کابوس کرملین

خطر استیضاح یا ترور ترامپ روسیه را نگران کرده است

۰۷ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۶۷۳۲۳ اخبار اصلی اروپا آمریکا
اصلی ترین نگرانی کرمیلن در این روزها آن است که ترامپ از سمت خود برکنار شده و یا کشته شود. برکناری ترامپ، همانطور که خود کرملین نیز استدلال می‌کند، به ایجاد کمپین خصمانه ضدروسی در هر دو حزب واشنگتن منجر خواهد شد. بنابراین پوتین به شکلی عجیب، به گروگان بقا یا موفقیت ترامپ تبدیل شده است.
خطر استیضاح یا ترور ترامپ روسیه را نگران کرده است

دیپلماسی ایرانی: وقتی صحبت از روابط احتمالی میان ترامپ و دولت روسیه به میان می آید، موضوع بسیار بحرانی و حساس می شود. «مایکل فلین»، مشاور امنیت ملی ترامپ نیز درحالی که تنها کمتر از یک ماه از آغاز به کارش در دولت جدید می گذشت، به دلیل برخی ارتباطات با مقامات روسی و احتمال در معرض باج خواهی قرار گرفتن از سوی کرملین، از مقام خود استعفاء داد. استعفای فلین در پی آن اتفاق افتاد که برخی مقامات روسی از موضوع "اسلام هراسی" مطرح شده از سوی فلین حمایت و پشتیبانی کردند. گزارش جدید سیاست خارجی به همراه تمام تجزیه و تحلیل هایش نیز به بررسی این مسئله پرداخته که چرا ممکن است روسیه از روابط پیچیده خود با دولت ترامپ پشیمان شود.

همه اینها در پی نتیجه گیری سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا اتفاق افتاد؛ نتیجه گیری ای که نشان می داد روسیه در تلاش برای پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا، اطلاعات «کمیته ملی حزب دموکرات» (DNC) را هک کرده است. کرملین پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا را به عنوان یک «هدیه الهی» جشن گرفت اما حالا به نظر می رسد که نخبگان سیاسی در مسکو دیگر از این موضوع چندان شاد و خرسند نیستند. آنها متوجه شده اند که جایگاه و موقعیت روسیه به طور قطع به پیروزی یا شکست ترامپ گره خورده است و در صورت شکست ترامپ آنها نیز به زیر کشیده خواهند شد. در ادامه بخشی از یک یادداشت را در این خصوص می خوانیم:

«اصلی ترین نگرانی کرمیلن در این روزها آن است که ترامپ از سمت خود برکنار شده یا کشته شود. برکناری ترامپ، همان طور که خود کرملین نیز استدلال می کند، به ایجاد کمپین خصمانه ضدروسی در هر دو حزب واشنگتن منجر خواهد شد. بنابراین پوتین به شکلی عجیب، به گروگان بقا یا موفقیت ترامپ تبدیل شده است. این مساله گزینه های ژئوپولیتیک روسیه را شدیداً محدود می کند. کرمیلن کاملاً آگاه است که دموکرات ها به دنبال آن هستند تا از موضوع ارتباطات دولت جدید آمریکا با روسیه برای بی اعتباری و حتی استیضاح ترامپ استفاده کنند، در حالی که نخبگان جمهوریخواه تلاش می کنند از این موضوع برای برای کنف کردن و گوشمالی دادن به ترامپ استفاده کنند. دولت روسیه نه تنها از سقوط ترامپ می ترسد، بلکه از احتمال تغییر مواضع ترامپ و تبدیل شدن به چهره ای ضدروسی نگران است؛ تغییراتی که ممکن است به منظور ایجاد صلح و دوستی با رهبران جنگ طلب جمهوریخواه کنگره انجام شود».

با این حال، تمامی بخش های گزارش سیاست خارجی اخیر بسیار جالب توجه است. ظاهراً پوتین بر این باور است که ترامپ به «عادی سازی» جایگاه روسیه در غرب کمک خواهد کرد، اما در عوض ترامپ ایالات متحده را به قلمرویی ناشناخته سوق داده است. او مکزیک را به خشم آورده، مواضع ضدونقیضی را در مورد چین اتخاذ کرده و اقدامات آشکار دولت وی ممکن است ایران را در آستانه هسته ای شدن قرار دهد. اگر ترامپ استیضاح یا ترور شود، پوتین قادر نخواهد بود روسیه را به آسانی از شرایطی که بهترین دوست جدیدش ایجا کرده، رها کند.

دولت روسیه درحالی که هنوز هم از پیامدهای ناشی از فروپاشی اتحاد جماهیر شوری به طور کامل رها نشده است، دوباره خود را در شرایط و موقعیتی پیچیده و زجرآور می بیند. بنابراین به نظر می رسد که مقامات روس از شرایط پیش آمده کنونی احساس حسرت و پشیمانی می کنند. اما آن چه مسلم است این است که آشفته بازار به وجود آمده در چند هفته اخیر هنوز خاتمه نیافته و به نظر می رسد که کرملین اکنون از تنش و نگرانی لبریز شده است.  

منبع: نیوز ریپابلیک / مترجم: زهره شهریاری

کلید واژه ها: کرملین ولاديمير پوتين هك كميته ملي حزب دموكرات دولت ترامپ استعفا مايكل فلين دموكرات ها جمهوري خواهان


نظر شما :