اتحادیه عرب باید از دمشق عذرخواهی کند

۱۸ اسفند ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۶ کد : ۱۹۶۷۷۳۱ سرخط اخبار

تحلیلگر سرشناس جهان عرب بر این باور است که از زمان تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب توسط عربستان و قطر تا کنون بسیاری از مسائل به سود دمشق تغییر کرده و تنها چیزی که لایتغیر مانده، ذهنیت این کشورهاست.

به گزارش فارس، «ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق چندی پیش درخواست بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را مطرح کرد.

«احمد أبو الغیط» دبیر کل اتحادی عرب به این مسئله واکنش خوبی نشان نداد و اعلام کرد که «اکنون زمان مناسبی برای این بازگشت نیست».

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب با انتشار یادداشتی در وبگاه خبری «رأی الیوم» به این واکنش انتقاد و تأکید کرد، زمانی که سوریه در سازمان ملل و همه سازمانهای بین المللی عضویت داشته و در جلسات آن مشارکت دارد، اکنون شایسته نیست که عضویتش در اتحادیه عرب در تعلیق باشد. ضمن آنکه، کشورهایی که در پس تعلیق عضویت این کشور قرار دارند، در نقشه [سیاسی] اصلا وجود ندارند و فقط  تحت الحمایه انگلستان هستند.

عطوان با تأکید بر اینکه اظهارات ابو الغیط دبیر کل اتحادیه را درک نمیکند، ادامه داد، کشورهایی که در راستای تعلیق عضویت سوریه گام برداشتند و با این اعتقاد که دولت سوریه به زودی سرنگون میشود، میلیاردها [دلار] و هزاران تن سلاح وارد سوریه کردند، اکنون تمامی نقشه های آنان نقش بر آب شده است. نکته جالب اینکه این کمپین را در اتحادیه عرب وزرای خارجه عربستان و قطر رهبری میکردند؛ وزیر خارجه سعودی که اکنون درگذشته و وزیر خارجه دوحه نیز ترک منصب کرده و مشغول فعالیتهای تجاری است.

بشار اسد سرنگون نشد و ارتش وی سه شهر مهم سوریه (حلب، تدمر و منبج) را بازپس گرفته است. معارضانی که برخی از کشورها تلاش داشتند در اتحادیه عرب کرسی سوریه را به آنان واگذار کنند، در حال حاضر رو در روی هیئت دولتی سوریه در حال مذاکره هستند.

مسائل زیادی از آغاز بحران سوریه یعنی 6 سال پیش تغییر کرده است، به جز اتحادیه عرب و ذهنیت برخی از کشورها که از پذیرش این تغییر سرباز میزنند. تغییری که بازترین نمود آن توافق بین المللی برای بقای دولت سوریه و اعطای اولویت به مبارزه با تروریسم است.

چه کسی پیش بینی یا حتی باور می کرد معارضان سوری حاضر در هیئت عالی مذاکره کنندگان ریاض بیانیه ای را صادر و در آن انفجار دو مرکز امنیتی دولتی سوریه در حمص را محکوم کنند؛ انفجاری که توسط ائتلاف تروریستی «هیئة تحریر الشام» یا جبهه النصره و همتایان آن انجام شد. معارضان این مسئله را یک اقدام تروریستی نامیدند و در مذاکرات ژنو4 به شروط بشار الجعفری رئیس هیئت دولتی سوریه در این مذاکرات تن دهند.

به گفته عطوان، «نمیدانیم که آیا ابراهیم الجعفری (وزیر خارجه عراق) یا پیش از وی سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دو ماه پیش در حاشیه نشیت ابوظبی این درخواست را مطرح کرده یا خیر و اینکه پیش از انجام چنین کاری (لغو تعلیق عضویت) با دمشق مشورت کرده اند یا نه و موافقت ضمنی آن را کسب کرده اند. به هر حال، درخور نیست که نماینده سوری بدون عمل به حداقل شروط مطلوب این کشور به این اتحادیه بازگردد».

عطوان تأکید کرد: مهمترین شروط الجعفری، عذرخواهی اتحادیه عرب یا بهتر است بگوییم کشورهایی است که از روی اشتباه در پس تعلیق عضویت دولت و ملت سوریه قرار دارند و تعهد دهند که نابودی و کشتاری را که در سوریه به راه انداختند، جبران کنند، وگرنه من سوریه و ملت این کشور افتخار بازگشت به این اتحادیه را نمیدهند؛ اتحادیه ای که برای مداخله نظامی در سوریه و لیبی تلاش کرد و پوشش قانونی نیز برای آن فراهم کرده بود.

در پایان این یادداشت آمده است که در حقیقت زمان مناسب بازگشت سوریه به اتحادیه عرب این است، که این اتحادیه اولا، واقعا به اتحادیه بدل شود وثانیا [حقیقتا] عربی باشد و سپس ابراز پشیمانی و درخواست بخشش کند.

کلید واژه ها: اتحادیه عرب


نظر شما :