سیاست خارجی امریکا به کدام سمت و سو می‌رود؟

شتاب نداشتن ایران در نبض‌سنجی ترامپ

۱۳ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۳:۲۹ کد : ۱۹۶۶۶۵۴ آمریکا نگاه ایرانی
اکبر قاسمی ، سفیر پیشین ایران در اوکراین ومصر: در نگاه اجمالی در اولین ایستگاه، خانم ترزا می از اصل برجام دفاع کرده، اما در ضرورت ادامه نظارت های سختگیرانه با ترامپ در پروژه برجام همنوایی کرده و خواستار ضرورت مقابله جدی و موثر با گسترش نفوذ ایران در سطح منطقه ای شده است.
شتاب نداشتن ایران در نبض‌سنجی ترامپ

اکبر قاسمی ، سفیر پیشین ایران در اوکراین ومصر

دیپلماسی ایرانی: صرف نظر از این که سکان سیاست خارجی امریکا را در دوره ترامپ، چه مولفه های شامل: ویژگی های شخصیتی و فردی ترامپ یا تیم مشاوران در دایره شورای امنیت ملی یا خاستگاه جمهوری خواهان در کنگره، مدیریت و اداره خواهند کرد، نقش چهار ایستگاهی که در ادامه می آید: در چشم انداز راهبردهای ترامپ و تیم شورای امنیت ملی امریکا، تعیین کننده و تاثیرگذاری فوق العاده و موثری بر اولویت های سیاست خارجی امریکا ایفا کرده و خواهند کرد:

  1. ایستگاه رایزنی خانم ترزا می وترامپ به عنوان کشوری که همواره به لحاظ راهبردی، نقشی کلیدی در اشتراک منافع و راهبردهای همگون و با همدیگر در قالب رابطه ویژه داشته و دارند
  2. ایستگاه نتانیاهو و ترامپ که نیمه فوریه با همدیگر رایزنی خواهند داشت
  3. ایستگاه رایزنی پوتین و ترامپ که در قالب رایزنی تلفنی روز گذشته دو رهبر که مقامات امریکایی آن را رایزنی مهم برای بهبود منافع ملی دو کشور توصیف کردند و دیدار های آتی وزرای امور خارجه روسیه و امریکا در 17 و 18 فوریه در حاشیه نشست امنیتی مونیخ که می تواند مقدمات دیدار پوتین و ترامپ را در 6 و 7 جولای در حاشیه نشست 8 کشور صنعتی را با همدیگر برنامه ریزی کند
  4. ایستگاه رایزنی های رهبری چین و ترامپ که به ناچار این دو قدرت تاثیرگذار به دلایل عدیده از جمله سطح بالایی اصطکاک ها منافع اقتصادی امریکا و چین و میزان فزاینده تاثیرگذاری چین در اقتصاد بین الملل و توارنات بین المللی و آرایش ها و خاستگاه های هر دو کشور در تعیین پیمان های منطقه ای مورد نظر، جایگاهی بی بدیل دارند .

بنابراین رایزنی های چهار ایستگاه اشاره شده در شکل گیری چگونگی اولویت های ترامپ و تیم اداره کننده آن بسیار حائز اهمیت است و واکاوی زوایای مرئی و نامرئی رخدادهای مندرج درلابلای این ایستگاه ها، سیاست خارجی  ایران را به چشم اندازهای دقیقی از چگونگی تعامل با ترامپ و راهبرد های دوره او رهنمون می کند. بدیهی است، شتاب نداشتن ما در نبض سنجی واقعی ترامپ نسبت به جمهوری اسلامی ایران، امری عقلایی است؛ مشروط به این که در ایستگاه های مورد اشاره، منافع ملی و منطقه ای دچار گزندگی و لطمه نشود. بنابراین باید به گونه ای هوشیارانه و بیدار تمامی رویکردهای متنوع را بدون تاخیر و بی خیالی رصد کرده تا خدای ناکرده دچار آسیب های ناگهانی نشویم .در نگاه اجمالی در اولین ایستگاه خانم ترزا می از اصل برجام دفاع کرده، اما در ضرورت ادامه نظارت های سختگیرانه با ترامپ در پروژه برجام همنوایی کرده و خواستار ضرورت مقابله جدی و موثر با گسترش نفوذ ایران در سطح منطقه ای شده است. هرچند به نظر می رسد خانم ترزا می چه به لحاظ مقومات برکسیت و چه به لحاظ موقعیت های حوزه های مناطق هم پیمانی در شرایط کارآمد و تاثیرگذاری نبوده و بیشتر اقدامات آن، جنبه های پرستیژی به همراه دارد و در نهایت رویکردهای فعلی بریتانیا، آثاری در حد خالی نبودن از عریضه به همراه داشته و دارد .باید منتظر بمانیم و رخدادهای سه ایستگاه دیگر را نیز به دقت رصد و نتایج آن را در سطوح مختلف سنجش و در پرتو مجموع این رخدادهای گوناگون جریان اصلی و مسیر خاستگاه های خویش را انتخاب کنیم.

کلید واژه ها: دونالد ترامپ آمریکا اكبر قاسمی


نظر شما :