نگاه متفاوت لبنانی‌ها به دولت جدید امریکا

مردم لبنان به دولت ترامپ امیدوارند

۲۱ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۶۶۸۵۸ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
شاید حمایت مردم لبنان و دیگر نقاط منطقه از خاورمیانه از ترامپ چندان تعجب آور نباشد؛ چرا که دولت قبلی آمریکا یعنی دولت اوباما به واسطه مسائلی همچون ترجیح توافق هسته ای به حل مشکل سوریه و حمایت تهران از حکومت بشار اسد در این کشور مورد انتقادات بسیاری قرار گرفته بود.
مردم لبنان به دولت ترامپ امیدوارند

نویسنده: ربکا کولارد

دیپلماسی ایرانی: برخی مردم لبنان به «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور جدید آمریکا امیدوارند و تصور می کنند که وی می تواند شرایط و اوضاع خاورمیانه را بهبود بخشد. «روی طوهمه»، وکیل 31 ساله لبنانی امید بسیاری به دوران ریاست جمهوری ترامپ دارد و معتقد است که سیاست های وی در قبال منطقه خاورمیانه غلط جلوه داده شده و از آن برداشت و تعبیر درستی صورت نگرفته است.

این وکیل لبنانی در مصاحبه ای تلفنی با مجله «تایم» می گوید: «زمانی که با شعارهای ترامپ روبه رو شدیم احساس کردیم که او علیه اعراب و مسلمانان است و اعراب و مسلمانان نیز علیه او هستند. اما این موضوع درست نیست و سیاست ها و دستور کار ترامپ از سوی برخی مردم منطقه مورد استقبال واقع شده است. در ابتدا برخی از مردم ترسیده بودند اما حالا که ترامپ قدرت را در دست گرفته است، حقیقت کم کم برای همه آشکار می شود».

تنها یک هفته پس از صدور دستور اجرایی ترامپ مبنی بر جلوگیری از ورود پناهندگان و شهروندان هفت کشور منطقه خاورمیانه و آفریقا به آمریکا، در حدود 40 هزار نفر از مردم لبنان صفحه «دوستان دونالد ترامپ در لبنان» را لایک کردند. به نظر می رسد که بیشتر طرفداران این صفحه را لبنانی ها تشکیل می دهند اما کاربرانی از کشورهایی همچون مصر و سایر نقاط منطقه خاورمیانه نیز در میان طرفدارن این صفحه دیده می شود. بسیاری از کاربران فضای مجازی سخنان ترامپ در خصوص مبارزه با تروریسم را ستوده اند و با ایجاد هشتگی با عنوان «عظمت را دوباره به خاورمیانه بازگردان» از ترامپ درخواست کرده اند تا گروه تروریستی داعش را برای همیشه نابود کند.

یکی از کابران توییتر در توییتی خطاب به ترامپ گفته: «رئیس جمهور آمریکا، ما تو را دوست داریم پس همچنان به کارت ادامه بده». کاربر دیگری هم عنوان کرده: «او حق دارد که از مردم کشورش در مقابل تهدیدات خارجی حفاظت کند». اما عده ای از کابران نیز در این میان خواسته های ساده تری را مطرح کرده اند؛ برای مثال یکی از کاربران در توئیتی خطاب به ترامپ گفته است: «ترامپ، من تو را دوست دارم و تنها رویایم این است که روزی به آمریکا بیایم».

شاید حمایت مردم لبنان و دیگر نقاط منطقه از خاورمیانه از ترامپ چندان تعجب آور نباشد؛ چرا که دولت قبلی آمریکا یعنی دولت اوباما به واسطه مسائلی همچون نرمش بیش از حد با ایران، ترجیح توافق هسته ای به حل مشکل سوریه و حمایت تهران از حکومت بشار اسد در این کشور مورد انتقادات بسیاری قرار گرفته بود. اوباما به ایران اجازه داد تا اهداف و سیاست های توسعه طلبانه خود در منطقه را دنبال کند و همین امر تأثیر بسیار بزرگی بر مناطق تحت نفوذ این کشور در سراسر خاورمیانه و به خصوص لبنان داشته است؛ کشوری که در آن گروه شیعی و بسیار قدرتمند «حزب الله لبنان» مستقیماً از سوی ایران حمایت و پشتیبانی می شود. «توفیق هندی»، یکی از سیاستمداران و مفسران کهنه کار لبنان در این خصوص می گوید: «لبنانی ها احساس می کنند که زیر سلطه و نفوذ ایران قرار دارند».

