وفاق ملی ایرانیان نزد مردم جهان و منطقه به نمایش گذاشت که بسیاری به آن غبطه خورند. شیوه دولت روحانی در کشورداری مبتنی بر تدبیر برخاسته از عقلانیت متکی بر اعتدال بوده است. این شیوه در سایه دستور عمل نرمش قهرمانانه، هماهنگی قوا و تحت حمایت مردم، توانست سایه جنگ را از کشور دور کرده و تبلور عملکرد یکدست نظام، در مواجهه با بحرانی باشد که تعلل در درک ابعاد و یا تأخیر در ورود به حل آن، می توانست کیان کشور را با خطری جدی مواجه کند. مهمترین علت رأی مجدد مردم به روحانی و نه به دیگرانی که افزایش یارانه ها را وعده داده بودند، تداوم شیوه اعتدال، در دولت دوازدهم می باشد.

عقلانیت متکی بر اعتدال در دولت یازدهم، روش خاصی در اداره کشور بود، که می توان آن را به نام روحانی ثبت کرد. بطور کلی این شیوه در عملکرد سیاسی توانست عناصر معتدل اصلاح طلب و اصولگرا را زیر یک چتر گرد آورده و جامعه ایرانی را تا حدود زیادی از آفت افراط و تفریط دور نماید. در واقع در دولت یازدهم ترکیبی از عقلای اصلاح طلب و اصولگرا توانستند، با تقویت همبستگی ملی، یک دولت موفق به عرصه ظهور برسانند.

فضای انتخاباتی و مسایل حاشیه ای آن، آسیب نسبی به این شیوه راهبردی وارد کرد. متأسفانه صحنه سیاسی ایران بعد از مشروطیت، بیشترین صدمه را از درگیری جناح های سیاسی خورده و عدم ثبات سیاسی از مهمترین عوامل کندی توسعه سیاسی و اقتصادی ایران بوده است. عقبه ذهنی مردم آسیب خورده از گذشته دور و نزدیک، همچنان نگران تکرار این روند بوده و می باشند. با ادبیات ایجابی و زبان نرم، باید چشم های این مردم نگران را آرام کرد. مردم نگران هستند. نگران ایران، نگران امروز و فردایی هستند که اختلافات جدی دوباره امیدهای زنده شده از اعتدال، به جای اینکه جامعه ایرانی را به جلو و پیشرفت ببرد به عقب بازگردانده و گرفتار سرابی دیگر بنماید.

در دولت یازدهم، هماهنگی میان مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری، در مسیر تعادل، مهمترین عامل رسیدن به فرجام برجام بوده است. بخش مهمی از مردمی که به روحانی رأی داده اند اعتقاد دارند که تداوم این مسیر در عرصه های سیاسی و... تنها راه نجات کشور بوده و می باشد. در واقع از منظری در 29 اردیبهشت، مردم با رای مجدد به اعتدال خواهان استمرار راه دولت یازدهم، در دولت دوازدهم شدند.

انتظار آن است ضمن اینکه پیروزی در انتخابات را با همه ابعاد درک کنیم، سختی های حاصله از پذیرش این پیروزی از سوی طرف بازنده را نیز درک نماییم. نباید کشور را وارد چالش و منازعه انتقام کرد. باید شعارها و اظهارات تند انتخاباتی را به تاریخ سپرده و همه منادی برادری و دوستی در سایه اعتدال شوند. کماکان تداوم خط مشی دولت در حرکت اعتدالی باید کانون اصلی و نقطه اتصال میان رهبری و ریاست جمهوری باشد. رقبای دولت چون از تبعات این راهبرد آگاهند سعی در تخریب این روش نتیجه بخش داشته و دارند. رویکرد اعتدالی و تلاش برای تقویت آن، فرصت را از نیروهای تندرو گرفته و عرصه قدرت را به دست نیروهایی خواهد سپرد که می توانند با اعتدالگرایی، منافع ملی، توسعه، ثبات و آرامش جامعه ایرانی در مراودات داخلی و خارجی را حفظ و تامین نمایند.

صادق ملکی

نویسنده خبر

صادق ملکی، کارشناس، استراتژیست و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: روحانی صادق ملکی


نظر شما :