باکو از اسرائیل گنبد آهنین، پهپاد و موشک خریده است

۱۲ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۵:۲۶ کد : ۱۹۶۷۵۴۵ سرخط اخبار

گزارش موسسه پژوهشی سوئدی از خریدهای گسترده جمهوری آذربایجان از رژیم اسرائیل حکایت دارد.

به گزارش فارس، جمهوری آذربایجان در سال 2016 میلادی سفارش خرید سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین » و «تامیر» را به رژیم اسرائیل داده است.

آنطور که موسسه پژوهشی «سیپری» (موسسه بین المللی صلح و امنیت استهکلم) در سوئد گزارش کرده است اسرائیل، ترکیه و روسیه از عمده تامین کنندگان تسلیحاتی جمهوری آذربایجان هستند.

در این گزارش اشاره شده است که جمهوری آذربایجان کشتی های  ویژه گارد ساحلی « OPV-62 »، پهپادهای «Orbiter-1K» موشک های سطح به هوای « Barak-8 »، رادار ویژه سامانه موشکی سطح پایه « EL/M-2080 Green Pine »، موشک های ضد تانک هدایت شونده «LAHAT»، موشک های « Spike»، رادارهای « ELM-2288 AD-STAR»، پهپاد تجسسی، شناسایی «Harop» و خودروهای زرهی « SandCat » خریداری کرده است.

روزنامه «هاآرتص» نیز چندی قبل در گزارشی با این مضمون اشاره کرد که اسرائیل با فروش سامانه های راداری و پهپاد به جمهوری آذربایجان به جمع آوری اطلاعات از ایران مبادرت می نماید.

این روزنامه صهیونیستی نوشت: «جمهوری آذربایجان نزدیک به 5 میلیارد دلار تجهیزات دفاعی از اسرائیل خریداری کرده است.»

سیپری در گزارش خود از وضعیت خرید های تسلیحاتی دیگر کشورها نیز نوشت: «ایران نیز در ده سال گذشته 1.135 میلیارد دلار تسلیحات وارد کرده است.»

بر این اساس، روسیه و چین عمده تامین کنندگان تسلیحاتی ایران بین سال های 2007 تا 2016 بودند. در حالی که ارزش واردات جنگ افزار از سوی ایران از روسیه 804 میلیون دلار بوده، این رقم برای چین در زمان مشابه برابر با 316 میلیون دلار می باشد.

نام بلاروس نیز در گزارش موسسه سیپری به عنوان یکی از صادرکنندگان سلاح به ایران به چشم می خورد. این کشور در سال 2011، 15 میلیون دلار جنگ افزار به ایران صادر کرد.

کشورهای هند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، چین و الجزایر بین سال های 2012 تا 2016 بزرگترین واردکنندگان سلاح در جهان بودند.

کلید واژه ها: جمهوری آذربایجان


( ۵ )

نظر شما :