با این حال، ترامپ مسیر متفاوتی را در پیش گرفته و به نظر می رسد که رویکرد دیگری را در قبال ایران اتخاذ کرده است. هندی در این باره عنوان می کند که ترامپ رسماً به ایران هشدار داده است و اظهارات روز چهارشنبه «مایکل فلین»، مشاور امنیت ملی ترامپ در خصوص آزمایش های موشکی اخیر ایران را تحسین می کند. ترامپ وعده داده که در مقابل اقدامات منطقه ای ایران بیکار نخواهد نشست و به این اقدامات پاسخ مناسبی خواهد داد. بسیاری از حامیان و طرفداران ترامپ در کشورهای عرب منطقه بر این باورند که اگر هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز می شد، همان رویکرد منطقه ای اوباما را در قبال ایران در پیش می گرفت.

«ولید فارِس»، استاد آمریکایی– لبنانی الاصل دانشگاه دفاع ملی آمریکا اخیراٌ به عنوان مشاور ارشد دونالد ترامپ در امور خاورمیانه منصوب شد و همین موضوع باعث شده تا برخی به دولت ترامپ بیش از پیش امیدوار شوند. هندی که در طول دوران جنگ های داخلی لبنان با فارِس در یک جبهه سیاسی فعالیت داشته است درباره وی می گوید: «فارِس به هیچ وجه شبیه یک مشاور آمریکایی نیست، او جزئی از همین منطقه است و به خاطر تجربیات زیادش، شناخت بسیار خوبی از جهان عرب دارد».

پس از اعلام طرح ضدمهاجرتی دولت ترامپ علیه هفت کشور مسلمان و توقف برنامه پذیرش پناهندگان از این کشورها، واکنش های تندی علیه این طرح به وجود آمد. دولت ایران و عراق نیز در واکنش به این طرح اعلام کردند که ممکن است آنها نیز از ورود اتباع آمریکایی به کشورهایشان جلوگیری کنند. اما خشم و اعتراض مردم آمریکا نسبت به این طرح اجرایی بسیار بیشتر و شدیدتر از کشورهای منطقه خاورمیانه بود.

بسیاری از اعضای فعال صفحه «دوستان دونالد ترامپ در لبنان» عمدتاً مسیحی هستند، با این حال طوهمه معتقد است که تعداد طرفداران مسیحی و مسلمان این صفحه تقریباً برابر است و به طور کلی می تواند معیار درستی از میزان اقبال جامعه لبنان به ترامپ باشد. ترامپ در میان مسلمانان نیز طرفداران پروپا قرصی دارد. «علی نِهمه»، راننده تاکسی بیروتی نیز از احساس خود در روز پیروزی ترامپ برای ما می گوید. نهمه درباره دولت جدید آمریکا این چنین می گوید: «از شنیدن خبر پیروزی ترامپ در انتخابات بسیار خوشحال شدم. من فکر می کنم که دولت ترامپ در مبارزه با گروه تروریستی داعش بسیار م‍ؤثرتر از دولت اوباما عمل کند. اگر آمریکایی بودم من هم به ترامپ رای می دادم».

داعش همچنان کنترل بخش هایی از منطقه خاورمیانه و مناطق نزدیک به مرز لبنان را در دست دارد. بسیاری بر این باورند که حتی با وجود حمایت واشنگتن از گروه های مخالف سوری، سیاست اوباما در قبال موضوع سوریه ضعیف و بی نتیجه بوده است. نِهمه در این باره می گوید: «ما از کسی حمایت می کنیم که بتواند تصمیم گرفته و اقداماتی را صورت دهد». او طرح ضد مهاجرتی ترامپ علیه هفت کشور عمدتاً مسلمان را مسئله مهمی ندانسته و بیان می کند: «به نظر من این طرح، طرحی علیه مسلمانان نیست بلکه طرحی علیه تروریست هاست». لبنان در لیست هفت کشور مذکور قرار ندارد و درست همانند بسیاری از مردم و شهروندان لبنان، نِهمه نیز بعید می داند که دامنه این طرح به لبنان نیز کشیده شود.

بسیاری از طرفداران صفحه «دوستان دونالد ترامپ در لبنان» از طرح ضدمهاجرتی ترامپ خرسند و خوشحال هستند و طوهمه می گوید دولت آمریکا این حق را دارد تا از خود و شهروندانش حفاظت کرده و به صورت موقت از ورود اتباع برخی از کشورها به این کشور خودداری کند. طوهمه درباره کشورهای این لیست می گوید: «نیمی از کشورهای مذکور فاقد دولتی کارآمد هستند». همچنین طوهمه در پاسخ به این سؤال که از ترامپ چه انتظاراتی دارد، می گوید: «اول از همه ما امیدواریم که دوران ریاست جمهوری ترامپ هشت ساله باشد و اگر آمریکا دوباره بزرگی و عظمت خود را به دست آورد بدون شک مردم لبنان با آمریکا همراهی کرده و از آنها دنباله روی می کنند».

منبع: تایم / مترجم: زهره شهریاری

کلید واژه ها: دونالد ترامپ خاورميانه جهان عرب لبنان دولت اوباما


نظر شما :